Gå til innhold

Veldig ømfintlig i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på 2 mnd. Han er veldig ømfintelig i magen, og hyler mer eller mindre konstant i opp til to døgn hvis jeg spiser noe han ikke tåler. Begynner å bli ganske vanskelig å finne på noe å spise, så kunne trengt noen tips særlig til pålegg. Følgende matvarer tåler han ikke: alt av frukt og bær, alle grønnsaker utenom mais og agurk, melkeprodukter, egg, kakao, løk, løkpulver, skinkepålegg, nøtter, kunstig sukker, fargestoffer i f.eks smågodt ol, kaffe, te, safft, juice.

Har dere noen tips til pålegg og også godis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj. Det høres ut som du har en kjempeutfordring! Hvis det var meg, ville jeg tatt en nettkonsultasjon hos Anette Opstrup, som er helsesøster og ernæringsterapeut i Danmark. Hun er svært god på allergi og matintoleranser både hos mor og barn. Nettkonsultasjon koster 49 eller 249 danske kroner. Jeg har fått masse hjelp av henne. Alt hun foreslår virker på meg og min baby. ....... Se

http://www.æblebørn.dk/Aebleboern.aspx/index.html

Ellers har du vel snakket med helsesøster og faslege......

Jeg har selv en del allergi og matintoleranse som var viktig å ta hensyn til ved amming, men langt fra så omfattende som for deg.

Håper du finner ut av det!

Skrevet

Nettadressen i innlegget over ble feil. Prøv evt www.æblebørn.dk

Det er ikke mye pålegg og godis å velge i når jeg ser alt du må kutte ut. Men jeg håper du får i deg en god slump kaldpresset sunn planteolje, så du ikke raser alt for mye ned i vekt.......

Skrevet

Tusen takk for svar. Har nevnt det på helsestasjon, men de bryr seg ikke noe særlig. Skal kontakte henne du anbefaler, så håper jeg hun har noen tips. Vekta holder seg nogenlunde stabil på det jeg var før svangerskapet. Spiser mye proteiner i form av kylling og tunfiskn og også pasta og ris. Må passe på å få i meg så jeg opprettholder melkeproduksjonen.

Skrevet

Ja, spis rikelig med sunt fett for å være mett lengst mulig. Kankje du tåler frø som gresskarkjerner, solsikkefrø osv? Selv har jeg tydd til næringsdrikk en gang om dagen i perioder, hvor jeg tilsetter en god slump olje. Man må jo spise ofte når man ammer.

Hvis du tar nettkonsultasjon til 249 kroner, kan du spørre så mye du vil om det temaet du tar opp. Høres ut som det hadde vært lurt for din del.... Vil du lese mer om henne, se her:

http://gladerebarn.blogg.no/1313439355_min_inspirasjonskilde.html

Og vil du lese om det min baby ikke tålte at jeg spiste, kan du lese om det på bloggen min her:

http://gladerebarn.blogg.no/1314610192_nr_baby_grter_uten_at.html

Lykke til igjen!

Skrevet

Jeg hadde også en som ikke var happy med en alt for stor mengde matvarer (gjennom morsmelk som hos deg). det varte til han var ca 4 mnd. Nå kan jeg spise akkurat hva jeg ønsker, og de mengdene jeg ønsker. Kan kaste i meg chili con carne osv, uten en eneste reaksjon. Du er i en tidsbegrenset periode, hold ut! Min mini er snart 7 mnd nå.

Alle anbefaler fenikkelte mot magetrøbbel, dermed prøvde jeg med på det: Og jo! Det funket flott:) Legg laksestykker i en ildfast form, hell over GODT med olje, og Skjær opp et par fenikkel og legg dette ved siden av. Krydre kun emd litt salt og eventuelt rosmarin/persille (milde krydder som iallefall min mini tålte). Ha gjerne raspet ost over. Jeg mister alt for mye vekt, og anbefaler som også er nevnt over her, at du får i deg nok kalorier. Er ikke gøy å fullamme og ikke ha nok reserver selv. Ble veldig sliten, og måtte spise maaasse avokado, olje, næringsdrikk etc for å holde meg "i live". Min hadde også kumelkeproteinallergi, så jeg kunne ikke få i meg noe melkefett heller en god periode=( Dette er også et problem hos dere ser jeg. Jeg anbefaler rømmeerstatning etc på det varmeste. Ikke pga smak. Men for å få i deg nok variert mat. De selger en del melkeprodukterstatninger på store matbutikker og helsekoster etc. Soyasjokoladepudding og vaøijgepudding på soya er faktisk godt! Samme med tofuis. Jeg brakk meg i fordommer og selvmedlidenhet, men ble absolutt positivt overssasket over en del av disse varene:) Bak brød selv, og ha i masse olje. Da unngår du masse ekle fargestoffer etc som mange butikkbrød dessverre har i seg:/ Te med soyamelk og honning (i stede for kaffe). Havregrøt kokt på rismelk. Godt:) Jeg ville utfordret dette emd grønnsaker litt også. jeg opplevde nemlig at han tålte bakte grønnsaker mye bedre enn rå/kokte. Av de jeg kunne spise bakt i ovne (med masse olje, husk;)), var: paprika, fenikkel, pastinakk, potet, tomat og rødbete. Bak dem i ovn i en time. Da er de temmelig "daue", og lite gassfremkallende:) Og spis en hel avokado hver eneste dag! Egg! Kjøtt! Tenk på deg selv også. Mini overlevder. det samme bør din kropp og ikke minst dine jern og b12-lagre gjøre. Om ikke, går det nemlig ut over baby på sikt, kan faktisk være veldig farlig. Når du kutter ut alt av melkeprodukter, bør du hele tiden ha i hodet at du må få i deg jern og fett og b12. Røkelaks og makrell i tomat glemte jeg å nevne. Lykke til:)

Skrevet

Leste på siden din, og ser at du har en god del ting du også må holde deg borte fra ja.

Jeg kan ikke ha noen typer frø desverre. Prøvde å ha det i hjemmebakt brød, men det ble skrik.

Nå har han holdt på i nesten to døgn og hylt hysterisk hele tiden når han er våken. Er ganske så utmattende... De tre andre barna våre har også vært ømfintlige i magen, men ikke så ekstremt som minstemann. Trøsten er at det går seg til etterhvert, men er bare så slitsomt når det står på. Har vært på diett i ca 1,5 år pr. barn pga. ammingen.

Skrevet

Takk for svar mamma&edvin. Bruker en del havremelk som melkeerstatning og også havrefløte. Soyasjokoladepudding går ikke pga. kakaotilsetningen. Samme med makrell i tomat, da han ikke tåler tomat. Ost eller egg går heller ikke.... Jeg prøver å eksprimentere litt innimellom, men blir så utrolig mye skrik i to døgn etter hver gang og det er slitsomt for oss alle. Så kvier meg for å teste ut nye ting. I skrivende stund ligger han og hyler hos pappaen - totalt utslitt. Har holdt på i nesten to døgn denne gangen. Han er rød og blålig rundt øynene og tom i blikket pga. søvnmangel, men klarer ikke å roe seg ned uansett hva vi prøver. Men som du sier, det går over til slutt. Får bare håpe han ikke blir totalt traumatisert innen den tid...

Skrevet

God klem til deg.

Traumatisertblir han ikke. Mange tidligere kolikkbarn er gode, harmoniske voksne i dag. Beklager forslag som jeg jo ved nærmere ettersyn ser at ikke passer for dere likevel. Håper ikke det ble "salt i såret" at jeg tok opp sjokoladepudding etc. ;)

Brød med olivenolje... Pannekakaker laget på melkeerstatning og melkeerstatningssmør... Varm soyamelk med honning... Tenker bare høyt.

Ønsker dere all lykke til. Denne utfordringen ville jeg prøvd å få hjelp til, dnene danske allergieksperten hørtes bra ut. Anbefaler ellers akupunktur for baby. Lykke, lykke til!

Skrevet

Bruker du foresten probiotika? Konsentrerte melkesyrebakterier i kapselform? Det samme som i biola, bare høyere dose. Jeg bruker Udos Choice sine. Du kan enten prøve Super 8 eller sorten til voksne. Evt andre typer. Disse kan hjelpe både mor og barn til å tåle mat bedre. Det styrker tarmen. Tror Anette vil anbefale dette blant annet. Det koster en del penger i Norge,men kan være verdt et forsøk. Jeg har brukt det både under graviditet og amming. Det er veldig bra for alle med allergi/matintoleranser.

Føler virkelig med dere. Skynd deg og maile Anette......hun vet råd!

Skrevet

Har ikke prøvd melkesyrebakterier nei. Tåler han det selv om han ikke tåler melkeprodukter? I så fall, skal jeg få kjøpt i morgen.

Mailer henne i morgen. Håper kanskje jeg får sove litt i natt, ellers kommer jeg vel ikke til å klare å formulere meg så hun forstår problemet.... Er ganske fjern i hodet nå.

Takk for svar begge to! Forresten mye spennende på bloggen din petrine :)

Skrevet

Produktet inneholder spor av melk.

Bra du liker bloggen! Og trenger du tips til hvor du får kjøpt det evt Anette anbefaler til en billig penge, mail meg på mailadressen på bloggen. Jeg vil veldig gjerne hjelpe deg og din baby hvis jeg kan! Siden jeg har vært i lignende situasjon selv - dog ikke i nærheten så krevende som deg!

Stor klem fra meg også!

Skrevet

Da har jeg sendt mail til anette. Er veldig spent på om hun har noen gode råd til oss :)

Skrevet

Det VET jeg at hun har! Hun er antagelig verdens hyggeligste helsesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...