Gå til innhold

Sove ute?

Anbefalte innlegg

Gjest <308+11<3
Skrevet

Jeg har en baby på snart 7 uker som er veldig glad i å sove i vogna si. Inne kan det ta lang tid før hun finner roen å sovner, men legger jeg henne i vogna og triller henne ut på verandaen sovner hun med en gang. derfor så lurer jeg på, er det dumt å la henne venne seg til å sove ute på dagen når det nærmer seg vinter? tenker på hvis det skulle bli like kaldt som vinteren som var så kan hun jo ikke ligge ute. er jo bra for barn å sove ute, er bare redd jeg kommer til å slite med å få henne til å sove inne når det er for kaldt til å ligge ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan heeeeelt fint ha babyen ute i vogna nå!

Det skal en del kuldegrader til før jeg ville holdt min unge inne. Kle godt på ungen, kanskje et lammeskinn i bunn av vogna og når det etterhvert blir kaldt og vinter så putter du ungen oppi en voksipose.

Frisk luft er bare sunt og godt:-)

Gjest <308+11<3
Skrevet

takk for svar:)

ja jeg har lammeskinn i bunnen av vogna og dyne over. og til vinteren har jeg en tykk lammeskinnspose som jeg skal bruke. men husker i fjord at det var 20 minus og da skal jo ikke barna sove ute. er bare redd hun skal venne seg til å bare sove ute sånn at hun ikke roer seg inne når hun blir større. men vi får bare prøve å se hvordan det går, er jo som du sier bra med frisk luft :)

Gjest happyfeet<3
Skrevet

Frisk luft er jo såå deilig:) Her har jeg motsatt problem; lillemor eeeelsker senga si mens vognsoving ikke er særlig populært.. Holdt på å trille/rugge på meg betennelse i armen så ga opp og begynte å legge henne inne.

Men har hørt om noen som bare åpner et vindu på et soverom (evt lufter godt ut i forkant) og setter vogna inn der midt på vinteren når det er som kaldest. Da får jo babyen fortsatt inntrykk av å ligge ute i frisk luft :)

Skrevet

Jeg fikk baby i desember og det var jo en kald vinter sist.

Jeg spurte mye frem og tilbake og det var en del ulike meninger rundt dette med kulde.

Jeg hadde min baby ute over 10 kuldegrader også jeg altså. Kledde godt på, passet på at det ikke var vind og selvfølgelig...alt med måte. FOR kaldt er jo ikke godt for sånne småtasser å puste i heller.

Hvis det var i grenseland kaldt, hadde jeg ungen ute litt kortere økter, for så å sette vogna i gangen, med åpen dør.

Da gjør man jo også litt begge deler, som du kanskje tenker på, og så vil hun også lære å sove inne etterhvert. Tror (og håper;-)) det er en stund til babyen din ikke kan sove ute pga kulden, så la henne kose seg ute :-)

Gjest <308+11<3
Skrevet

Det var en god ide om å lufte godt på soverommet om vinteren å legge henne i vogn der ikke, kan jo hende det virker hvis det skulle vise seg at det ble umulig for henne å ligge inne når det er for kaldt ute. Vi får bare prøve oss frem:)

Jobber selv i barnehage og der sover alle ute, men er det over 10 kuldegrader skal vi ikke legge de ute har vi fått beskjed om. Så det er vel noe med den kalde lufta som ikke er bra for de å puste inn.

Men for øyeblikket holder vi oss til utesoving, for der sover hun best:)

Skrevet

Her sover snuppa alltid i vogna. Uansett om det er inne eller ute. Sover best der. Om det er skikkelig ruskevær eller veldig kaldt, setter jeg vogna på gjesterommet med vinduet åpent.

Skrevet

Her sover småttisen ute stort sett:) Eller, har begynte med det siden hun likte vognen sin for 1 1/2 mnd siden, hehe.. de første 2 mnd gikk vi mye på tur mens hun sov, så hun fikk mye luft da også:)

Syns hun sover myyyye bedre og lengre når hun sover ute i den friske luften, så her er vi mest mulig ute på trilletur, ettersom hun kun er 5,5 mnd:)

Men det er sjeldent det er minusgrader her som jeg bor, så jeg venter og ser det litt an i vinter. Hun er født i april og jeg vet ikke hvor mye de sover rundt 8-10 mnds alder da det er kaldest her, men vi kommer nok uansett til å være mye ute når hun er våken, så det er ikke "krise" om hun sover inne da:)

Skrevet

Det er ikke noe problem akkurat nå, men blir det for kaldt pleier jeg å ta en kort tur ut og tar det da lang tid å sovne, så tar jeg vogna inn og bysser på den. Evt, så kan man bare ta vogna inn og trille over en dørstokk på et kjølig rom om det er mulig. Vet at ikke alle har den muligheten å bare ta vogna inn om man f.eks bor i en blokk uten heis.

Det er delte meninger om hvor kaldt det bør være før man holder babyen inne, men mellom minus 10 og 15 grader er vel normale anbefalinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...