*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Jeg er nettopp kommet hjem fra helsestasjonen og er lettere frustrert og veldig lei meg... Jeg har verdens beste datter, som idag ble målt til 79cm og 9500kg og er passert 7 mndr gammel. Dette er altså ganske mye til å være så liten. Legen var også på helsestasjonen idag, en merksnodig mann som gikk rundt der og surret. Han kikket på tallene og sa at nå måtte jeg være forsiktig. Fordi nå ble fettcellene laget, og mi lille snuppe var nesten unormalt overvektig. Det er selvfølgelig ikke ønskelig fra min side, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir også så sint inni meg. Altså; jeg har fullammet henne til hun var nesten 6 mndr. Da begynte jeg I SAMRÅD med helsesøster å gi bitte litt grøt før leggetid. Hun begynte nemlig å våkne så vi var oppi amming hver andre time gjennom hele natten. Det er grøten vi har fortsatt med til nå. Nå har melkeproduksjonen gått drastisk ned (noe jeg slet med med storebror også) og snuppa mi er derfor veldig urolig og har vist mange tegn til utilpass.. Jeg har derfor den siste halve måneden gitt en flaske med morsmelk tillegg om dagen (på formiddagen). og nå er hun gla og fornøyd hele dagen. Sover også fra 19-08.30 hver natt (1 amming i ca 05 tiden) Jeg ammer enda resterende måltider, og ammer før flaske og grøt! så måltidene er slik: 09.00 amming 12.00 amming + flaske 15.30 amming (kanskje av og til 2 amminger mellom 12-18.30) 18.30 amming + grøt Hva skal jeg gjøre for å "slanke" henne da???????? syns ikke dette er mye til at hun er over 7 mndr nå. Jenta må da ha mat.?! årh. Jeg tok også opp det at bleiene hennes har vært ekstremt tørre før jeg begynte med flaska med melk. Det er absolutt ikke økt noe VELDIG; men nå kan jeg kjenne at et par av bleiene har tiss oppi. Den bleien hun sov med fra kl. 18.30-08.30 kunne av og til være knusk tørr.. Det syntes jeg er ekkelt. Da svarte dem at ut ifra vekten får hun nok. Ja, det er greit, svarte jeg... Men da kan jeg stole på dere og akseptere fullt ut at bleiene kan være tørre.?! Det er liksom motsatt av hva jeg har lært.... men men... Dem så litt på hverandre og flakket med blikket når jeg sa det, og fikk et slags Mjooo mjaaaa svar.... hmm vet ikke jeg... Nei for all del... det er jo selvfølgelig ekstra vondt når en føler seg tråkket på tærene når det gjelder egne barn og jeg føler ikke jeg dytter i henne noe all verdens.... :-( Hun har siden hun ble født (hun veide nesten 4 kg i fødselsvekt) gått opp 1 kg i måneden. Denne ganga var det 2 mndr siden vi hadde vært der og hun hadde gått opp i underkant av 1 kg på di 2 mndr, og grafen hellte faktisk noe nedover i forhold til forrige gang... puh....... godt å få det ut....... Noen med erfaringer???
*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 28. september 2011 Forfatter #2 Skrevet 28. september 2011 Mente selvfølgelig at hun var 69 cm lang, hehe....
*Lissi* Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Like stor som datteren min da, men hun er 9 mnd. Ikke bry deg om det legen sa, gi henne mat! Har aldri brydd meg om hva de sier om vekt. Barn er forskjellige. Datteren til svigerinnen min var over 10 kg. da hun var 6 mnd. God og rund! I dag er hun en syltynn jente på snart 14 år:-)
Gutt 08 Jente11 Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 JENTA DI ER IKKE TYKK!!!!!!! Dette må du rett og slett ikke høre på!!!! Ikke slank henne på noen måte! Det eneste du skal gjøre er å høre på tegnene hun gir for når hun er mett, og respekter dem. Jenta mi var 9 kg og 73 cm da hun var 7mnd, og hun er ikke tykk. OG forskningen sier at vekten det første året ikke har sammenheng med vekten senere i livet. gutten min var rund og god det første året, men er en slank gutt nå når han er 3 år. Jeg var også lubben mitt første leveår, men har hele livet mitt vært normalvektig. Med andre ord så lenge jenta di følger SIN kurve sånn ca, så er alt som det skal vektmessig. I forhold til fødselsvekt og det du sier om vektkurven høres det ut som hun definitivt ikke er større enn hun bør, heller det motsatte. Prøv å glemme det denne legen har sagt, kos deg med jenta di, og gi henne mat til hun er mett:)
Valiana Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Høres ut som en idiotlege spør du meg, strider iallefall mot alt jeg har hørt... Jenten min har så vidt bikket 5 måneder og var 8980 g og 68 cm på kontrollen vi var på på mandag. Helsesøster sa ingenting på det, og var ikke det minste bekymret. Hun har hoppet godt oppover på kurvene siden fødselen, men begynner nå å se ut til å stabilisere seg på et sted rett under øverste percentillinje. Fødselsvekten var 3430, altså mindre enn din. Hun har også gått opp omkring en kg i måneden, noen ganger litt mer.
Håpefull77 Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 hei jeg synes ikke hun er stor. Jeg har en stor jente på 66 cm og 8300 g, snart 5 mnd (dette var tallene på 5 mnd kontrollen). Helsesøsteren min ser på datteren min og sier at hun ikke er tykk, hun skal være sånn, selv om hun ligger på 90 % vektkurven på jenter på sin alder. Noe lavere høyde vekt sett sammen. Men nok om mitt barn. Alle barn er forskjellige. Det jeg så på var hvorfor gir du mme, er det ikke bedre å gi grøt/middag eller lignende. Det metter mer og er ikke så mye kalorier i. Ikke det at en skal tenke kalorier på så liten baby. Men det gir jo en indikasjon. Jeg ville byttet ut mme flasken med fast føde. I hvertfall prøve ut. Les litt i spebarnsmat boken fra helsedirektoratet du antagelig har fått av helsesøster. Jeg mener det står der at barn som viser behov for mer mat og som ammes og er over 4 mnd skal heller få fast føde enn mme. Min 5 mnd gammel baby får grøt 1-2 ganger om dagen, og smaksposjoner av middag. Hun er ikke så glad i middag, derfor får hun 2 posjoner med grøt. Men spiser hun mye middag får hun ikke grøt til det måltidet. jeg har også begynt å gi litt frukt eller avocado. Jeg har nesten ikke hatt melk da, så hun har stort sett bare fått mme. Derfor begynte vi med fast føde ved 4 mnd alder da hun ville ha mer og mer melk. Men for all del, ikke slank babyen din. Det går jo ikke. Håper det løser seg og at du får hjelp neste gang. Ikke bare kommer ut derfra helt rådvill.
3 nøtter til Askepott Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 Min var 3225 g og 45 cm ved fødsel. På 7 mnd kontrollen var han 10500 g og 71,5 cm. Verken lege eller helsesøster sa noe til meg at de synes han var for tykk
Gjest Madolyn Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 Var på kontroll i dag. Min gutt er 70 cm lang og veier 9140 gram, ingen sa et kløyva ord om at han er "tykk". Han ligger faktisk bare èn linje over gjennomsnittet på kurva si. Fetteren hans veide like mye som 5 mnd gammel, og som 2-åring veier han 13 kg....... Det flater seg jo ut! Og unnskyld meg men hvilken unge på ett år må man IKKE løpe etter med brødskiva i hånda? For en håpløs, gammal doktorgubbe som burde ha pensjonert seg for lenge siden
Gjest Madolyn Skrevet 28. september 2011 #9 Skrevet 28. september 2011 Syns forøvrig du kanskje bør begynne å gi prinsessen din litt mer fast føde? Da holder hun seg garantert mett lenger også Her bruker vi forresten vann som tørstedrikke Gutten min er 5,5 mnd.
C.L.H85 Skrevet 28. september 2011 #10 Skrevet 28. september 2011 Herregud! Hun er jo lang! Min blir 6 mnd om 3 dager og veier.... Hold deg fast.... 9,6 kg og er 70 cm lang;) Har fått beskjed om at hun ikke er overvektig,men at jeg kan roe ned på mme om natta(ammer ikke;). Siden hun får 2 ganger grøt og 1 middagsglass, blir det som regel bare 1-2 flasker med mme i døgnet. Alltid vært matglad kan du si;)) Babyfettet vil renne av når de begynner å gå, så jeg gidder ikke å stresse med det.Var selv en kjempe stor plugg som baby og har aldri sliti med overvekt.Disse legene og helsesøstrene sier så mye forskjellig, så jeg gidder nesten ikke å henvende meg til dem lenger. Jeg gir ungen min mat hvis hun er sulten! Punktum! he he;) Du ammer jo fortsatt, så da kan det jo ikke være noe problem? Bare vent til det bare blir fast føde, da stabiliserer deg seg nok litt mer;) Skjønner godt at du blir irritert på din datters vegne, hadde jeg blitt og;)
Skaubinna Skrevet 28. september 2011 #11 Skrevet 28. september 2011 Man slanker da ikke babyer???????!!!!!!! Tull og tøys! Høres ut som en sunn og fin jente:-) Er for øvrig enig med Madolyn i at du kanskje skulle vurdere å innføre litt mer fast føde. HVa med litt grøt på morgenen? Og kanskje etterhvert litt frukt også? Så holder hun seg mett lenger. :-)
*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 28. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2011 Takk for mange GODE tilbakemeldinger... Kjenner ennå sinne boltrer seg i meg når jeg lar tankene gli over til timen på helsestasjonen. Sitter liksom med en litt dårlig samvittighet for noe jeg føler ikke jeg gjør så stein galt... Jeg hadde selvfølgelig skjønt tegninga om jeg hadde studd i henne både det ene og det andre og usunne ting, men når en ikke gjør det blir det litt frustrerende... Men jeg er enig i det at kanskje å bytte ut mme flaska med grøt på morraen er en god mulighet.. Har liksom bare blitt mme pga kos. Men det er jeg ikke vanskelig på Jeg spurte også helsesøster (litt forsiktig) om hvordan det var å gi brød nå. Hun så litt strengt på meg og sa at det trengte jeg ikke gi... Altså, dem døde ikke av brød, dem klarte å smuldre det opp hvis det var VEEEEEEELDIG små biter. Men hun ville ikke jeg skulle gi det! Hun fortalte også at grøt porsjonen måtte være veldig liten. Jeg fortalte at jeg ikke gir så himla møe grøt, men sikkert en normal porsjon til kvelden. (hvis noen vet åssen di farga skålene til ikea ser ut, så får hun litt over halv av di små skålene) Hun sa at noen barn bare spiste og spiste, og at man ikke bare måtte gi til dem ikke ville ha mer selv... Jeg sa at selv om hun spiser opp porsjonen sin, lager jeg ikke mer bare fordi hun har spist opp. Hun får bare den porsjonen, og stakkars lille prinsesse, jeg syntes absolutt hun må få lov til å ha det:) Hun er jo "god i holda" men hun ser absolutt ikke sykelig tykk ut på noe vis syntes jeg. Jeg har en gutt fra før på 3 år som har hatt kolikk/kiss, han grein i 7 måneder i strekk og har et enormt aktivitetsnivå.. Han har stått i fanget å hoppet siden han var halvannen måned og brukt kroppen mye. Han var normal i vekten. Men denne jenta har jeg prist meg LYKKELIG over at hun har mye bedre tid og er roligere enn førstemann.. Det var en HÆVY tid (han holder fortsatt et enormt aktivitetsnivå) Så jeg føler jo litt at når hun begynner å krabbe/gå osv vil energi nivået øke kraftig og kanksje vekten stabilisere seg mer.. Og det føler jeg kanskje en helsesøster burde ta stilling til og hvertfall NEVNE at hun tror det vil jevne seg ut istedenfor å hogge på meg pga matmengde... men men... jeg får holde fast i egen tro:)
pink82 Skrevet 28. september 2011 #13 Skrevet 28. september 2011 Ha, ha, ha, datter`n min på 4 mnd er 67cm og veier 9kg. Ingen på helsestasjonen har sagt noe negativt om det. Spurte om jeg måtte gjøre noe med maten, men da så helsesøster bare dumt på meg og sa jeg må gi henne det hun vil ha. Alle sier til meg at det bare er sunt, og skulle hun være uheldig å bli syk, er det godt å ha noe ekstra å gå på. Hun er den blideste og vakreste babyen som finnes Det er sikkert din også Jeg hadde vurdert å bytte helsestasjon spør du meg...
lillenims Skrevet 28. september 2011 #14 Skrevet 28. september 2011 Nikk og smil og si ja og ha til helsesøster og legen, du. Neste gang så sier du at du selvsagt har gitt mindre mat som de sa, men, oisann, har det ikke virka?? Jaja. Så synd. Med andre ord: jenta di er ikke tykk. Du trenger ikke endre noe, men det kan hende hun vil ha mere fastføde-mat. Generelt så er det sånn at "nyere moderne forskning" (sorry, ingen referanser her og nuh) viser mindre og mindre sammenheng mellom vekt som baby og fedme som voksen (tidligere forskning er også blitt tilbakevist), og spesielt gjelder dette barn som er fullammet i 6 mnd - der viser det seg også at sjansen for fedme som voksen synker der mer man er blitt ammet. Når hun begynner å krype og gå så forsvinner det. Etterhvert kan det hende du bør stimulere mest mulig til bevegelse, feks legge leker akkurat litt unna, legge henne så hun må aktivt snu seg for å se dere osv, men det ser du av aktivitetsnivået hennes. Om hun er aktiv og vil bevege seg masse så trenger du ikke "trene" noe ekstra. Jeg anbefaler at du IKKE spør helsesøsteren din om råd her...
