Gå til innhold

Kan legen nekte meg influensavaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro på legekontoret for å få satt influensavaksinen i dag, siden folkehelseinstituttet anbefaler den til alle gravide i andre og tredje semester. Etter å ha ventet en time fikk jeg beskjed av en sykepleier at jeg ikke fikk den, fordi jeg ikke var langt nok på vei. Jeg er 13+1. Jeg fikk sykepleieren til å ringe legen og dobbeltsjekke (tenkte kanskje legen hadde rotet med datoene eller noe), men det stemte det. Ville ikke gi meg noen nærmere forklaring heller. Noen andre som har fått samme beskjed? Kan legen egentlig nekte meg å følge folkehelseinstituttets anbefalinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo tidligere du tar vaksinen, jo større sjanse for at fosteret blir påvirket. Så jeg ville ventet siden du såvidt er ferdig med første trimester. Det er godt mulig at terminen er sikker, men det er ikke før på ordinær ultralyd at de blir helt sikker på hvor langt du er på vei. Mange her inne som har blitt satt tilbake både en og 2 uker etter ultralyd.

Så for å være på den sikre siden ville jeg ventet noen uker.

De har nok ikke nektet deg vaksinen uten annen grunn enn tanke på deg og babyens beste.

Noen grunn til at det haster slik med å få vaksinen?

Skrevet

Den anbefales heller ikke før etter 14 uker tror jeg.

Da jeg var gravid sist tok jeg vaksinen mot svineinfluensa da jeg var 16 uker. (ble satt to uker tilbake på ordinær ul så var egentlig bare 14 uker). Da sa legen at denne ikke ble satt før etter 14 fullgåtte uker. kanskje det kan være det for denne også?

Skrevet

Forresten, det anbefalses å ta vaksinen etter 3 fullgåtte mnd. Det et 13+2 som er tre fullgåtte mnd.

Skrevet

Det er ikke det at det haster så veldig, men jeg ble litt oppgitt over å ha dratt dit, sittet og ventet også få beskjed "du får den ikke" uten noe mer forklaring. Men hvor står det at den ikke anbefales før 14 uker? Folkehelseinstituttet skriver kun "gravide i 2. og 3. trimester". Det er ikke påvist at vaksinen kan skade fosteret, verken tidlig eller sent i graviditeten...

Skrevet

Grunnen til at du ikke fikk den er at fosteret rundt denne tiden danner sitt eget immunforsvar. Det er nå den lærer hva som er kroppseget og ikke. Det er derfor en generell risiko å gi vaksiner til mor i enkelte deler av svangerskapet da fosteret vil kunne ta opp vaksinen og tro at viruset er kroppseget. Altså: Det danner ikke antistoffer mot det, men tvert imot tror det er normalt å ha det i kroppen. Det er derfor en god ting at du ble nektet vaksinen, men er jo dårlig at de ikke ga deg noen forklaring.

Skrevet

I mitt første svangerskap tok jeg influensavaksinen i 1.trimester, og spontanaborterte i uke 8-9. Ikke at det trenger å ha noen sammenheng, men jeg ville ventet til fosteret ikke er like sårbart. Nå har det seg slik at legekontoret dummet seg ut da de gav en uforstående førstegangs influensavaksinen i 1.trimester, så det at de "nektet" deg vaksinen nå, synes jeg bare høres bra ut (om du skjønner). Ble forresten gravid igjen etter 1,5 mnd og nå sitter jeg her i uke 30 med en diger bolle på magen :)

Skrevet

Nei det står vel ingen steder, fikk beskjed om det på legekontoret. Og det gjaldt Svineinfluensa vaksinen. Tenkte kanskje det samme gjaldt for vanlig influensavaksine?!

Jeg vet ikke dessverre...

Men de over meg høres jo veldig fornuftige ut:) Høres ut som mye sannhet i det de sier:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...