81-Mamma<3<3 Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Jeg er rimelig fersk på strikking, men tenkte jeg skulle prøve meg litt nå. Eller rettere sagt, så holder jeg på å strikke noen ensfargede lapper til et lappeteppe, bare for å lære meg å legge opp, felle av og få dreisen på rettstrikk og vrangstrikk. Øver også på forskjellige strikketekniker som bare rettemasker, og noe jeg tror heter rettstrikk (en rett og en vrang rekke) og tenker å prøve på perlestrikk, ribbestrikk o.l. Noen forslag til hva jeg kan gjøre videre? Litt kjedelig å bare strikke lapper liksom Tenkte kanskje å prøve meg på en enkel babyjakke eller noe. Men hva er best å gå videre med? Og hvor og hva bør jeg kjøpe av oppskrift og garn?
Icedancer Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Hei Viss du strikker en rad rette masker og en rad vrange masker får du glattstrikk. Da ser alle maskene på fremsiden like ut. Perlestrikk eller dobbelt perlestrikk gir veldig fine plagg synes hvertfall jeg. Da strikkes annenhver eller to og to masker rett og vrangt. på neste pinne forskyves maskene slik at det kommer vrange masker over dem som er rette på forrige rad. Kan du rett og vrangt, felling og opplegg ville jeg ikke vært redd for å prøve meg på en enkel oppskrift. Alle disse forskjellige typene mønster som finnes består jo i prinsippet av rette og vrange masker som strikkes i gitte rekkefølger. Som regel står det forklart i oppskriftene hvordan det gjørs. I begynelsen kan det jo være greit å ikke gi seg ut på noe hvor man må holde styr på alt for mange farger. Å etter hvert som du får dreisen på det å lese en oppskrift så synes hvertfall jeg det er mye kjekkere å strikke plagg der det er litt mønster i form av hullmønster eller fletter i stedet for bare glattstrikk. Dette er jo også bare rette og vrange masker, men som du kanskje må bruke en hjelpepinne (fås kjøpt i de fleste strikkebutikker i forskjellige dimmesjoner) for å strikke. Jeg synes ofte det er lettest å strikke i ullgarn, bomullsgarn har større tendens til å dele seg, slik at du har lett for å få med deg bare deler av tråden i det du strikker en maske. Det er jo ikke verre enn at du må ta opp igjen den masken, men det kan bli litt trasig viss du ikke er så vant med det. Jeg synes Sandnes Garn har utrolig mange fine oppskrifter og de har veldig mye godt garn. Garnstudio på nett har også masse kjekke gratis oppskrifter. De selger også garn til en rimeligere penge enn det du ofte finner hos Sandnes, men jeg synes Sandnes Garn har mye bedre kvalitet, hvertfall på ull og Alpakka. Å viss du tilfeldigvis bor i Sandnes /Stavangerområdet så har jo fabrikken til Sandnes utsalg med annensortering på de mest populære garntypene. Så da kan du få veldig billige strikkeplagg:) Jeg monterte forresten de siste knappene på hjemmestrikket hentesett i går kveld og er veldig godt fornøyd med resultatet:) Er kjekkt å kle di små i noe man har laget selv i stedet for bare HM kler:) Uansett - Lykke til og kos deg med strikketøyet.
Babysyk85 Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Skjønner at lapper er veldig kjedelig å strikke! Begynn å strikk et babyplagg isteden. Teppe tar som regel lenger tid enn plagg, så det ville jeg ikke begynt med, Hvis du velger et ensfarget plagg, som ser forholdsvis enkelt ut, bør det gå greit. Hør i en garnforretning, de kan hjelpe deg ;-) Første gang jeg strikket et plagg (annet enn lue og votter) ble jeg overrasket over hvor enkelt det er! Er bare å spørre mer om du lurer på noe! Lykke til!
81-Mamma<3<3 Skrevet 29. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2011 Dette var jo motiverende lesning! Da er jeg kanskje klar for å strikke virkelige ting Jeg bor faktisk i sola, og de har en sandnes garnbutikk her. Får ta en tur og få hjelp til å finne en enkel oppskrift jeg kan begynne med. Veldig gøy å kunne lage noe selv. Og fint tidsfordriv når man er høygravid eller er i permisjon. Spesielt utover kalde vinterkvelder nå Takker for svar
Babysyk85 Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Tror hun over her mente fabrikkutsalget til SandnesGarn. Det ligger i Kvernelandsvegen 126. Vil tro du får like god hjelp der som på en vanlig garnbutikk, og de har reduserte priser på 2.sortering. Jeg har strikket med det, og det er like fint som 1.sortering. Ofte er feilen at det er feil farge i forhold til "orginal-fargen".
Roselilly Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Enig med de andre her - prøv deg på enkle plagg Jeg lærte ikke å strikke ordentlig før jeg var ca 20 år, og det tok tid å lære å lese mønster osv. Men jeg har veldig god erfaring med å gå til butikken jeg kjøpte garn for å få hjelp. Da har jeg tatt med arbeidet og mønsteret, og hatt god tid slik at de har kunnet vise meg innimellom andre kunder, og jeg har gjerne spurt når det er stillest slik at jeg kan komme innom på de tidene. Jeg har alltid blitt møtt med bare velvilje når jeg har gjort det! Så hopp i det og strikk i vei! Lykke til videre med strikkingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå