Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kan dessverre ikke svare, men lurer på det samme!! da jeg fikk førstemann i 2005 var jeg innenfor rehabstønad men gikk over på overgangstønad (begge disse er nå innunder aap) og fikk da engangsstønad. nå er loven endret etter 2009 etter hva jeg skjønner, og leser og leser på nav sine sider men skjønner igrunnen ikke en dritt! ??? help, somebody!!!!

leste det jeg og, men ble fortsatt ikke noe klokere.. hvem har da krav på engangsstønad??? og får jeg foreldrepenger i tillegg til overgangsstønaden, da blir jo overgangstønaden redusert, også er vi like langt! nei, fant ut at ingen saker er like, og det tryggeste er å oppsøke ditt lokale kontor med din egen sak! :)

Annonse

Dersom du mener svaret er for kort så foreslår jeg at du leser det en gang til ;)

Det står at aap gir rett til foreldrepenger på lik linje med arbeidsinntekt. Reglene er slik at for at arbeidsinntekt skal gi opptjening til foreldrepenger så må man ha vært i arbeid 6 av 10 siste mnd. Det samme gjelder for aap.

nei jegh synes det var litt kort og udefinert, for ang tidsperspektivet gjelder det samme på aap som ifht jobbm dermed, har du kun hatt aap i la oss si 4 mnd har du ikke rett på foreldrepenger. ville bare ha med dette;) litt mere presisert.

"På lik linje med" vil jo si etter samme krav som om man jobber.. For å få foreldrepenger må man ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd, likeså med aap.. Skjønner ikke helt at det går an å misforstå den setningen, men det er nå meg...

Dessuten, har du hatt aap i 4 mnd,har du kanskje hatt sykepenger eller lønn fram til du begynte på aap og du har dermed opptjening til foreldrepenger uansett.. Det er vel heller sjelden man får aap uten noen inntekt i forkant og dermed blir eksemplet ditt uten relevans..

se der ja, nå fikk hun ihvertfall et grundig svar;) i mitt tilfelle er jeg svært usikker, hatt aap over lengre tid (år) og skal ha overgangsstønad etter barnet er født, hvordan stiller saken seg da? full forvirring, så om noen vet må dere gjerne svare :)

• 3 uker senere...

Hei. tenkte jeg skulle advare deg. om du går på attføring, så har du rett på engangsstødnad. Men om du skal over på foreldre penger så har du ikke rett på engangsstødnad. Jeg ble så heldig at jeg må betale hele den tilbake til nav. Siden jeg ikke ble advart om dette. Ikke noe kjekt. En skulle tro alle hadde rett på dette, men neida. lykketil

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...