Gå til innhold

3D-legen satte meg fram 11 dager i fht. sykehuset sin termin!

Anbefalte innlegg

What to do? Har opprinnelig termin 29.12, men etter alle målene spm legen gjorde - og de gjorde han hele FIRE ganger for å være helt, helt sikker - så endte han hver gang opp med termin 18.12! På bildet av voksekurven lå han ikke lenger "kun" øverst i feltet, som han har gjort hittil, men utenfor! Han var helt sikker på sine funn og sa at dette måtte jeg informere lege og sykehus om. Estimert fødselsvekt kom nok til å være minst 4,3 kg.

Nr. 1 veide akkurat 4,3 kg. og var 54 cm. lang. Samme som mine mål som nyfødt baby. Ellers er jeg "bare" 1,72 og slank, nå. Mannen min er dog 204 cm. høy!

Fordi nr. måtte ligge på nyfødtintensiven med antibiotikabehandling intravenøst noen dager ettet fødselen grunnet fødselskomplikasjoner 16. dager på overtid og igangsatt, er jeg litt engstelig for å gå på overtid, denne gangen. Men med så stort sprik i termin blir jeg ikke akkurat mindre engstelig..!

Så teknisk skulle jeg vel ha postet dette under 3. trimester, siden jeg visstnok nå skal være uti uke 29 og ikke på starten av uke 28....

Heldigvis har vi en time på sykehuset om ikke lenge, så jeg får tatt dette opp med dem, da, men man er jo alltid litt engstelig for ikke å bli tatt på alvor i slike tilfeller, spesielt siden denne UL ikke er tatt hos dem... Æsj!!!

Fortsetter under...

Ta det opp med dem på sykehuset, ja.

Du får be om vekstestimering noen uker før termin. Det er jo vanlig når måla er store. Så får de se da om ungen fortsatt er like stor og om de evt kan sette igang før.

Jeg har opplevd noe liknende. Jeg var på 3D-ul i går og ble da flytta over 2uker frem. Dvs ca til min mens-termin. Jeg hadde mens-termin 17. des (21. des ifølge min lege siden de ikke bryr seg om korte sykluser), på ordinær ul fikk jeg termin 30. des! Den termin har jeg ingen tro på siden jeg veit når jeg hadde el og når jeg fikk første pos graviditets-test. Da jeg var på 3D fikk jeg termin 15. des. Er jo litt redd for hva som vil skje dersom jeg ikke har født til termin. Hva hvis jeg må vente til 14 dager etter termin til ordinær ul før de setter i gang? Da er jo egentlig babyen 4 uker over termin!!! Jeg må spørre om dette neste gang jeg skal til kontroll, men det er ikke før om ca 1 mnd...

Annonse

Ja, nettopp det jeg også tenker på! Men håper at han kanskje vil komme ut av seg selv, denne gangen, det hadde vært fint! Min "frykt" er ellers kanalisert mot dette med størrelsen hans; at jeg skal måtte gå så lenge at han igjen vil få det vanskelig under fødselen; det ønsker jeg virkelig ikke. I flg. min opprinnelige uke skal han ligge på ca. 850 g, men han er 1255 g. og lang! Ja, ja, vi får ta det opp med de aktuelle og håpe det løser seg, lykke til! (:

Hei.. Skjønne deg godt. Ifølge legeterminen har eg termin 4 januar, MEN på ul fikk eg 6 februar altså en GOD stund etterpå.. Fikk besjed om at eg trolig hadde hatt en eggløsning uten mensen. Skal til legen på mandag å diskutere meg grønn siden slikt sprik.

Men er ikke grunnen til at ordinær UL er når den er at babyene da er mest like i utvikling? Og at de ellers vokser litt i rykk og napp? Er ikke sikker altså, bare en tanke. Dessuten er vel ikke alle de 3D-folkene leger? Tror endel av de bare har opplæring i det utstyret, og at undersøkelsen ikke har noen medisinsk verdi. Er nå det jeg har hørt iallfall. Uansett er det vel greit å høre med lege eller jordmor..

Denne velger jeg å svare på ettersom at jeg var i akkurat samme situasjon som deg i forrige svangerskap.

Her kommer min historie (men er overhodet ikke ment til å skremme deg eller noen andre som leser) - som gjør at jeg BER deg om å få dette undersøkt!!! Få en ekstra UL og si at det gjør deg bekymret!

Jeg ble gravid med nr 2 i 1.cyklus etter å fått 1mann (som var 8mnd når jeg ble gravid igjen). Kom på UL i det jeg trodde kunne være 18 uker + noen dager, men usikker mtp at jeg ikke hadde fått noe mens (hadde regnet ut i fra festeblødningen tydligvis). Jordmor satt meg til 17 uker, pga hodemålet - men alle andre mål viste at babyen var nesten 20 uker.

Kom på 3D ul i uke 28, og hun mente at terminen min var helt på hodet. Den stemte ikke i det hele tatt med de målene og det hun kunne se på 3D ultralyd.

Etter dette ringte jeg til sykehuset og snakket med jordmor som hadde tatt ultralyden og hun kunne forsikre meg om at hun hadde gjort ting rett den gang og at at babyen vokser ulikt seinere i svangerskapet og at ultralyden så "seint" i svangerskapet kunne være feil. (Slo meg ikke helt til ro med dette, men valgte å ikke gjøre så mye med det iom at hun var godt dreven og hadde gjort dette i mange år)

MEN, når fødselen kom (nesten 1 uke før den første ul terminen), oppstod det komplikasjoner. Gutten min sin hjerterytme sank fra ca 150 slag til under 50 slag på HVER ri. Fostervannet gikk gradvis (litt og litt), og det var svart/mørkebrunt i farge. Det var x-antall folk inne under fødselen, mtp leger, barnepleiere, og jordmødre - og tilslutt fikk jeg beskjed om å presse alt jeg hadde ellers ble det hastesnitt.

Gutten min kom ut på det presset, men han trengte pustehjelp.

Jordmor sa i ettertid at ut i fra morkaken kom gutten min nesten for seint. Morkaken var forkalket og han fikk ingen næring igjennom denne, og at et døgn til, så kunne det endt trasig. Hun anslo at jeg i hvertfall måtte være en 14 dager på overtid - om ikke mer.

Gutten min er en frisk og rask gutt og har ingen mèn, men fødselen i seg selv skremmer meg litt mtp at jeg skal føde igjen på nyåret.

MEN ØNSKER DEG MASSE LYKKE TIL - OG HÅPER AT DE TAR DEG PÅ ALVOR OG SJEKKER DET UT! DET KAN JO VÆRE AT HUN PÅ 3D ULTRALYD HAR TATT FEIL? Hold meg/oss gjerne oppdatert når du har vært på kontroll på sykehuset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...