min<3 Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Tassen er 4mnd og jeg har nå så smått begynt og gi smaksprøver. Han har fått noen t-skjeer maisgrøt og noen skjeer sviskemos etterpå (hver dag i en uke). Han har fått smake på eple og fått banan med skje. Han har ikke gitt noe utrykk for magevondt etterpå,bæsjer hver dag og får mme med malt til vanlig. Så nå til spm:) Vet jo at man gjerne skal bruke litt tid på hver sort mat man prøver,så når kan jeg f.eks prøve og gi han barnemat på glass (grønnsaksmos)? er det greit og mikse og trikse litt eller er det dumt? Må jo også si at han liker jo alt han har smakt på,smatter og koser seg:)
✿Hildegirl er hjemmemamma✿ Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Det er vel noe med at du kun skal gi en ting pr dag i starten, så du vet hva det er om han reagerer allergisk på noe, Annet enn det er det sikkert greit å gå i gang med flere spennende smaksprøver. Vi startet med fruktnett i den alderen, i tillegg til smaksposjoner fra glass og grøt, og i løpet av et par uker hadde gutten vår smakt på det aller meste av frukt og grønt. De er jo så glad i nye smaker i den alderen. Les gjerne litt om det som heter smaksvinduet og kos deg med å lære den lille om gode smaker og råvarer.
Valiana Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Heisann! Tuppa her er rett over 5 mnd og vi begynte så smått med smaksprøver da hun var 4 og en halv måned. Har ennå ikke prøvd grøt, men har vært innom en del ulike frukt og grønnsaker - og det faller i smak! Vi har så langt gitt henne smaksprøver på banan, blåbær, sviske, pære, potet, gulrot og agurk. Favoritt så langt er banan og pære - veldig populært! Eneste hun ser ut til å reagere litt på har vært potet, de to dagene hun fikk smake 1 t-skje av dette, gulpet hun veldig tykt gulp etterpå. Men har ikke fått vondt i magen av noe. Forresten veldig lett å lage grønnsaksmos selv, så slipper man å kaste så mye (siden det i starten er små mengder som går med). (Har gitt glass med blåbær og sviske). Pæremos blir ganske flytende, så det var veldig enkelt å ta over i isbitpose, og så vips har mange lett tilgjengelige smaksprøver :-) Jeg har gitt hver smaksprøve 2-3 ganger, før jeg har prøvd neste ting.
*Prinsesse mai 2011* Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Har lyst å fullamme til jenten min er 6 mnd, men vil begynne med smaksprøver fra 5 mnds alder tenkte jeg... Sikkert teit spm, men når dere gir smaksprøver av fruktmos, er det da varmt eller kaldt??
Valiana Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Jeg har gitt mosen temperert. Mens banan har hun fått helt naturell - bare skrapet av med skje. Agurk ble gitt kald i fruktnett. Men det smakte visst litt rart gitt... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå