Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte med grøt etter råd fra helsestasjon da mini var ca 4,5 mnd gammel. Han spiser hver tredje time døgnet rundt og det er litt slitsomt å stå opp tre ganger om natta... Nå spiser han full porsjon grøt og et beger fruktmos til kvelds hver kveld. Har ikke hatt noe problem med magen i det hele tatt. Men heller ingen endring i nattesøvn. HS sa at vi kunne begynne rett på med enda et fast måltid til når kveldsgrøten er i boks. Men hva skal han få? Grønnsaksmos/middag midt på dagen (har gitt litt for smak, han liker det veldig godt) ? Eller grøt til frokost? Hva gjorde dere?

Han er 5.5 måned, ca 70 cm og 8 kilo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ble anbefalt av helsesøster og la måltid nr. 2 være grøt til frokost/lunsj, og lage ulike smaksprøver til middag.

Gutten min er snart 6 mnd. 63 cm og 5,9 kg.

Skrevet

Siden han får grøt og fruktmos allerede, er et grønnsaksmåltid fint å inkludere før du begynner med middag når du utvider neste gang.

Smart å begynne med en og en grønnsak (hvis du gidder) for å sjekke om de tåles bra..

Så er det bare å mose sammen! Rotgrønnsaker er supre å begynne med.

Lurt å inkludere en litt søtlig grønnsak i mosen, det kan være gulrot, søtpotet, pastinakk eller gresskar (flaskegresskar er best). Du kan blande inn litt mm eller mme til å begynne med, så det ikke blir så voldsomt på smak. Gode kombinasjoner er:

Pastinakk, gulrot og litt eple

Søtpotet, gulrot og gresskar

Gresskar, potet og gulrot

Sellerirot, gulrot og potet

osv,osv..

Skrevet

Fedon Lindberg sier at fett og grønnsaker er det viktigste for baby. Så jeg ville absolutt innført grønnsaker.

En 5 mnd baby kan få brokkolistilk, gulerot, persillerot, squash og søtpotet. (Hentet fra boken: Baby - 100% natulig uden tilsætning). Kok opp en eller fler og lag en mos.

Ellers ville jeg ikke hatt mye frukt til kveldsmat hvis man ønsker at baby skal være mett lengst mulig. Da er det lurt med noe som hjelper blodsukkeret til å være stabilt lenge.

Bland 1 ts kaldpresset olje (olivenolje, rapsolje, kokosolje, linfrøolje) i hvert måltid for at baby skal være mett lenger. Fra 6 mnd er avocado perfekt kveldsmat. Bland den med halvparten middagsmos eller grøt (du har kanskje rester fra tidligere på dagen). Avocado er fettrik, og holder baby og blodsukker stabilt og mett lenge. Tar du med en ts fett, ja da har du et supert og veldig sunt måltid!

Min baby har spist avocado til kvelds lenge. Og han bare eeeelsker det. Kan ikke få det servert raskt nok. I begynnelsen måtte jeg blande den med annen mat for at han skulle like den. Og det gjør vi igrunn enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...