Gå til innhold

Hodeomkrets 6 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som vet hva "normalen" for hodeomkrets for baby 6 uker er?

Fortsetter under...

Skrevet

det finnes ikke no standar for hodeomkrets på alle 6 uker gamle babyer!! heldigvis!! Det er helt forskjellig hvor store eller små hoder de har... det man eventuelt ser på er hvor mye hodet til hver enkelt baby vokser.... men fra fødsel til 6 uker kan de ikke regne skikkelig på dette fordi hodet har vært såpass deformert under fødsel at tallene fra fødsel frem til 6 uker kan bli helt feil! Så det er hvor mye hodet vokser fra 6 uker til 3 måneders kontroll som er vesentlig!! ........... mange blir unødvendig skremt at denne 6 ukers målingen fordi noen ikke vet hva de sankker om, da også unge leger! så normalen er det den er for din umge! du kan ikke sammenligne med andre, da hadde vi alle blitt stresset tror jeg:) ingen har lik hodestørrelse , selv ikke folk på 40 :)

måtte bare si dette da jeg synes det er trist at alt skal måles i normalen... hva er normalt? og for hvem?... Man ser vel fort om ting er normalt i vekst hos barnet :) så stress ned og nyt hvordan akkurat DIN baby vokser ! :)

ha en flott dag!!!

Skrevet

Jenta mi hadde 36 cm hodeomkrets ved fødsel og 38 ved 6-ukerskontrollen, så det ser ganske normalt ut ifølge den grafen over..

Skrevet

og min hadde plutselig vokst 6 cm fra fødsel... så den nyutdanna legen fulgte den grafen som dere følger og begynte å stresse meg med vannhode og etc fordi hun hadde vokst så mye siden fødsel.... jeg dro til en erfaren legen og han bare lo og sa at det er bare tull å måle på 6 ukers kontrolll.. det gir deg ingenting siden det ofte ikke blir målt riktig ved fødsel pluss at hodet er deformert der de måler, etter fødsel altså.... så til dere som ligger over eller under denne grafen er det ikke noe å stresse med ihvertfall! vent til 3 måneders kontroll med å finne ut om det ligger ved normalen..... :) jeg vet hvor grusomt det er å føle at noe er galt med ungen din bare på grunn av en tullete mal!....

Skrevet

Jeg har en datter med hydrocephalus (vannhode). Hun vokste normalt i hode frem til 6 mnd alder, da gjorde kurven et hopp på kort tid og hun ble fulgt opp ekstra på helsestasjonen. Hører med til historien at jeg som mor visste at det var noe galt siden hun aldri sov lenger enn halvannen time av gangen, og jeg maste om at hun burde utredes, men den gang ei.. Hun gråt også unormalt mye, så klart hun var plaget av noe... Da hun var 10 mnd ble hun innlagt på sykehuset pga nyrebekkenbetennelse, og ved klinisk undersøkelse der reagerte de på hodeomkretsen med en gang og ballen begynte å rulle. Hydrocephalus trenger ikke å være alvorlig i seg selv, og de er veldig gode på dette på riksen. Alle barn er forskjellig når det gjelder utvikling og vekst, det samme gjelder de div symptomene man ser etter når det kommer til avvik fra normalen, så jeg har lært meg at jeg skal stole på meg selv...

Annonse

Skrevet

Tusen takk for svar alle! Er nok noe med å beholde roen, og ikke bli stresset av helsesøster... gutten vår ble målt til ca 40 cm på 6 ukerskontroll, så de mente vi burde ta ekstra målinger. Skal på kontroll igjen om ikke så lenge så da skal jeg være flink til å stille spm! Noe jeg ikke var denne gangen...

Skrevet

Hvordan er han ellers..? Spiser han greit...? Hvordan sover han, og hvordan ligger han med hodet når han sover..? Hvordan er fasongen på hodet, har han høy fremtredende panne f.eks..? Hvor lang tid mellom de kontrollene..?

Skrevet

Sønnen min var 39,1 på 6 ukerskontroll, ingen sa noe på dette. Så 40 må da være veldig greit. Ikke bekymre deg ;) Nå er han 9 mnd og helt på "normalen".

Skrevet

jeg var på 6ukers idag å lillemann er 7uker idag å hadde hodeomkrets på 41,5cm, helsesøster sa ingenting om extra målinger ol til meg. hun sa han var kjempe fin i hode str og hodeform :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...