Lillepusen-78 Skrevet 28. september 2011 #15 Skrevet 28. september 2011 Så trist og tragisk at man skal støte på slike utdaterte leger/helsesøstre! Skjønner veldig godt at du er både sint og lei deg. Min eldste er 3 år. Han var 67 cm og 9170 g da han var 6 mnd, og da hadde jeg akkurat såvidt begynt med litt grøt. Verken lege eller helsesøster hadde noe negativt å si om vekten. Han fortsatte forøvrig lenge å være en ganske solid gutt, men ingen på hs sa noen til dette. Fikk tvertimot høre at det ikke er noen sammenheng mellom høy vekt hos fullammede barn og overvekt senere i livet.... Jeg ville også, som de andre over her, fortsette å gi jenta den maten hun trenger. Stol på magefølelsen og de signalene hun gir. Man holder da ikke igjen på maten til en baby???!! Hun får jo absolutt ikke spesielt mye mat!! Ang brødskiver, så begynte jeg med det da sønnen min var 7 mnd, og han digget det. Datteren min smakte faktisk brød for første gang i dag, og hun er 7 mnd. Helsesøsteren vår sa at det er helt ok.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 28. september 2011 #16 Skrevet 28. september 2011 Dette synes jeg er bare tull av hs! jenta mi var 4120 ved fødsel og 8700 på fem mnd og 70 cm. skal på 6 mnd kontroll i morgen. over en mnd siden sist. aaaaaldri hørt noe om at jenta mi er tjukk eller at jeg må passe på. hun ligger høy både på vekt og høyde, men vekt i forhold til høyde er helt normal.... fikk vite at det i følge skjema var kun 2% av jentene som var så stor som hun ved 5 mnd kontrollen. ikke bry deg om lege/hs. gi jenta mat, dette regulerer seg når dem begynner å gå =) får du samme beskjed neste gang, be om å få bytte hs.....
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 28. september 2011 #17 Skrevet 28. september 2011 Ser du har fått masse svar over her.. men må bare si.. IKKE hør på dem! Jeg vet om mange bebiser som veide ca det samme på den alderen. Hun e ikke tykk Alle bebiser er forskjellig, men jevner seg ut etterhvert. Vær glad jenta di vokser og koser seg du Jeg fikk en periode beskjed om det motsatte.. putt smør i maten.. putt olje i grøten.. hun burde legge på seg mer mer meeeeer! Ble gal til slutt! Det er ikke bra med ei bekymra mor hvertfall.. det er så slitsomt. Til slutt forsto jeg at så lenge ungen smilte og hadde det bra så var det ingenting som feilte henne.. You go girl!
karro_81 Skrevet 28. september 2011 #18 Skrevet 28. september 2011 For noen surrige folk på helsestasjonen... Så lenge hoveddelen av maten består av MM (antar at det samme gjelder med MME) så er ingen ekstra kilo farlige. De forsvinner i takt med at aktivitetsnivået øker. Dersom de små blir syke å ikke orker spise samme mengde går det fort bort, så litt ekstra er bare bra. Hadde De ekstra kiloene vært der på grunn av dårlig kosthold, for eksempel mye sukker i maten ville det vært lurt å gjort noen forandringer. Gi lillan din så mye MM hun bare vill ha, er bare sunt!
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 29. september 2011 #19 Skrevet 29. september 2011 Jeg blir mektig provosert av leger og helsesøstre som har så jækla fokus på vekt!! Kan de ikke heller se at babyen er sunn og frisk og vokser????? Min 4 åring var hjertesyk, tynn og skral. Det var en hel jobb bare å få han OPP i vekt. Så kommer lillesøster som den kompa <3 Hun er lang og stor! Nå har hun ikke blitt veid på en stund, men hun er 11 uker gammel og sikkert godt over 6 kg! Hun var 4200 ved fødsel. Kos deg med babyen din!
Reddiken Skrevet 29. september 2011 #20 Skrevet 29. september 2011 Jeg må også svare, selv om du allerede har fått masse svar :-) Gutten min er snart 6 mnd, og er nå 71 cm og 10,5 kg. Ingen annen enn bestemora synes han er for tykk, men hun er litt sær, da :-) De på helsestasjonen synes han er en flott gutt, og har aldri kommentert vekta, siden han følger sin egen kurve sånn som han skal. Så ikke bry deg, du har jo oss på din side :-)
Nr5påvei :) Skrevet 29. september 2011 #21 Skrevet 29. september 2011 syns ikke hun va overvektig jeg heller :-/ min 7uker gamle sønn er rett under 6kg å 64 cm lang å jeg fullammer. kan ikke slanke en baby, d hadde ikke jeg gjordt hvertfall :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå