Gå til innhold

Barnegrøt til baby 3 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har begynt med grøt til babyen før han er 4 måneder?

Er det farlig hvis vi begynner så smått med det når han er 3 måneder? Min lillegutt spiser veldig mye MME mer enn det som er anbefalt på pakken og lurer derfor om jeg kan begynne med grøt. Kanskje det metter mer. Men vil jo ikke hvis det ikke er bra for han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 3 mnd er vel egentlig i tidligste laget. Du skriver ikke hvorfor du ønsker å begynne med grøt. Sover baby dårlig om natten. Virker han utilfreds og legger han dårlig på seg? Hvor ofte vilp han ha mat? Hvis du sliter med dette er det sikkert ingenting i veien for å starte så smått med smaksporsjoner med grøt. Men jeg ville ventet så lenge spm mulig så lenge baby er tilfreds og sover.

Skrevet

Tarmene ogfordøyrlsessystemet til baby er ikke ferdigbutviklet ved 3 mnd alder til å tåle fast føde, då du kan risikere at han får vondt i magen hvis du gir grøt så tidlig.

Skrevet

Hør med HS/barnelege du.

Å introdusere fast føde så tidlig kan medføre forbigående allergier, magesmerter o.l., men for mye MME hver eneste dag er jo heller ikke bra for nyrene :( Hadde definitivt spurt på helsestasjonen.

Skrevet

Grunnen til at man skal vente til rundt 4 mnd med grøt og annen mat, er at nyrene ikke er utviklet nok. Vent til han er 3.5 mnd, da fikk jeg beskjed av barnelege om å gi litt velling morgen og kveld siden han slet med å spise nok pga kort tungebånd.

Skrevet

vi begynte å ha litt grøt oppi melka da gutten var 1 uke unna å være 3,5 mnd. (brukte Sinlac fra Nestle) Det er vel tidligst 3.5 de anbefaler, men her også drakk han utrolig mye mme, så vi tok sjansen. Nå er han straks 6 mnd, og vi har ikke merket noen plager. Ble kanskje litt urolig på natta de første dagene, men det skyldtes kanskje at vi ga vellingen før han skulle legge seg.

Skrevet

Det er ikke anbefalt med grøt før 4 mnd tidligst. Dette fordi tarmene ikke er modne for fast føde før den tid, og kan begynne å småblø, føre til allergier etterhvert osv. 1-liters regelen for MME er forresten ikke gjeldende lenger; dvs forklaringen er endret og dreier seg nå om overvekt og ikke skade på nyrene;

Å gi barnet mer enn 1 liter morsmelkerstatning en gang i blant er ikke skadelig for barnet. Vedvarende bruk av større mengder morsmelkerstatning enn 1 liter per dag, vil for de aller fleste barn på 3 måneder innebære et høyere energiinntak enn energiforbruk, og derved økt risiko for utvikling av overvekt.

Ved ernæring med morsmelkerstatning bør vektutviklingen følges nøye på helsestasjonen, og mengden morsmelkerstatning tilpasses slik at barnet har en vektøkning i samsvar med helsestasjonens vekstkurver. Dersom barnet får mer enn 1 liter morsmelkerstatning per dag over tid, er det spesielt viktig med nøye oppfølging. Det er vist at rask vektøkning i spedbarnsalder og de første 2-3 leveårene er forbundet med økt risiko for senere overvekt

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/skal_spedbarn_kun_ha_1_liter_morsmelkerstatning_i_dognet

Skrevet

Hei. Jeg har mme barn. Jeg synest det er litt tidlig og starte med grøt fra babyen er 3 mnd. Dersom babyen er rolig og ser ut til og ha det bra får han den næringen han skal ha. Tror ikke det er noen fare om han noen ganger drikker mer en anbefalingen på pakken. Det er jo slik med oss voksne også, noen ganger spiser vi mer en andre.

Jeg prøvde å gi babyen grøt ca en halv uke før han var 4 mnd. Gav da tynn,tynn velling. Dette var ingen sukses. Startet derfor med introduksjon av grønnsakspurre fra ca 4 mnd. Gav først 1-2 ts. Økte så med 3-4 ts. Etter ca 2 uker spiste babyen hele middagsglass. Etter dette prøvde jeg igjenn med grøtvelling. Etter ca en uke spiste babyen også grøt.

Skrevet

Det lureste er vel å ringe helsestasjonen.

Men husker moren til kjæresten min sa at når han var liten (er 35 nå) så anbefalte helsestasjonene å gi fast føde fra tre mnd alder, så er nok mange i den aldersgruppa som er godt oppvokst på grøt fra så tidlig alder:)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Skal ta meg en prat med helsestasjonen. Han legger på seg og har en fin vekstkurve. Men er til tider urolig og det ser ikke ut som han blir mett nok. Han spiser rundt en liter pr dag, andre dager kan det være en del ekstra. Men jeg venter nok en stund til før jeg gir grøt. Vil jo ikke skade han på noe vis.

Skrevet

Jeg var selv 3 mnd når mamma begynte å gi "tynnsuppegrøt" til meg(hun full ammet). 0 allergier og problemer.

Min sønn begynte å få "tynnsuppegrøt" 1 uke før han ble 3 mnd. og ammet i tillegg. jeg hadde nok melk, men han var ikke tilfredstilt. og da fikk han litt "grøt" på kveldene pluss pupp. begynte også å gi han litt vann mellom måltidene på samme tiden.

Det i løped av ukene før han ble 4 mnd gikk jeg fra tynn grøt til vanlig grøtkonsistens. begynte også med middag når han var 4 mnd.

Jeg fikk beskjed av helsesøster at det ikke var anbefalt med grøt før barnet var tidliges 4mnd. hels 6 mnd. men vekstkurvene har vist at den store gode gutten min (stor fra fødsel av) trengte denne tilleggs kosten og jeg har fått skryt for å ikke ta tipsen hennes(helsesøsteren)

Du kjenner ditt barn best! Ingen andre! Alle barn er forskjellige, men vær forsiktig i forhold til hardmage og andre ting. tilsett gjerne litt sviskepure/saft i "grøten" ;):)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...