Gå til innhold

Noen som har ammefri på jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest summerbee
Skrevet

På min jobb kan man søke om 2 timer ammefri pr dag intill baby er ett år. Jeg har tenkt på å søke om dette og lurer på hva som er best mtp å komme 2 timer senere, eller gå 2 timer før? Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også to timer ammefri på jobben. Jeg begynte å jobbe (deltid, fulle dager) da hun var 4.5 mnd, og tok da 1 time ammefri som pumpefri fordelt på to ganger, og 1 time som kortere dag. Jeg jobber på kontor med fleksitid, så jeg tok det ut før eller etter kjernetida, og trengte altså ikke avtale noen ny arbeidstid.

Etterhvert som hun ikke lenger ville ha så mye melk på dagtid trappet jeg ned på pumpinga (melkemengden ville jo gått ned om jeg ammet også, siden hun neppe ville ha diet like mye som før, iallfall ikke i mengde melk), og begynte heller komme litt senere på morgenen, og gå ca 1430. Om morgenen ammet jeg da når hun våknet, og trengte ikke stresse med å vekke henne fordi om hun våknet til litt forskjellig tid hver dag (mellom 6 og 7:30), og om ettermiddagen ammet jeg straks jeg kom hjem. Som regel tok jeg vel 1.5 timer ammefri, siden det var det som passet best med vår timeplan. Innimellom kom pappaen på besøk med henne, da fikk hun tilbud om pupp, men det var ikke fast rutine.

Hvordan du skal legge opp ammefri kommer an på hvordan jobbhverdagen din er, vil jeg si. Det beste er dersom du kan ha en del fleksibilitet i forhold til arbeidstid og pauser, slik at du kan ta det når det passer (og det kan variere fra dag til dag). Vurder også om du bør ha pumpefri, det kommer an på hvor mye barnet ammes på dagtid og hvor gammelt det er.

I jobber med turnus vet jeg det er mange som legger ammefri til slutten av dagen, fordi de da får med seg vaktskiftet før egen vakt starter, men det kommer vel også an på hvilke vakter man har - vaktplanen passer rett og slett ikke alltid med barnets plan!

Barn endrer seg fort, så om du har mulighet for å justere undervegs er det veldig bra.

Skrevet

Jeg har også to timers ammefri og jobber fra ni til tre. Det fungerer fint for meg! Baby er 11 måneder. Da vi hadde sommertid, var det enda bedre - da jobbet jeg fra ni til to. Herlig! Rekker å amme og spise frokost sammen om morgenen, og kommer hjem i god tid før middag.

Men... nå ser det visst ut som om han ikke vil ha mer, så da blir det visst en brå slutt på ammefrien her i gården.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...