Gjest happyfeet<3 Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Må grøt med gluten innføres saktere enn annen grøt, som f eks maisgrøt..? Lillemor på 4 mnd har fått smake på litt forskjellig og tydelig at hun fortrekker den Havregrøt ris-hvete fra Nestle. Den er fra 4 mnd men inneholder gluten, så er litt usikker på hvor fort jeg kan øke til full porsjon av denne. Har fått smaksprøver i en uke og ikke hatt noe problem med magen.. Det var også denne grøten hs anbefalte å bruke etterhvert (snakket litt om grøt på 3 mnd kontrollen men slo meg ikke da å spørre om dette..)
petrine71 Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Helsedirektoratet anbefaler at man unngår høyt innhold av gluten i starten. Mais, hirse, ris og quinoa inneholder ikke gluten. Havre inneholder bitte litt. Hvete inneholder MYE. Du kan jo prøve deg frem. Men får baby vondt i magen, blir snørrete, får gjentatte infeksjoner, eksem eller utslett, KAN det ha noe med maten å gjøre. Da kan du jo gå tilbake til glutenfrie grøtsorter. Jeg skriver blogg om grøt til baby. Trenger du inspirasjon, se her: http://gladerebarn.blogg.no/1316439129_nr.html http://gladerebarn.blogg.no/grt_til_baby.html
InsomNina Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Slik jeg har forstått det, er det bra om du ammer samtidig som dette blir innført. Og du kan bare gi hel porsjon, men bytte på den og andre typer slik at hun ikke får den hver dag
Håpefull77 Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Min begynte med Nestle sin havregrøt ris- hvete og vil ikke ha andre grøter. Eller maisgrøten har jeg kjøpt, men ikke prøvd da alle sier den smaker så vondt. Hun er nå snart 5 mnd og får 1-2 posjoner om dagen. Vi har ingen historie med glutenintolleranse i familen. Jeg fortalte hs at hun bare ville ha den grøten, da sa hun bare at da skal jeg gi den grøten. Om hun får problemer med magen ville jeg gjort det anderledes. Men siden det går veldig bra ser jeg ingen grunn til å ikke gi henne den grøten.
Gjest Madolyn Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 KTF: gutten min elsker maisgrøten Men nå er han et matvrak som sluker en hel porsjon grøt på 3-4 minutter da...
Gjest happyfeet<3 Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Syns nesten ikke maisgrøten smaker noe i det hele tatt, så skjønner de små godt jeg som rynker på nesa av den.. Den går ned her ved hjelp av litt fruktmos Har ingen glutenintoleranse i familien her heller så da tror jeg vi prøver oss på full porsjon snart og så bytter vi litt på med maisgrøten. Den ris-banan grøten er ikke veldig poppis, tror hun er litt skeptisk til de små banan-bitene + at den grøten er VELDIG søt da.. Gir dere vann ved siden av grøten? Her får hun vann på flaske ved siden av, men er ofte mer interessert i flaska enn grøten, tror ikke hun alltid "skjønner" at grøt er mat
Gjest happyfeet<3 Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 Takk for tips om bloggen din, den skal jeg sjekke ut Ja grøten er jo ment for 4 mnd og oppover, så burde jo være greit. Var bare usikker på hvor fort hun kunne få større porsjon. På pakken står det bare noe sånt som : "start med smaksporsjon og øk suksessivt til full porsjon.." Leste på nettet fra en forskningsrapport at det var best å introdusere gluten mellom 4-7 mnd alder. Ved introduksjon før 4 mnd og etter 7 mnd var det større sjangs for å utvikle glutenintoleranse. Vet de anbefaler å amme samtidig med innføring av gluten i maten, men jeg ammer ikke. Men det går nok bra alikevel
Håpefull77 Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 jeg gir vann ved siden av grøten, om hun får halv posjon grøt får hun melk etterpå. Hun er ikke særlig interesert i vann, men får hun det av imsdal flaske eller glass er det mer interesant. Det blir mye søl. og kommer ikke så mye ned, men litt. banan ris grøten var ikke poppis her heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå