Gå til innhold

Til dere med barn med adferdsproblemer - få sjekket om de har aktive primitive reflekser

Anbefalte innlegg

Jeg er mamma til en gutt på 7 år som har fått diagnose Opposisjonell trasslidelse (ODD), og som da har vært igjennom mølla hos PPT og BUP. De har utredet ham for mange diagnoser som innebærer problemer med å fungere sosialt og aggresjon - vi har vært på PMTO-kurs mm. I sommer gjennomgikk BUP også en intelligenstest på nytt (to år etter han tok den), og fant ut at han faktisk skåret blant de 5%høyeste på den (som jeg hadde mistenkt lenge - kjennetegn på dette står f.eks på sidene til foreningen Lykkelige Barn) - og dermed at noen av problemene med å fungere sosialt blant jevnaldrende og tilpasse seg kunne ligge der.

Etter at han har fungert dårlig på skolen og mistrivdes der i 2 år byttet vi nå i høst til en liten, privat skole her i Oslo (Nyskolen i Oslo), og det har vært et lykketreff! Der ser de hvert enkelt barn og bryr seg virkelig om at de skal trives. Og det var rektoren på skolen som tipset oss om KA-klinikken i Oslo som bl.a. driver med kiropraktisk nevrologi.

De sjekket sønnen min for gjenværende aktive primitive reflekser spedbarnsreflekser, som skal inhiberes hos barna i 6-12 måneders alder når de bevisste motoriske ferdighetene tar over. Det viste seg at han fremdeles hadde to aktive reflekser, bl.a. moro-refleks (kan gjøre bl.a at barnet blir stresset ved forandringer, plutselige lyder mm og dermed blir aggressiv og slår - på refleks). Disse er nå nesten borte etter en mnd med enkle øvelser hjemme hver dag og 6-7 ganger med behandling/trening på klinikken, og han er merkbart mindre aggressiv og mer harmonisk.

På et gratis foredrag på klinikken sa de at mange av barna med diagnoser som innebærer adferdsproblemer, som ADHD og autisme/aspergers fremdeles har slike aktive primitive reflekser. Og hvis man får fjernet disse vil livskvaliteten deres kunne bli mye bedre.

Det hører også med at aktive primitive reflekser kan hemme den naturlige motoriske utviklingen hos barna, slik at de f.eks hopper over et trinn (min hoppet over krabbing - akte seg fremover istedet), og dermed går glipp av innøving av bevegelser som er viktige for koordinasjon, motorikk og balanse.

Det virker som om kunnskapen om dette er lav eller ikke-eksisterende hos PPT, BUP og skoler, så derfor vil jeg gjerne dele det her. I følge han som behandler sønnen min er det også klinikker som er gode på dette med primitive reflekser i bl.a. Stavanger og Trondheim.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...