DollLegg Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Help! Min datter på snart 7måender har enda ikke lært og sove selv. Ja jeg har ventet for lenge. Men nå skal vi ta ett sikkelig skippertak og venne hun til det. Noen tips og triks? Helsesøster mente man skulle la hun ligge, ikke ta opp ikke stryke på? Hvor lenge er vanelig og skrike? Kan det være farlig om de skriker for lenge?
Moonfreckle Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Ikke ta opp barnet, ikke inn for å stryke på eller på andre måter gi oppmerksomhet når det skriker. La barnet ligge en gooood stund og hør etter om gråten forandrer seg. Blir gråten helt hysterisk etterhvert, eller kanskje den roer seg litt? Jeg har ikke noen andre tips, min baby har heldigvis allerede begynt å sovne av seg selv, men jeg vet at det ofte hjelper å være standhaftig i noen dager! (les: netter)
DollLegg Skrevet 28. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2011 Takk = ) Jeg må vel bare stålsette meg. Tror nesten det blir vært for Pappan i huset som blir totalt pudding med en gang hun lager en lyd... Men dersom gråten blir hysterisk, skal man fortsatt ikke foreta seg noe?
Tired mama Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 La pappaen ta opp/ned-metoden på henne. Den er ikke då ille som å la henne skrike for seg selv.
Håpefull77 Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 om gråten blir hysterisk ville jeg trøstet henne. jeg hadde god nytte av boken sov godt av Karin Naphaug. Jeg har lånt den på biblioteket.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Jeg synes opp-ned metoden (fade-away metoden) er fin, den er litt mer barnevennlig enn hyl og skrik i flere timer; http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm
Baby Bliss Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Det beste rådet jeg kan gi er at du må bestemme deg! Du må være innstilt på at det kan ta endel kvelder med gråt og være trygg på deg selv at du ikke gir etter... Her var jeg selv ikke "klar" for å ta opp den kampen før mini´en var over 6 måneder, men da var jeg fast bestemt på at dette skulle vi klare... Det gikk litt under en uke der han skrek protesterte mindre og mindre for hver kveld før han til slutt sovnet helt av seg selv. Han protesterer jo fortsatt i ny og ne, men aldri mer enn noen minutter. Han skjønner nemlig nå at mamma har bestemt seg! Lykke til!!!
Moonfreckle Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Hvorfor kalles det opp-nedmetoden, egentlig? Trodde det betød å holde ungen etter beina til den sovnet, eller noe. Leste på linken og syntes det så veldig tungvint og tidkrevende ut. Jeg er ikke tilhenger av metoder hvor de skal ligge i sengen og skrike til de er blå i ansiktet eller sovner av ren utmattelse. Men jeg tror det er riktig at man lar babyen ligge en stund for seg selv, selv om h*n gråter litt, før man går inn og trøster/tar opp babyen. Det kan vise seg at h*n bare trengte litt tid til å roe seg ned og deretter falle fint og rolig i søvn. Nå har jeg kanskje vært veldig heldig med mine 3 barn, de har alle sammen sovet hele netter fra de var bittesmå og aldri vært noe egentlig problem...
♥lykkelig♥ Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Vi prøvde opp-ned metoden.. Dette var EKSTREMT slitsomt for oss... Hun vræla med en gang vi la henne ned hele tiden, så fikk på en måte aldri lagt henne ordentlig ned... det funket dårlig her.. Jeg klarte ikke og høre henne ligge og skrike for seg selv. Så her endte det med at jeg satt ved siden av henne helt stille og holdt henne på brystet. Hun hylgråt, men sovnet etterhvert. Dette er ifølge meg en gylden middelvei ) Da kjenner hun at du er der ) Det synes ikke jeg er noe ille. Men har ei venninne som ikke kunne sitte inne ved dattera si, for da skrek hun ENDA mer Men alle er ulike. Jeg hadde iallefall prøvd dette fremfor og la hun ligge helt alene i senga si hvis hun føler seg litt utrygg der )
FrøkenF Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Jeg liker ikke den metoden der barnet skal skrike, så jeg fant en annen måte å gjøre det på. Tar kanskje litt mer tid, men etter noen uker med øvelse sovner nå min lille på 5 mnd av seg selv. Jeg starta med å legge meg med henne i vår seng, ligge helt inntil henne og synge trollmors vuggesang x antall ganger til hun sovnet. Etter å ha gjort dette noen netter og hun var trygg, la jeg henne i sin egen seng, Jeg holdt hendene hennes og strøk henne (stikk i strid med helsesøsterrådene) og sang og sang og sang...til hun sovnet etter alt fra 30 min til en time. Etter tre dager gikk dette flott og jeg byttet ut hendene mine med koseklut mens jeg satt ved siden av senga og sang til hun sovnet. Etter to dager la jeg henne ned, sang to ganger og gikk. Hun skrek litt men da gikk jeg inn og sang en gang til og hun sovnet. Nå legger jeg henne, synger en gang, kysser god natt - og hun sover! Som jeg sa, mange vil nok mene dette er en tungvindt måte, men for meg passet det fint. Hun er trygg og fornøyd og sovner lett som bare det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå