*Miss Flua* Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Jeg tok idag, men sitter igjen med en del spørsmål. Blodsukkeret lå på 7,7 etter to timer, og jeg fikk beskjed om at det lå under grensa men at det fortsatt var høyt. Så jeg må nok gjennom en til etterhvert sa de...endelig svar fra testen får jeg ikke enda da, da blodprøvene må sendes til sykehus og testes der også. Dere som har tatt testen, hva lå deres blodsukker på, og har dere svangerskapsdiabetes? Hva er grensa? Hvis dere lå rundt der jeg lå, fikk dere beskjed om å være ekstra påpasselig i forhold til kosthold etc?
Gjest Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Hei du! Jeg sniker litt fra småtroll jeg Jeg fikk 9,2 etter belastningen og ble henvist til lege på poliklinikken for vekstestimering og til ernæringsfysiolog. Tok testen i uke 28. Måtte ikke ta den flere ganger. Fikk utdelt blodsukkerapparat på sykehuset og målte ivrig hver dag frem til termin.Jeg fikk svangerskapsdiabetes, det er dine mål for lave til Unngikk all brus, godis og frukt utenom måltidene. Mine målinger var alltid innenfor normalen. Ditt var litt høyt ja, men pass på hva du dytter i deg så går det nok bra. Masse lykke til videre
*Miss Flua* Skrevet 29. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2011 Tusen takk for svar :)
GundaLaBunda Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Jeg har tatt testen. Mitt blodsukker var så og si på samme sted før og etter. Men jeg fikk allikvel beskjed om å passe på.
*Miss Flua* Skrevet 29. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. september 2011 Ja okay. Jeg syns det var så rart at de ikke ga meg beskjed om at jeg må passe på kostholdet (selv om jeg selvfølgelig kan tenke meg frem til det selv også). Men de ville kanskje ikke si noe før svaret fra sykehuset kommer, ikke vet jeg..jeg kjenner nå at jeg burde ha spurt litt mer når jeg var der, men ble lissom litt satt ut der og da også, så kom ikke på noe å spørre om før etterpå! Typisk
3barnsmor123 Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Jeg var å tok glukosetest i går og når jeg kom så var den helt perfekt mens etter jeg hadde drukket sukkervann så var den på nesten 11 etter to timer så lå den på 9,7 eller noe og det var heller ikke så høyt at det er svanger diabetes men ikke så lite at det var bra heller men jeg lå da i risikogruppa for å kunne få diabetes. Fikk beskjed om å være litt påpasselig i forhold t sukkerinntak og at de skulle ta ekstra prøver på de neste kontrollene og en ny glukosetest ca 3-4 mnd etter fødsel
LykkeligSomMamma Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 hei - min lå på 7,0 i uke 26 og 8,3 i uke 30. Fikk diagnose sv.diabetes med beskjed om å passe enda bedre på kosten men slipper insulin/måling (grensen er 9,0 på riksen). Hvilken uke tok du din i?
LykkeligSomMamma Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Mer info her: http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/undersokelser/Sider/glukosebelastning%20i%20svangerskap.aspx
Gjest Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Ojsann.. syns det var rart at du ikke fikk henvisning til sykehuset med såpass høyt mål.. Jeg fikk diagnosen svekket glukoseintoleranse/svangerskapsdiabetes av overlegen på poliklinikken på SØF. Ville sjekket mer opp i det for det er faktisk farlig for babyen om mor har høyt blodsukker under fødselen..
Eviline Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Hei. Jeg tok testen i går. Er i uke 28. Hadde 4,5 før sukkervannet, og 6,5 to timer etter. Fikke beskjed om at det så helt greit ut
MK73 Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 Mitt fastende blodsukker var 4,7 og ved neste måling, 2 timer etter inntaket av den grusomme sukkerlaken, var det på 5,6. Dette var resultater som tilsa at jeg ikke er i nærheten av svangerskapsdiabetes, heldigvis. Jeg tok testen da jeg var ca 24 uker på vei.
Bolla med 2 små <3 Skrevet 29. september 2011 #13 Skrevet 29. september 2011 Første gang jeg tok den hadde jeg 8,7 på glykosetesten 2 timer etter sukkerlaken var drukket. Ble henvist til sykehuset, men de ville ikke ta meg inn siden de ikke syns det var høyt nok, jeg lå visst i grenseland. Fikk da beskjed av legen å passe på hva jeg spiste. Tok en test til for 3 uker siden og da lå det på litt over 10 2 timer etter jeg hadde drukket sukkerlaken. Da ringte sykehuset meg med en gang de hadde fått prøvene for å få meg inn til vekstkontroll. Skal til vekstkontroll igjen på onsdag og jeg kjenner jeg gruer meg, har nemlig ikke målt blodsukkeret mitt, noe jeg egentlig skal. Tror jeg har en psykisk sperre på å stikke meg selv i fingeren :-/ Men, jeg har vært veeeldig flink på å unngå sukker så jeg har iallefall gjort mitt beste der!
*Miss Flua* Skrevet 29. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 29. september 2011 Tusen takk Er helt på grensa jeg da ser jeg, hvis sv.dia regnes fra 7,8 og oppover. Er i uke 29 nå. Får passe ekstra godt på kosten fremover da, har jo lyst å klare å presse ut denne ungen også
Petrinemor Skrevet 29. september 2011 #15 Skrevet 29. september 2011 Jeg har fått diagnosen svangerskapsdiabetes, enda jeg hadde et blodsukker på 7.9 etter belastningen.. noe som ikke er så høyt at jeg blir fulgt opp på sykehuset, og trenger heller ikke insulin. Men høyt nok til at jeg må regulere den med kosten i form av mindre sukker og karbohydrater og fett. Har vært på en vekstkontroll, og skal på en til på sykehuset i uke 39 om litt over en uke.
3barnsmor123 Skrevet 29. september 2011 #16 Skrevet 29. september 2011 Hmmm så rart at de sier så forskjell på dette da!!! Ble nesten litt nervøs jeg. Skal til legen neste fredag så får ta det opp med han igjen da
Jomfruen76 Skrevet 29. september 2011 #17 Skrevet 29. september 2011 Hei. Jeg er ikke gravid, men fødte i mars. Jeg fikk påvist svangerskaps disbetes ganske tidlig i svangerskapet. Hadde normalt blodsukker før testen startet. Etter 2 t hadde jeg over 9, husker ikke nøyaktig hvor mye. Jeg måtte til kostholdsveiledning, måleblodsukkeret før og etter jeg spiste frem til fødselen, var på flere vekst estimeringer. Jordmor og legene fryktet at jeg kom til å få et stort barn. Da barnet var fødd var det helt normalt. 52 cm langt og 4300 gr. Tok ny glukosebelastningstest 3 mnd etter fødselen og er kvitt hele diabetesen. Et tips før man tar glukose belastningstesten: Ikke spis sjokolade, godteri, brus/juice eller andre raske karbohydrater dagen før testen. Da slipper man kanskje diagnosen svangerskapsdiabetes. Var ikke klar over dette da jeg tok testen, men kommer til og gjøre det dersom jeg blir gravid igjenn. Kjenner "triksene" etter lang tid med blodsukker måling.
Gjest Skrevet 29. september 2011 #18 Skrevet 29. september 2011 Må også slenge på at jeg ikke fikk noe stor baby. 2950g og 48 cm lang. Fødte til termin Lykke til videre damer.
MetteSK Skrevet 30. september 2011 #19 Skrevet 30. september 2011 tok testen 28+0 og var 5,3 fastende og 8,0 etter 2 timer. Var allerede henvist til sykehuset for UL pga høyt SF-mål og da jeg var på denne timen fikk jeg diagnosen svangerskapsdiabetes og ble henvist til medisinsk poliklinikk for videre oppfølging av dem. UL var fantastisk og knerten er innenfor de riktige målene. skal på ny i uke 34+4 Fikk time kjempekjapt og ble utstyrt med blodsukkerapparat som jeg nå måler hver dag etter de tre største måltidene. Ligger som regel mellom 4,7 og 6 nå, men har fått beskjed om å passe på når verdiene stiger over 7. FIkk masse god hjelp til både matvaner o.l og litt beroligende prat også Skal nevnes at jeg ble henvist på bakgrunn av at min far og farfar har/hadde diabetes og at UNN har en grense på 9 før de henviser til med.poliklinikk men siden jeg har dette i så nær familie tok de tak i dette kjapt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå