Gå til innhold

Hardt vondt bryst, klarer ikke tømme!! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt fått økende smerter i det ene brystet, ca en fjerdedel av brystet er helt hardt og vondt. Mini vil ikke ta brystet mer, virker ikke som det kommer noe særlig. Har ligget i varmt bad neste en time og massert, forsøkt å pumpe med massasje, men klarer ikke løse det opp! Forsøkt å legge mini til på ulike måter men hun vil ikke! Blir litt desperat her, redd for å få betennelse. Enormt takknemmelig om noen har tips! Er alene m mini til langt på kveld i dag, så ikke så lett å få pumpet og badet hele tiden heller.. Huff :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner til det der.

Hva med å stå i dusjen, ta på det varmeste vannet du klarer, og massere / melke brystet best mulig?

Ellers vet jeg at det løsnet en gang jeg stod fremoverbøyd og fønet håret.....

Lykke til. Ganske fortvilende!

Skrevet

FØLER med deg, det kan jeg i allefall si! Har hatt det slik mange ganger! Men det som hjelper er nok dessverre det som du allerede har prøvd, bare at du må prøve igjen og igjen og igjen. Til slutt går det!! Jeg hadde lyst å gi opp flere ganger, og noen ganger varte det flere dager!! Masserte og masserte, samboer hjalp, for det er jo som du sier ikke helt lett å gjøre det selv. Stort sett var det pumping + massasje som tok det hos meg. Men noen netter var jeg heldig at snuppa var så trøtt at hun spiste leeeenge, selv om det sikkert kom lite. Da fikk jeg massert lenge nok til det løsnet. Om det ikke er langt avgårde til helsestasjonen, kan du også ta kontakt med en jordmor å be om hjelp. En venninne av meg fikk dem til å hjelpe å massere, og vips så var det borte :) Lykke til!

Skrevet

Tror det kan være lurt å stå oppreist hvertfall, da får tyngdekraften hjelpe deg litt.

Har du elektrisk pumpe? Hvis ikke får du kanskje låne på helsestasjonen/kjøpe på apoteket. Sprayen Syntocinon, som du får på resept fra legen, hjelper til så utdrivningsrefleksen kommer igang, dersom det er vanskelig når babyen ikke suger. I kombinasjon med pumpe vil du nok klare å løse opp knutene. Stryk mot brystvorta i takt med pumpesuginga (i mangel på et bedre ord;), masser der det er kuler.

Jeg måtte tømme brystet helt for å "normalisere" produksjonen da jeg slet med kraftig overproduksjon og spreng. Det hjalp.

Jeg ville hvertfall tatt kontakt med helsestasjonen, utrolig kjedelig både med spreng og betennelse. (Jeg har hatt to runder:p,, bakteriell sådan, ikke pga spreng, men uansett: utmattende!)

Lykke til!

Skrevet

Du må massere samtidig med at barnet suger/du pumper. Ikke ellers.

Jeg har også god erfaring med varme omslag noen minutter før amming/pumping, i tillegg til de første minuttene av ammingen. Etter du har tatt bort de varme omslagene begynner du å massere mens barnet suger/du pumper.

Du bør forsøke å tømme brystet ved amming eller pumping hver andre time. Det kan ta noen forsøk før det løser seg opp. Jeg har hatt tette melkeganger som har stått i over 2 dager uten at jeg fikk betennelse av det.

Dersom jenta di ikke vil ta brystet kan du jo forsøke å la henne spise litt på den andre siden først så hun ikke er så veldig sulten og utålmodig når du legger henne til.

Skrevet

Det gikk til slutt. etter voldsom tvangsforing hele dagen...! Takk for tips og støtte!

Skrevet

Flott! Bra jobba :)

Jeg hadde noe sånt for et par uker siden. Måtte sitte skikkelig framoverlent og pumpe lenge før det løsna.

Det kom tilbake så smått flere ganger i løpet av de nærmeste dagene, men med grundig tømming ved hvert måltid så gikk det over.

Det er vel tilstoppede melkeganger sikkert, skikkelig nifst..

Skrevet

Prøv Lecitin! Dyrt preparat, men hjelper om man har disse tendensene. Får også kuler etc om det er lenge siden jeg har ammet. Hørte også at ullinnlegg er tingen.

Skrevet

Lecitin hjalp ikke meg...

Men slike "håndvarmere" som varmer i 8-12timer (fåes kjøpt i sportsbutikker og apotek) løsnet alt uten stress :-) Når jeg brukte disse fikk jeg løsnet melkeganger som hadde vært tette i en mnd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...