moota m storebror&lillebror Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Fikk tlf fra sfo igår om at jenta mi hadde falt og slått foten. Reiste ned dit og hentet henne. Det var verre enn jeg først fikk inntrykk av og jeg tok henne med til legesenteret. Legen kikket på foten og sendte oss til røntgen som viste brudd. Sykepleieren sendte oss til akutt pliklinisk avdeling (?) og sa at hun skulle få foten gipset så kunne vi dra hjem. Men legen som kikket på henne og tok ultralyd av foten ville ikke gipse. Han sa at det var unødvendig å gipse og ville ha henne inn igjen på kontroll om 1 uke. Jeg burde jo spurt litt mer etter hvorfor, på spm fikk jeg bare til svar at det var nok å sette på en støtte så hun fikk en bandasje rundt og et par med krykker. Også beskjed om at hun nok ikke kan gå på foten pga smerter på ca 1 uke.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Om legen mener at det er nok og at bruddet er slik at det vil gro pent uten gips så skulle jeg tro at legen vet hva han eller hun gjør.
moota m storebror&lillebror Skrevet 29. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2011 Sier ikke noe på legen, men jeg skulle gjerne visst hvorfor. Finner ikke ut noe på nettet om brudd som ikke blir gipset. Får vel bare spør litt mer etter på kontollen neste uke.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Jeg gjetter på at det er fordi barn har et veldig mykt skjellett. Når de har brudd så er det ofte ikke brukket tvers over, men et såkalt greenstick-brudd. Altså som når du brekker en seig kvist og den liksom ikke knekker ordentlig av. Så da kan barn ofte klare seg med en støttebandasje fordi bruddet er ukomplisert og beinbitene ligger inntil hverandre som de skal. I tillegg gror brudd veldig fort hos barn.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Og hvorfor spurte du ikke legen? Han vet vel bedre enn de her inne?
Teltpluggen Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Dersom hun har hatt et hårbrudd så gror det like fint uten gips. Eldstejenta mi hadde et lite brudd i ankelen, og fikk bare gips for å støtte foten, men bandasje over, fordi det gror like fint uten, men siden hun var så lita så fikk hun gips for å støtte
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Fordi det sannsynligvis er helt unødvendig da det i de aller fleste tilfeller er snakk om ukompliserte brudd. Leger gipser mye mindre nå enn før. En gips kan jo også føles ganske tung og i veien så hvorfor gjøre det verre enn det er?
moota m storebror&lillebror Skrevet 29. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2011 Jeg spurte legen, men han svarte bare at det var nok med bandasje. Og med en litt travel lege, ei datter som har vondt og ville hjem og krykker og ny avtale for kontroll, så var jeg ute at rommet før jeg visste ordet av det og hadde glemt å spør mer etter. Takk til dere som ga en forklaring på hva grunnen kan være. Skal spørre etter på kontrollen, var bare godt å høre at det var vanlig. Fant ikke noe på nettet så godt at noen kunne gi en mulig forklaring på det for meg =) =)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Da jeg brakk ankelen før jul i fjor,så fikk jeg bare på gips i en dag,før de fjernet den og tok på ei skinne istedet. Mine ankelbrudd ble operert da,men jeg var fornøyd med skinna.Den kan jo tas helt av ved behov. Men hvorfor de ikke bruker gips lenger,det vet jeg ikke.Da jeg brakk håndleddet,fikk jeg gips på. Riktig lykke til og riktig god bedring til jenta di.Ankelbrudd er ikke noe kjekt. Min skinne var på i 6 uker.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Legen har nok vurdert bruddet til å være på et "ufarlig" sted i ankelen, (for eksempel helt nederst på knoken på utsiden av ankelen) og så stabilt at det ikke er fare for at det flytter på seg selv om datteren din beveger seg eller tråkker på foten. Har man slike brudd, er det beste for ankelleddet at man begynner å bevege det så snart smertene tillater det (hindrer tilstivning i ankelleddet som er vanlig ved gipsbehandling). I tillegg vil belastning gjøre at bruddet gror raskere. God bedring til prinsessen din! Hilsen ortopedspire
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Legen har jo allerede besvart spørsmålet. Det var ikke nødvendig med gips fordi det holdt med bandasje. Mange brudd som ikke gipses.
moota m storebror&lillebror Skrevet 29. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2011 Ortopedspire: det var akkurat det han sa ja. At hun kunne begynne å bruke og bruke foten så snart smertene tillater det =) Tusen takk for svar =)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #13 Skrevet 29. september 2011 Jeg brakk en gang en del inni ankelen og fikk heller ikke gips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå