Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Det er ikke noe smak i det. Det går ann å spise selvfølgelig, men det er bare for å bli mett, ikke fordi det smaker meg noe særlig. Hva har dere til middag egentlig? Mine kriterier er at det må være litt rimelig. Det bør være litt sunt. Poden på 2 spiser ikke noe særlig salat, så gidder ikke ha det altfor ofte. Jeg hater paprika. Det er bare meg og han. Jeg er ikke noe superkokk, så enkelt er et tema her
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Hva er det du har laget som ble misslykket da?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Krydrer du nok da? Kan jo være så enkelt som det:) Hva har du laget?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 matprat.no Var stor hjelp for meg da jeg var fersk i matlaging for få år siden Følg oppskrifte og smak underveis, noen ganger trengs det litt ekstra krydder for å smake godt
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 He he :-) Øvelse gjør mester, ikke gi opp! Tok litt tid før jeg også kunne lage mat. Middag vi liker: Kjøttkaker m ertestuing Fiskekaker Torsk med bacon, hvitsaus/ sandefjordsmør og gulrot Pannekaker og ertesuppe Kyllingfilet, byggris, salat og sweet chili sauce Pølser og kålrotstappe
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 jeg lager dette med hell fra bunnen av - kjøttkaker - lasagne - potetmos med krydder (passer til både koteletter og kylling) - marinerte båtpoteter stekt i ovnen (passer også til div kjøtt) - alle typer gryteretter, mest med kylling - pizza (både med kjøttdeig og kylling - spaghettisaus - innbakt kylling - kjøttsaus til pita - alle typer fisk (bruker bare rød fisk) - kålruletter lager egentlig det meste fra bunnen av, det tar jo egentlig ikke noe lengre tid, men husker ikke alt nå... her er en veeeldig enkel oppskrift (høres kanskje litt rart ut, men den er velidg god, altså) - kok ris - skjær kylling i terninger og stek de med litt krydder. - kok gulrot -og broccolibiter og la de renne godt av seg. - skjør opp purre i ringer - ha en boks med creme fraiche og en tube baconost i en ildfast form. bland godt, og ha oppi gulrøttene, broccolien og purren. - Gratiner i ovnen på ca 200 grader til det blir litt gyllent
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 En vanlig middag hjemme hos oss er stekt kjøtt/fisk/kylling, kokte elle ovnsbakte grønnsaker og kokt ris/kokte eller ovnsbakte poteter. Saus lager jeg oftest ved å koke ut stekepannen med litt vann og tilsette enten creme fraiche eller maizenajevning, og deretter krydre etter smak. En skje sennep, ketchup, sweet chili sauce eller lignende kan gjøre underverker i sausen. Bruk fantasien, øvelse gjør mester. Ett lite tips: skaff deg en basiskokebok (eks Espelids rødrutete kokebok), så har du oppskrifter på det meste, både kjøttretter og fiskeretter, samt supper, sauser og grønnsakstilbehør. Jeg bruker den mye, men mest for å bla i og få inspirasjon før jeg lager middagen på slump etter hva jeg har i skapet.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Nei bruker sikkert ikke nok krydder, er så usikker på hva slags? Syns også det er så dyrt å kjøpe urter, som mest sannsynlig bare visner på benken fordi jeg ikke vet hva jeg skal bruke det til, eller fordi jeg ikke trengte basilikum hver dag i en uke. Er nok litt for forsiktig med salt og, men pepper bruker jeg da også pleier jeg å ha hvitløk i masse. Mandag: Kokte poteter - delt opp i terninger Stekte noen wokgrønnsaker fra frysepose (syns ikke det smaker noe godt, men veit ikke hva annet jeg kan bruke, syns det alltid er paprika) Piska sammen egg og litt melk og gressløk og helte over. Altså alt i en panne. Det så helt forferdelig ut, men guttungen spiste godt, og jeg blei mett. Tirsdag: Kjøttdeig med Toro kjøttdeig saus (hmm) med hvitløk, kikerter, mais og et halvt glass tacosaus jeg hadde igjen. Noen kokte gulrøtter oppi. Kokt pasta. Han spiste igjen masse, men jeg er lei etter 3 skjeer. Onsdag: Spiste rester fra tirsdagen, i tillegg prøvde jeg å lage litt grove pannekaker. De var totalt umulig å snu. Så etter 3 kratere, så ga jeg opp og vi spiste is istede. Torsdag: Kokte blomkål og pasta (mamma kom på middag og hun ønsket pasta, eller så syns jeg i grunn det holdt med pasta denne uka) La i en ildfast form og hadde terninger av fiskekaker over. Lagde "hvit saus" som jeg helte over. Den hvite sausen blei gul og blei litt sånn eggerøreaktig i bunn. Hadde ost over. Mamma spiste litt med sweet chilisaus på. Gutten spiste en skje. Jeg spiste vel en porsjon fordi jeg var sulten. Er det rart jeg har lyst til å bestille mat i morgen? Kjøttkaker er en god idé, bare sliter så med den sausen, prøvd 3 ganger og den blir ikke god, og da er liksom middagen ødelagt. Eller så har jeg lyst til å kutte ut så mye kjøttdeig, pølser, kjøttpudding. Men er ikke så veldig glad i reint kjøtt, syns det blir så tørt. Den oppskrifta hørtes spennende ut! baconost altså.. hmm. Har bladd opp og ned på matprat idag, men finner ingen jeg liksom tør å stupe uti. Er så mye rart.. Nei, nå kjenner jeg meg skikkelig mislykka, og litt "gitt opp". Er jo ikke bare den uka her det gjelder. Nei, nå er jeg skikkelig negativ, og skal prøve forslag dere kommer med nå altså!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Jeg brukte mye "posemat" som jeg kaller det før jeg traff samboeren min for 3 år siden. Han er oppvokst med en supermamma som laget alt fra bunnen og ikke likte såkalt posemat. Jeg er ikke imponert over matprat.no sine sider og egentlig andre norske nettsider om mat (fins jo sikkert MANGE jeg ikke har vært innom da men). Derfor søker jeg alltid på engelske nettsider for de har så mye mye mere god mat enn hva vi nordmenn klarer å komme opp med. Prøvde meg på en ny type indisk korma i går. Den holdt jeg på å lage i 2,5 time og gledet meg skikkelig til å spise den, men ble litt skuffet altså, smaken var ikke helt riktig så man må passe på å smake litt etter sin egen smak med krydder o.l. Eller hars jeg kjøpt meg flere typer kokebøker. ER veldig glad i asiatisk mat, så har en kokebok med thai mat og en kinesisk. Har i tillegg middelhavsmat, en med forskjellige kyllingretter osv. Matprat.no er veldig begrenset og syns mye av maten er smakløs. Kjøp deg kokebøker med ting du liker så prøver du ut forskjellige oppskrifter. Kan garantere du finner masse godt, men det tar litt tid og prøve litt forskjellige matlaging:)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Hva slags middager har du laget da? Og bruker du nok krydder/urter og råvarer som er rike på smak? Hjemmelaget tomatsaus ( kan brukes til pasta ,pizza, lasagne) Oppskrift til ca 4pers 1 boks hakkede hermetiske tomater( ( eventuelt ferske tomater, men da må de skoldes så skinnet kan dras av og hekkes opp), 1-2 ss tomatpurè 1/2 gul løk 1 liten gulerot et lite stykke sellerirot, ca like stort som guleroten litt olje til å surre grønnsakene og løken myke basilikum eller oregano ( det man foretrekker selv) litt sukker, salt og pepper Grønnsakene skrelles og kuttes i små biter som surres myke i litt olje, så tilsettes tomatpurèn som også får surre litt, tilsett litt sukker ( ca 1/2ts) så helles de hakkede tomatene over, la koke i minst 20-30 minutter, litt lengre hvis du skal bruke det som pizza saus, basilikum/ oregano kan tilsettes mot slutten av koketiden, tørket krydderurter tilsettes helst før man koker,kjørews med stavmikser til ønsket konsistens, til små barn anbefaler jeg å kjøre det til en glatt saus, til voksne er den aller best litt grovere med biter, smak til med salt og pepper, kjøtt kan tilsettes, serveres med pasta, gjerne fersk hjemmelaget targiatelle ( lov å kjøpe ferdig!)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Når det gjelder kjøttkakesaus og brunsaus: Tipset er å kjøpe posevarianten, tilsett en skje tyttebærsyltetøy og noen skiver brunost, gir en "hjemmelaget" smak. Hold deg til oppskrifter når du først skal lære deg å lage maten, vent med å "smekke sammen" egene retter til du føler deg trygg i matlagingen.. Når du steker kjøtt, hell kraften i begere og frys ned, om du ikke trenger det til maten, da har du altid kraft å blande inn i brunsaus
