Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja jeg vet det har vært mange tråder om dette, men jeg blir ikke klok.. vurderer moby wrap eller mei tai men er så usikker!! Jenta mi er 7 uker, skal snart reise med fly og tenkte at det hadde vært greit å ha noe å bære i da..og vil helst ha minst mulig styr og knyting, men moby wrap så jo ikke så ille ut heller når man først har fått det på..men må man kjøpe ny ganske fort med den? Vil helst slippe å kjøpe så mye forskjellig..hva ville du valgt til en så liten baby, ønsker å bære en stund, men ikke når hun blir veldig stor egentlig, mest til bruk nå og de neste månedene.

Andre forslag enn de jeg har nevnt? Bør være lett for faren å håndtere også :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har meitai. Er storfornøyd med den. Kan brukes fra nyfødt og til barnet er ganske stor. Kan bæres både på magen og på ryggen :) Kjøpte den til min som nå er 5 år. Brukte den helt til han var 3,5 år. Hadde den med når vi gikk tur på fjellet (ikke noe stort å ta med). Når han ble sliten brukte vi den på ryggen. Helt genialt.

Skrevet

Vi bruker mye sjal i tillegg til mei tai. Etterhvert som babyen vår er blitt større, bruker vi mest mei tai.

Vi har også kjøpt en angelpack, da jeg tenkte at denne var kjekk på reise, men tar meg mindre tid å knyte mei tai. Sistnevnte er jo helt klart den mest behagelige ved lange turer, så angelpacken var penger ut av vinduet for vår del.

Vil anbefale å kjøpe mei tai med XL stropper, slik at far kan også bruke denne på magen når babyen blir større.

Skrevet

takk for tips begge to :) hvilken type mei tai er bra da? anbefalinger takk ;)

Skrevet

Jeg har babasling til min gutt på 11 uker, og eeeelsker den! :) Guttungen ligger fint i den, og han kan også sitte og følge med;)

Skrevet

Jeg har hatt både Moby Wrap og mei tai tidligere. Verken jeg eller babyen likte Moby w. Mei tai likte vi godt begge to, men det er et minus ved den(synes jeg). Den har lange bånd som skal knytes, og hvis jeg skulle knyte den på meg ute - eller inne på et kjøpesenter, så ble båndene liggende rundt bena mine til jeg fikk satt babyen ordentlig i og strammet skikkelig. Båndene ble jo så møkkete. Ekkelt.

Da babyen var ca 3 mnd, kjøpte jeg en Beco. Den har akkurat samme passform som Mei taien, men den har klips istedet for bånd. Du klikker altså bare på plass bæreselen. Veldig enkelt og greit. Bilder ser du her:

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=546_514&zenid=e555a41f911f116d3418a762000bf386

Manduca er et annet alternativ. Bæresele med klips det også. Både Beco og Manduca er dyre, så forsøk å kjøp brukt. Jeg har kjøpt min på finn:-)

Skrevet

Det er lett å tenke at man bør kjøpe bæretøy som skal være helt ideellt og passe fra 0-3 år. Min egen erfaring (og har hørt fra de som bærer mye) er at man får god bruk for flere en 1 bæretøy. Jeg har hatt veldig god bruk for babybjørn frem til 3 måneder, da den er ekstremt lettvindt å ts av/på, og den eneste hvor babyen kan sitte og se fremover (noen babyer godtar ikke noe annet). Bakdelen er at den er lite ergonomisk både for bærer og barn, så den er slitsom å bruke i over en halvtimme, men altså ypperlig på butikken og lignende. Etter 5 måneder har jeg brukt Manduca (ryggbæring), på turer i skog og mark, men også av og til på type IKEA-turer når han vil sove og jeg kan trille kundevogn. Mei tai er nok et godt valg hvis du har en baby som aksepterer å sitte vendt innover din mage/rygg. Uansett hva du velger vil jeg anbefale å øve litt på forhånd så babyen venner seg til det. Hente posten, gå rundt huset osv.

Skrevet

hmm vurderer litt den beco nå jeg, er det butterfly 2 som er best da?

Skrevet

De første månedene synes jeg sjal er det beste for babyen, og hvis du ønsker et godt og superenkelt sjal som ikke krever knyting kan jeg anbefale close baby carrier på det varmeste! Det er et formsydd elastisk sjal som enkelt justeres med ringer, lett som en lek (jeg brukte mitt nesten konstant de 5 første mnd med lillesøster:)

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=332

Fra ca 5 mnds alder synes jeg Manduca er super, den likner litt på Beco og Ergo som nevnt over her, og festes med klips omtrent som en vanlig ryggsekk:)

Skrevet

På butterfly 1 er spedbarnsinnlegget sydd fast til bæreselen, på nr 2 er det slik at du kan ta det av og på. Ellers er det ingen forskjell på butterfly 1 og 2. Det står at den kan brukes fra barnet er nyfødt, men jeg synes den blir litt for "luftig" til det. Når barnet nærmer seg 3 mnd, er den derimot super:-) Jeg bruker min masse!! Han elsker å være i den. Sovner innimellom, eller skravler til trærne. Han er 5 mnd nå.

Skrevet

takk for svar, hva er forskjell på 2 og gemini da? lurer på å kjøpe på e-bay..men er usikker.. ser ut som den gemini er mindre?

Skrevet

Jeg har tricot slen. Er superfornøyd.Det er sjal da vel å merke, må knyte det selv. Men er kjempelett =) Gutten min elsker å sitte i det. Eneste minuset er vel at man må holde på hodet, siden det ikke er noe støtte. kan knytes i masse forskjellige stillinger som vokser sammen med barnet.

Skrevet

vill anbefael babybjørn. la baby henge og se utover på verden, fatter ikke folk som snur babyen inn mot sin egen hals, som om den var fin lissom. de blir vel jalu når baby smiler til andre:D

Skrevet

Har hørt en del dårlig om babybjørn så har ikke lyst på den.

Takk til alle for tips, tror jeg går for beco butterfly 2, den så veldig bra ut :) Gleder meg til å få kjøpt og prøvd den ut :-D

Skrevet

Jeg tror at Beco er en veldig god sele for litt større babyer, men som hun over her skriver så er den nok litt vel luftig og løs til de helt minste, kjenner det godt igjen med Manducaen også (ihvertfall i forhold til sjal, hvor de sitter tett og godt inntil bærer). Close Baby (caboo) sjalet er helt genialt enkelt altså, helt uten knyting;)

Skrevet

skinkebit :

Det har ingenting med det å gjøre. Babybjørn er direkte skadelig både for den som bærer og barnet som blir bært.

1. Den som bærer får vondt i rygg/hofter/nakke/skuldre

2. Babyen henger etter hoftene og det er ikke ergonomisk riktig og det

kan være skadelig for hoftene til babyen. (Andre seler/sjal sitter baby

mer bredbent og mer ergonomisk riktig)

3. Barnet skal ikke sitte med nesen utovert pga inntrykk. Det kan være

godt for barnet å ta en pause fra alle inntrykkene og det har h*n ikke

mulighet til når h*n sitter med nesen ut.

Forresten;

Anbefaler også Close baby Carrier og manduca for litt eldre barn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...