vårsol73 Skrevet 29. september 2011 #1 Del Skrevet 29. september 2011 Etter 3 mislykkede forsøk hadde jeg oppsummeringssamtale på klinikken i dag. Legen forstår ibare kke hvorfor jeg ikke er blitt gravid, hverken med naturmetoden eller ivf (har prøvd i tre år uten antydning til positiv test). Neste ledd i planen er derfor laparoskopi. Jeg har kikket litt på sider om endom. men jeg synes ikke jeg har spesielt mye smerter under mestruasjonen. Har ikke lyst til å gjøre lap (eller vente på det for den sakens skyld...) hvis det er unødvendig. Dere som har endometriose, hvilke symptomer har dere? Hvor lang ventetid må man regne med for lap? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143627518-dere-med-endometriose-hadde-dere-symptomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosmos77 Skrevet 30. september 2011 #2 Del Skrevet 30. september 2011 Jag och min sambo har försökt få barn i 2 & 1/2 år. Efter 1 år började jag helt plötsligt få extrema smärtor vid mens och blödde mycket mer än jag normalt hade gjort i alla år (34 år nu). Smärtorna kan inte sammenlignes med något jag tidigare upplevt. Inga mediciner hjälpte och var och varannan månad var det så illa att jag akut måste åka in på legevakta. Efter att vi försökt få barn i ca 1,5 år så startade vi en fertilitetsutredning (först i Sverige och sedan slutfördes den i Norge) och i samband med detta så fick jag i somras genomgå lap eftersom de inte fann några andra fel på oss + att de misstänkte att jag hade endometriose eftersom jag fått dessa enorma smärtorna och rikliga blödningar. Vid lap visade det sig att jag hade endometriose och nu efter lap har jag menstruations smärtor på normal nivå igen, jag är i himmelriket! :-). Jag skulle rekomendera dig att ta lap eftersom det är väldigt många som inte har några symptom alls på endometrios. Vissa har symtom i samband med mens, vissa har smärtor i hela syklusen och andra har inga symtom alls och är alltså helt omedvetna om att de har endometrios. Jag fick mina symtom först för 1 år sedan men har försökt att få barn i över 2 & 1/2 år så det är ju mycket möjligt att jag haft endometrios längre än 1 års tid. För mig tog det ca 2 månader från att legen skickade henvisning till att jag tog lap. Många verkar bli gravida direkt efter att de genomfört lap, det har dock inte hänt mig. Men nu är vi igång med aih och hoppas att vi ska lyckas på den vägen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143627518-dere-med-endometriose-hadde-dere-symptomer/#findComment-143628611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Vanillie Skrevet 30. september 2011 #3 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg har ikke hatt voldsomme symptomer. Har hatt en del smerter første døgnet av menstruasjonen (MYE ibux måtte til), men det betyr jo ikke at man har endometriose. Jeg hadde 5 AIH og 1 IVF+1 frys uten positiv test (mulig det var en kjemisk graviditet på ferskforsøket, fikk en svak strek på testen, men blodprøven var negativ et par dager etter), tok lapraskopi i mars i år, og fikk påvist (lite) endometriose (måtte vente 10 uker fra henvisning til operasjon), og ble gravid på begge fryseforsøkene jeg hadde etterpå. Begge endte med tidlig SA, men jeg er overbevist om at lapraskopien fjernet noe som forstyrret tidligere, muligens forsuret miljøet i livmoren eller noe sånt. Har hatt noe mildere smerter under menstruasjonen etter operasjonen også. Men, ingen kvinner er like og det som gjelder for meg glelder ikke nødvendigvis for deg. Så du må vurdere hva som føles riktig for din del, men det er klart, andres erfaringer kan være nyttige å ta med i betraktningen. Lykke til med både forsøk og beslutning :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143627518-dere-med-endometriose-hadde-dere-symptomer/#findComment-143628798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høst72 Skrevet 1. oktober 2011 #4 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei vårsol73 Diagnosen min fra Rikshospitalet er endometriose, selv om jeg etter at jeg sluttet på p-piller ikke hadde store smerter eller blødninger ved mens, dvs ingen symptomer. Før jeg begynte med p-piller da jeg var ca 20 år, hadde jeg litt mer smerter. Det er vel også andre ting enn endometriose de kan finne ved lap, så det kan jo være greit å gjøre det?! Noen sier de blir gravide på egenhånd etter et slikt inngrep, men vet ikke om det er tilfeldig. Vet ikke hvor lang ventetid det er, men dersom du har anledning er det sikkert kortere ventetid i det private. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143627518-dere-med-endometriose-hadde-dere-symptomer/#findComment-143632742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vårsol73 Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 2. oktober 2011 Takk for all de opplysende svarene! jeg kommer helt klart til å gjøre lap, har undersøkt litt ulike sykehus, og det er maks 6 uekrs venting (ett sted ikke langt unna hadde faktisk bare tre ukers ventetid). Legen min var skikkelig i villerede etter jeg hadde vært der sist, han sier han ikke forstår hvorfor jeg ikke er blitt gravid. Ikke bare på grunn av de tre mislykkede ivfene, det kan jo skyldes uflaks, men vi prøvde i to år før det med overvåkede sykluser, pergo, eggløsningsmonitor osv, og jeg hadde helt regelmessig eggløsning hver måned. Alle prøver ellers er fine, det samme er mannen min sine prøver. Jeg håper det er noe som er oversett, og at jeg vil finne ut av dette med lap. Takk for hjelpen ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143627518-dere-med-endometriose-hadde-dere-symptomer/#findComment-143635874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 2. oktober 2011 #6 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei. Jeg hadde ingen symptomer på endometriose .Så vi syntes det var rart da jeg ikke ble gravid med nr 2.Hadde jo klart å få ett barn fra før. Da vi var til utredning fant de ikke noe feil med oss , men da jeg etter en tid hadde ul underøkelse så fant de en cyste på eggstokken , det var mistanke om endo. Ble henvist til lapraskopi og der fant de cysten men også sammenvoksninger i bekkenet.Egglederne mine var dratt ut av posisjon pga av det. De fikk fjernet cysten og sammenvoksninger , så ble jeg henvist til ivf. 5 måneder gikk , jeg begynnte på spray og ventet på mensen før jeg skulle begynne på sprøyter.Ingen mens kom og jeg var endelig gravid etter 18 mnd prøving !! Dette var takket være lapraskopien.Så vi slapp ivf:) Så jo det er fullt mulig å ha endo uten symptomer . Syns flere burde ha lap før ivf.Så kansje noen hadde sluppet ivf og man bør få lap ihvertfall etter 2 forsøk , så de kan se om det er noe galt før alle forsøkene går med. Ønsker dere masse lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143627518-dere-med-endometriose-hadde-dere-symptomer/#findComment-143635932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå