Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har født eller tenker å føde uten medikamenter? Jeg er inne i vurderingsfasen her, ikke fanatisk på noen måte. Har jeg behov for epidural så har jeg det, men vet jo mange fordeler for mor og barn uten medisin. Vurderer akupunktur og badekar som smertelindring! Noen med erfaring eller tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på samme tanken, men er min første dette her så aner jo ikke hva jeg går til og hvordan jeg og min kropp takler dette her. Så tenker å se tingene litt ann jeg også :)

Skrevet

de fleste ønsker vel en naturlig fødsel sådan.. men så er det slik at ingenting kan planlegges i forhold til fødsel.. ting skjer hele tiden og planer blir endret 100 ganger..

Men det er absolutt ikke noe galt i å ha ønsker, og tanker om hvordan en vil gjøre ting, men dess mer en planlegger dess større blir skuffelsen om en virkelig har stålsatt seg på slike ting.. det er absolut det beste å være godt opplest på forskjellige smertelindrende metoder slik du vet hva du har tilgjengelig, hva som kan fungere på deg og når de forskjellige metodene er effektive :) da kan du bevisst gjøre et valg når behovet melder seg, samtidig som en vet hva det innebærer og virkningsgrad..

jeg fikk akupunktur fordi jordmor maste om at jeg burde ha noe selv om jeg ikke hadde behov for lindring.. dette funket ikke, noe jeg kunne vedde mye på på forhånd, jeg nappet ut nålene omtrent like fort som de hadde kommet inn da jeg følte de bare var i veien.. fikk epidural 20 min før jeg fikk pressrier, så jeg hadde ikke særlig virkning, men den ble satt og gitt og det var helt greitt.. har ingen planer når jeg nå skal føde om noen uker, men om det går like fort som sist så skal jeg klare å bite tenna sammen de siste "20" minuttene også.. men jeg utelukker ingenting, føler jeg for å hvile med epidural så skal jeg det! :P

Skrevet

Jeg har hatt to fødsler uten smertelindring, men har vært åpen for epidural hvis det skulle bli lang og hard fødsel.

Den første fødselen sa jeg på et tidspunkt at NÅ vil jeg ha epidural, men da sa jordmora bare at nei nå er det for sent, på tide å presse ut ungen:).

Med nestemann tenkte jeg vel at siden det gikk bra uten epidural 1. gang, går det sikkert bra nå også, og det gjorde det.

Nå venter jeg tredje, og tenker å føde uten epidural, men så klart hvis jeg denne gangen får 24 timer med rier, så nøler jeg ikke ett sekund med alt de kan gi av smertelindring;)

Skrevet

Jeg planla å føde min første uten smertelindring. Men ting går jo ikke alltid som planlagt. Jeg ble satt igang med drypp og riene var kjempevonde, og til slutt ropte jeg etter epidural. :P Hehe... Det var deilig det! :) Kommer gjerne til å be om epidural neste gang også. :) Du må nesten bare ta det som det kommer, for det er veldig vanskelig å vite på forhånd hvordan din fødsel blir. :)

Skrevet

Jeg har planer om å prøve uten smertestillende først. Så får de trille meg ned om jeg angrer;)

Skrevet

Fødsler kan ikke planlegges og sånn er det :)

For meg var 1. fødsel (med epidural) absolutt ille, og 2. (i badekar uten noen medisiner) best. 3. gang ble jeg nektet alle former for smertestillende pga dårlig fosterrespons på rier, kunne heller ikke få massasje, vann, el. pga massiv overvåkning. Denne var smertemessig verst, men raskest overstått i tid.

Sitter her med (det jeg tror er) de første riene på nr. 4 og tenker jeg får se hvordan det går denne gangen, håper på en reprise på nr 2, men tar absolutt ingen ting som en selvfølge.

Skrevet

Hei:)

Har født 3 ganger før og har kun brukt litt lystgass. Men så har den lengste fødselen vart 4 timer fra start til slutt selv om det har vært ganske vondt og intenst. Planen er kun lystgass denne gangen også. Er livredd sprøyter og alt som har med nåler å gjøre så da holder jeg heller ut smertene:(

Skrevet

Er det ikke slutt på lystgass?

Skrevet

Jeg er førstegangs så aner ikke hva jeg har i vente, men etter samtaler med jordmor og litt surfing på nett så ønsker jeg meg vannfødsel.. Dette er et ønske og jeg er fullstendig klar over at det kanskje ikke lar seg gjøre.. Men dersom jeg ikke kan føde i badekar så kommer jeg likevel til å bli skuffa :P Hehe..

Skrevet

Lystgass har vært en fin redning for meg. Får slappet litt mer av og det er raskt ute av kroppen. Ikke er det smertelindring man bryr seg ikke så veldig om det gjør vondt, og fødslene ble litt morsomme. Jeg sa mye rart da nr to skulle bli født, husker alt sammen :-) Under fødsel nr to valgte jeg også akkupunktur , det tok ikke smertene bort, men rundet av de store toppene, anbefales.

Skrevet

Nei på Sørlandet sykehus i agder skulle det vedvare:)

Skrevet

spørs hva du mener med medikamenter.

Første fødsel brukte jeg lystgass og kun det. Gikk supert. Denne gangen skulle jeg derfor føde på ABC og hadde tenkt å benytte meg av badekar. Men vi ble satt igang og fikk ikke føde på ABC og på vanlig avdeling var jo lystgassen tilgjengelig. Så jeg unnet meg lystgass den siste halvtimen denne gangen også. Kom til et punkt under forrige fødsel hvor jeg sa at hvis jeg ikke nærmer meg nå så vil jeg ha epidural. Men da hadde jeg 8 cm og den overgangsfasen fra 8-10 cm er ofte den verste. Denne gangen følte jeg ikke behov for epidural på noe tidspunkt.

Jeg er ikke imot epidural generelt, mange har nok behov for den. Men personlig har jeg alltid hatt lyst til å klare meg uten, og må innrømme at det gir en utrolig mestringsfølelse etterpå å ha klart det.

Pusteteknikk hjalp meg veldig denne gangen, inn med nesa og ut gjennom munnen. Og når jeg ikke klarte å være stille mer konsa jeg om å lage en bevisst dyp brummende lyd på utpust. Kjente at det ble mere vondt når jeg fikk panikk og mista kontroll på pusten, ble mindre vondt når jeg klarte puste godt og være åpen og slapp i hendene.

Åååh, kan ikke tro at dette var siste fødsel, må få sambo med på en attpåklatt om en 5 års tid :)

Skrevet

Takk for mange svar :) skjønner godt at man ikke kan planlegge fødsel helt, derfor jeg skrev må man så må man :) ikke medisinsk tenker jeg både epidural og lystgass. Hovedgrunnen er at jeg rett og slett reagerer veldig på medikamenter. Blir helt sløv og tåkete av smertestillende, til og med paracet! Blir kvalm og kaster opp av narkose og gass o.l så lystgass er helt uaktuelt. Da snakker vi om type kaste opp hvert 15 min i 6 timer! Hører mange har god erfaring med akupunktur, og i hverstefall så hjelper den ikke men man sitter igjen uten bivirkninger :)

Skrevet

Jeg fødte uten noen som helst form for smertelindring.

Det gikk helt fint. Nå som jeg venter nr 2 har jeg planer om det samme.

En naturlig fdsel er vel uten noen form for smertelindring inkludert lystgass.

Jeg vet at både riksen og ullevål har kuttet ut lystgass nå, så eneste i østlandsområdet er vel ahus tror jeg(uten å værer helt sikker).

Skrevet

Første fødsel uten noe annet enn litt lystgass siste halvtimen, var vondt men ga lissom litt f*** når jeg hadde puset inn dette..:) Endte brått i full narkose og keisersnitt pga hjerteproblemer for oss begge, men ellers gikk det helt fint :) Neste fødsel skal jeg helt klart benytte meg av lystgass og regner med ungen kommer seg hele veien ut uten komplikasjoner:)

Skrevet

Med nr 1 hadde jeg bestemt meg for at jeg ville ha muligheten for å få epidural. Var forberedt på at dette kom til å bli det verste jeg hadde opplevd smertemessig....

Når fødselsen kom og jeg kom inn på føden så hadde jeg 7 cm åpning og hadde ikke behov for smertelindring. Syntes ikke at fødselen var vondt, intens men ikke i nærheten av hva jeg hadde forestilt meg (ja, vet jeg er heldig).

Når nr 2 meldte sin ankomst så tenkte jeg at jeg trengte nok ingen smertelindring denne gangen heller siden det hadde gått så greit første gang. Og det fikk jeg rett i. En lengre fødsel, men greide meg fint uten noen form for smertelindring.

Nå venter vi på nr 3 og tenker det samme om den. I utgangspunktet ingenting, men om behovet skulle være der så har jeg ingen problemer med å be om epidural.

Mitt beste tips er å prøve å slappe av under riene og la kroppen få jobbe. Lykke til!

Skrevet

Så herlig å lese innlegget ditt Venja!!! Veldig beroligende for en førstegangs som ikke har peiling på hva hun går til :)

Jeg skal føde på SUS og der har de fremdeles lystgass, heldigvis :)

Skrevet

Heisann

Jeg fødte 19 september , så har fødseen friskt i minne fortsatt kan man si :) Og jeg fikk alt som var av smertelindring :P Akupunkturen hadde ingen virkning synes jeg, Lystgassen hjalp meg enormt, spesielt i de verste riene. Denne kan jo også stilles på mengde du får i deg (slik at hvis du blir dårlig skrur de den ned). Denne er jo kjent for å være kvalmende, det var den ikke for meg. Jeg elsket lystgass!! Og den forsvinner jo fort som fy, så det er jo bare å puste inn når du har behov. Jeg fikk også epidural, og den ar gull verdt for meg (nå skal det sies at jeg lå med rier 4 dager før jeg fødte og var kjempesliten før vi i det hele tatt var i gang på ordentlig).

Epiduralen satt de desverre feil , så den var ute av kroppen altfor tidlig. Men når den virket var den gull!

Husk at om du bruker badekar som smertelindring kan du ikke ta epidural, så det er enten eller. Det er vanskelig å vite hva man vil ha av smertelindring før man er i situasjonen, mange ombestemmer seg i siste liten ;) Lykke til!!

Skrevet

Jeg har født to ganger uten noen form for smertelindring. Første fødsel tok ca 15 timer og var helt grei rent smertemessig, syntes jeg klarte meg helt fint uten smertestillende og savnet det ikke:)

Andre fødsel var derimot en styrtfødsel på 2 timer, og den var sånn ca 100 ganger vondere enn min første fødsel- så jeg ønsket meg epidural og det som var, men rakk det selvfølgelig ikke fordi det gikk så fort (var bare inne på fødestua i ca tre kvarter før jenta kom). Så det kommer helt an på smertene vil jeg si, og det er som nevnt over her vanskelig å planlegge på forhånd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...