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 Våre beste hverdagsmiddager:: Stekt ris (lages dagen etter at du har hatt et annet måltid med ris) http://www.klikk.no/mat/spise/article335183.ece Ovnsstekte koteletter m/ ertestuing, gulerøtter og poteter Laks m/ pasta, pesto og grønnsaker Kylling teryaki m/ ris og grønnsaker (ferdig teryakisaus, nydelig) wok m7 svin eller kylling og østerssaus fiskekaker i grove pitabrød m/ div grønnsaker og pesto til voksen, ketchup til ungene Fiskeform m/ torsk, fløte, brokkoli og gulerøtter. Servert m/ poter eller ris
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #13 Skrevet 29. september 2011 Ikke gjør det for avansert i begynnelsen og lag ting du vet at er godt i utgangspunktet, feks pasta med kjøttsaus. Stek løk og hvitløk og kjøttdeig/karbonadedeig, ta over en boks med hakkede tomater og evt litt tomatpure. Krydre med salt og pepper og feks basilikum, fersk basilikum er bra, ønsk deg til jul eller kjøp deg selv en selvvanningspotte, feks en sånn som denne http://www.alnyglass.no/kjokkenartikler/eva-solo/eva-solo-selvvanningspotte-11cm så er det enkelt å få ferske urter til å holde seg lenge. Hvis du ikke vil bruke ferske urter, så er det greit med tørkede urter også, men da må du ha dem i tidligst mulig sånn at de får koke lenge. Enten kan du servere med salat ved siden av, eller så kan du ha i grønnsaker som feks gulrøtter. Hvis dere har salat til, så er det bare å lage salaten på hver tallerken sånn at alle får det de liker. Hos oss hadde vi salat i dag og da hadde jeg salat, mais, pinjekjerner og fetaost, mannen salat, paprika og fetaost, ene barnet hadde mais og paprika og andre hadde mais, paprika og fetaost. ikke veldig spennende salater, men greit nok en helt vanlig torsdag:-) Når det gjelder den hvite sausen din, så tror jeg nok du ikke spedde forsiktig nok sånn at du fikk fullt av melklumper i den, eller så svidde du den... For å få den riktig begynner du med å smelte smør og så ha melk i, jeg pleier til oss å bruke ca2ss av hver, du kan sikkert bruke mindre ettersom dere bare er to. Pass på at det ikke blir liggende for lenge i kjelen før du heller oppi væske, jeg pleier å bruke melk. Begynn med å helle i litt og la det koke opp før du rører og så må du røre ut alle klumper før du heller opp i litt mer væske, så lar du det koke opp før du røre til alle klumpene er borte igjen osv til du syns sausen har passe konsistens. Hvis du rører før væska er varm eller heller i mer væske før du har rørt ut alle klumpene, så er det kjørt og da er det bare å begynne på nytt igjen. For å gi smak til hvit saus pleier jeg å ha i en buljongterning og litt pepper, evt urter ettersom hva jeg skal bruke den til. Matprat er ikke veldig spennende, men kan være greit å bruke så du kan lære deg litt grunnleggende ting. Kokebøker er også en fin ting å ønske seg til jul/bursdag.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #14 Skrevet 29. september 2011 Ikke for å være slem, HI, men de middagene du har laget denne uka høres direkte vonde ut! ;-) Det virker ikke helt som du har sansen for hvilke smaker som passer sammen, og at du bare hiver oppi det du har... Vil anbefale deg å bruke oppskrifter - slavisk! :-) Og hva så om du lager brunsaus fra pose? Så lenge kjøttkakene er hjemmelagde, har du en hit :-)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #15 Skrevet 29. september 2011 Haha, 21:00, jeg er helt enig med deg. Jeg har rett og slett bare blanda en type grønnsak, en karbo og en kjøtt. Ikke klart å planlegge hva jeg skal ha så derfor bare tatt med meg noe hjem fra butikken som er sånn passe sunt og blanda sammen. Nei jeg har virkelig ikke sansen, og vokst opp på pose og boks, derfor har jeg lyst til at sønnen min skal noe annet. Skal lese ordentlig gjennom det dere har skrevet nå. Ikke noe slumsing på meg mer, bare følge oppskrift. Hvilke urter og krydder eller andre basisting anbefaler dere å ha i skapet da? Jeg gjør egentlig ikke noe av å bruke posesaus, men "alle" sier det er så enkelt og ikke minst billigere å lage fra bunn av, så derfor jeg har prøvd det de siste gangene. Takk for fine svar dere Dib på sitt beste!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #16 Skrevet 29. september 2011 Jeg kjøper kun tørkede krydder, fordi ferske blir alltid kastet før jeg får brukt alt sammen. Bruker mest salt og pepper, selvsagt, men også basilikum, hoffs pommes frites krydder (Bare le, dere, men det er det beste krydderet på stekte kyllinglår), hvitløk på TUBE (genialt), chili. Når jeg lager wok, bruker jeg alltid østerssaus og teriaky oppi woken, ikke annet krydder. Kjøper ikke wokmix, men hakker opp gulrot, løk og sopp, kjøper vannkastanjer og babymais på boks. Østersausen og teriakyen gjør at kjøttet ikke blir tørt. Ungene ELSKER det, og han ene er meget kresen altså :-) Lykke til med kokkeleringa :-)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #17 Skrevet 29. september 2011 Til 20:50 Hvor mye melk til 2 ss mel og 2 ss smør da? Hvordan leger man koteletter i ovn, i olje? Ikke marinade? Torsk med bacon.. steker i panna? begge deler? eller i ovn? Forresten lager jeg veldig gode ovnsstekte poteter, kom på det nå.. Har skrivd ned masse i boka mi, og starter på en ny uke med friskt mot! Skal ønske meg urtevase og kokebøker til jul!
Ugl@ Skrevet 29. september 2011 #18 Skrevet 29. september 2011 En enkel, men god oppskrift skal du få av meg: Torsk i ildfastform Du trenger: Torskefilè (til et barn og en voksen ca 400g) Et par tomater ( skjæres i skiver) En liten gul løk ( i ringer) Paprika ( den kan jo sløyfes siden du ikke liker det) 1 chili ( er du redd det blir sterkt så skraper du ut frøene, eventuet bruker bare en halv, finhakkes) Du kan også sløyfe den, men bruk da mer sort pepper. Litt smør/ margarin Revet ost ( kan sløyfes, men ungene synes det er ekstra godt på) Salt og pepper Poteter, gjerne salat også som tilbehør. Oven settes på 200grader før du starter på kuttingen, legg noen smørklatter neders i ildfastformen, kryddre torsken på begge sider med salt og pepper, dryss finhakket chili over, legg så skivet tomat og løk på torsken, litt salt og pepper over, så lit ost som topping. Stekes midt i ovnen en halvtimes tid. Minimalt med oppvask etter kokkeleringen, ingen røring i gryter og veldig godt. I en travel hverdag så kan man lage denne til kvelden før uten å steke, dekke med plast og sette i kjøleskapet til neste dag :-) Poteter er ikke nødvendig, salat og et godt brød funker også til. Eventuelt kan du ha tynne skiver av potet i formen i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #19 Skrevet 29. september 2011 Hva med fisk? Prøv denne, knallgod. mmmm http://www.mineoppskrifter.no/bakt-torsk-med-honning-sitron-og-laurb%C3%A6r/
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #20 Skrevet 29. september 2011 Det var paprika i sausen ja, men hva med å prøve tomat i stedet f.eks? Men da er det lurt å ta bort det "våte" i tomaten.
valkyrien Skrevet 29. september 2011 #21 Skrevet 29. september 2011 Krydderhylla her har til enhver tid timian, oregano, basilikum, pepper, hvitløkspulver, cayenne, dill, koriander, chili, karri og salt. Ellers er jo buljongterninger gull verdt til sauser. Jeg trodde aldri jeg skulle få til hjemmelaget saus, men det var ikke så ille som jeg trodde Fiskeboller i hvit saus er jo en grei rett å begynne med. Jeg tar utgangspunkt i sausoppskriften som står på fiskebolleboksen, men tilsetter en terning fiskebuljong og gressløk i tillegg. Serves med poteter og gulrøtter.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #22 Skrevet 30. september 2011 Du trenger ikke kjøpe inn kokebøker med en gang. Lån på biblioteket, les i dem, og kopier ned de oppskriftene du liker. Dersom det er noen kokebøker som du liker veldig mye så invester heller i bare dem, i stedet for å kjøpe inn helt vilt, å så la de støve ned i bokhyllen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #23 Skrevet 30. september 2011 klikk.no har supre ukemenyer (noen av ukene har også ferdigskrevet handleliste). Mye god mat der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå