zassy☆ Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Plutselig våknet jenta mi bare en gang i løpet av natta! Hun har pleid å få mat hver tredje time dag og natt, men i går ammet jeg kl 22 (hun sovnet 23.30) og så våknet hun ikke før 4 !! måtte se på klokka to ganger, hehe, og så sov hun igjen og ville ha mat kl 8! For en natt Håper dette er noe som fortsetter meeeen selvfølgelig våknet jeg med suupersprengte pupper da.. men bør jeg pumpe eller skal melkeproduksjonen "bli vant til" mindre melk om natta eller hvordan fungerer dette? I dag var de så harde og vonde at jeg bare måtte pumpe ut litt, hva gjør dere andre som fullammer når det kommer rolige/lengre netter? (pst, noen som vet hvor man får kjøpt poser/beholdere for å fryse ned melk?)
Knotten & lille persille Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 hei etter å ha ammet tre barn har jeg funnet ut at det som fungerer best for meg er å pumpe ut resten når lille har spist seg mett på morgenen. Det er ganske store mengder selv etter et måltid. På den måten opprettholder du jo den samme produksjonen så om ikke du ønsker det må du la det vær, evt håndmelke den verste sprengen. Etter noe tid med mindre nattamming vil produksjonen gå ned uansett om ikke du pumper på natten. Jeg synes det har vært greit å ha et lager i fryseren så dette har fungert supert for oss. Du får kjøpt frysebeger som er forhåndssteriliserte fra avent på apotek og barneutstyrsbutikker.
zassy☆ Skrevet 27. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar I dag håndpumpet jeg litt før jeg ammet faktisk, var redd hun ikke skulle få i seg nok av den fete melken så jeg tenkte det var best å pumpe litt først. Har ikke pumpe så håndmelker bare så det blir jo bare det verste sprengen jeg tar av for ja. Takk for svar, da fortsetter jeg bare med det på mårningen hvis jeg skulle være så heldig at hun fortsetter å sove på natta da
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Jeg hadde også en slik "jippi"-natt:) Ammet kl 23.30, vi sovnet begge to ca 00.30. Første gang jeg våknet av lydene hans var kl 04 (han har pleid å våkne ca 02/03), da gav jeg ham tutten før jeg gikk på do selv, og da jeg kom inn igjen sov han! Våknet igjen like før kl 06, og da hjalp ikke tutten, så da ble det amming. Men han gikk altså uten mat i seks timer!!! Håper også dette fortsetter... Har til nå ammet hver tredje/fjerdetime på natten. Gutten min er forresten åtte uker i dag<3 Krysser fingrene for at det fortsetter for oss begge:) Og jeg valgte å pumpe meg tom på begge brystene etter at vi hadde stått opp og han hadde spist. Skal fryse det ned i slike Avent-begre som jeg har kjøpt på apoteket.
zassy☆ Skrevet 27. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2011 spent på om det fortsetter for oss da, du må rapportere jenta mi er 7 uker og 2 dager i dag så vi er jo veldig likt i alder også skal komme meg på apotek og kjøpe hvis det fortsetter pumpet bare i en plastskål jeg hadde i dag, må jeg kaste det da det ikke var sterilisert bare vanlig vasket?
lillenims Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Lurt å håndmelke litt for å unngå tette melkeganger og brystbetennelse, ja. I tillegg kan det være lurt å sove på ryggen/sida, ikke på magen (da får du mindre press på brystvev/melkeganger). Etterhvert vil produksjonen på natta gå ned, og da trenger du ikke pumpe/håndmelke med mindre du merker at du får kuler eller sprengen er ubehagelig (altså, det gjelder uansett, om du ikke har ubehag så trenger du ikke håndmelke/pumpe). Morsmelk inneholder bla bakteriehemmende stoffer, så jeg tror det går helt fint å bruke den melka du melka ut i skåla. Bla. Medela har instruks om såpevask av pumpedeler etter hver bruk og koking bare en gang i døgnet. For flasker er det strengere regler fordi flasker ofte brukes til MME, som kan inneholde en svært hissig og farlig bakterie, og da er det viktig å få bort alle rester av melka fra flaske/etc. Men for morsmelk holder det altså med såpevask, og koking innimellom. Og det er viktigere å sterilisere beholdere som melka skal oppbevares i enn det du melker ut i. Du kan kjøpe fryseposer eller beger på apotek/barneutstyrsbutikk, men det går også an å bruke isterningposer. Da kan du enkelt ta fram en passe mengde (men pass på å legge den åpnete isbitposen i en tett/forseglet pose etterpå, siden den ikke lenger er lufttett). Du trenger ikke sterilisere isterningposen først, den er klar til bruk.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 I natt spiste han 22.30 (han sovnet vel en time senere), og så neste gang 04! 5,5 timer uten mat:) deilig å bare amme en gang midt på natten, satser på at det fortsetter også, nå som det har vart to netter:) Hvorrdan gikk det med deg, zassy?
zassy☆ Skrevet 28. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2011 lillenims tusen takk for smarte råd, særlig ang oppbevaring av melk Anastasia1 : I natt spiste hun siste måltid 22.15 (som i går, aner jeg en rutine? :-D) Sovnet ikke før nærmere tolv. Våknet en gang rundt 02.00 pga gulping men sovnet med en gang igjen da jeg la henne i senga sammen med meg for å holde hodet hennes høyere opp. Våknet da neste gang kl 5!! 7 timer uten mat, og 5 timer med så og si sammenhengende søvn! Jeg er sjokket over at hun plutselig kan være så lenge uten mat bare sånn over natta. Håper også det varer, rapporterer mer i morgen Men i natt ble jeg ikke så sprengt som i går, trengte ikke å håndmelke, virker som melkeproduksjonen min tilpasser seg utrolig fort. Så flott at du også hadde en fin natt, legger du ham tidligere eller blir det etter siste amming 22-23? Her har vi bare lagt henne etter siste amming foreløpig, vet mange legger allerede rundt kl sju-åtte, men det kommer kanskje når hun blir gamlere? Tenkte å prøve å få inn en rutine etterhvert, men bader ikke hver kveld så er litt vanskelig også. Men hvis hun fortsetter å vil ha mat rundt kl 22 så er jo det kjempeflott, da kan jeg ta kveldsstellet litt før spent på fortsettelsen, too be continued..
Maia&Mathias <3 Skrevet 28. september 2011 #9 Skrevet 28. september 2011 Hei jenter! Kjempegøy å følge utviklinga her! Jeg har ei jente som er 2 mnd idag og den siste uka har ho begynt å sove lengre og lengre uten å få mat på natta. Rekorden var i natt. Da fikk ho mat kl 23 ca og våknet igjen kl 05.45!!!! Utrolig deilig!! Da fikk ho litt pupp mens vi lå nede i senga og vips så sov hun igjen! Fikk mat igjen kl 08 ca når storebroren våknet og ganske ofte på dagen idag, ca hver 2 time. Storebroren sov rundt fra han var 3 mnd gammel (12 timer i strekk) men vi ga han litt ekstra mme på kvelden så var nok det som gjorde det. Maia vil ikke ta flaske foreløpig og ikke sutt heller så blir spennende å se om vi får ho til å sove rundt med bare puppen!
zassy☆ Skrevet 28. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2011 Hei så gøy at vi er flere som opplever det samme og på babyer som er ca like gamle, blir spennende å se om det fortsetter slik! Sover deres babyer mye på dagtid også? Det gjør hun her, og både i dag og i går har hun spist mye, kanskje hun spiser seg opp før natta? eller har økedøgn eller noe..går bare to timer mellom hver gang i blant nå.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 28. september 2011 #11 Skrevet 28. september 2011 Så flott! Gøy å lese at flere med barn rundt to måneder opplever det samme, da har jeg litt mer tro på at dette vedvarer:) Vi har til nå lagt ham samtidig med oss, en gang mellom kl 22 og 23. Kveldsrutinen er stell, inkl bading to-tre ganger i uken, deretter amming på sengekanten og to nattasanger. Så legger vi ham i egen seng, stort sett sovner han Ila en halvtime i sengen, noen ganger må vi ta ham opp fordi han skriker og virker plaget av luft etc. Da busser pappaen ham i søvn i vår seng før vi legger ham over i sin egen seng igjen. Synes denne kveldsrutinen fungerer fint:) Vi har lurt på å legge ham for natten tidligere, da han er urolig og sutrer mye på kvelden, men foreløpig har det ikke fungert de kveldene vi har lagt han tidlig... Så det prosjektet utsetter vi litt.
Billie Jean Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 Da min lille mini hadde sine første 2-3 netter med lengre opphold mellom måltidene (5-6 timer i stedet for 3) ble brystene selvsagt sprengt. Men jeg gjorde ingenting, og det normaliserte seg kjapt. Rart hvor tilpasningsdyktige puppene kan være. Jeg pumpet ikke, men vil anbefale deg å lette det verste trykket hvis du plages. Hvis du pumper alt vil produksjonen opprettholdes og du vil få spreng videre fremover også. Og så bra at babyen har begynt å sove lenger om natta! Håper for din del at det fortsetter! Utrolig hva et par timer ekstra sammenhengende søvn gjør med oss småbarnsmødre!
zassy☆ Skrevet 29. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2011 ja men nå har jeg ikke det "problemet" lenger, hehe. i natt var alt som før igjen, våkna hver tredje time, et par ganger litt kortere også.hun strevde veldig med magen :/ er vel mye for magen hennes med multivitamin, jern og tran kanskje..var veldig tungt i natt, etter at jeg ble så bortskjemt med de to gode nettene, hehe. hvordan gikk det med dere?
*julybirth* Skrevet 29. september 2011 #14 Skrevet 29. september 2011 var mye å lese her men kan jo dele min erfaring lillegut sov rundt her før han var en uke gammel, )) tror bare det gikk 4 dager eller noe. og det gjør han fortsatt .) ikke hver natt, men så godt som, ... han sover mellom 6-8 timer, hvis han har vært våken en god del på kvelden og fått godt med mat. jeg kan også være litt sprengt på morgenen, men gir seg jo etter at han spiser etc. så jeg har ikke pumpet noen ting.. han våkner som regel mellom 5/6-6.30 får litt mat og så sovner igjen og sover til halv8/8. sovner rundt 10/11 tiden på kvelden, jeg synes det er herlig. men så ammer jeg ham også 10-12 ganger iløpet av døgnet, noen ganger mindre men det er ikke ofte. begynner å bli litt sliten av den amminga for når han er skikkelig sulten så sitter jeg gjerne 3 kvarter å ammer, men er oftere det skjer at jeg gir ham mat en gang i timen, eller halvannen time. vurdere nå å kombinere litt eller gi litt flaske av og til bare, noen som har erfaring med det ?? tvi tvi til alle oss her med små min er forresten 9 uker nå på lørdag som kommer .
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 29. september 2011 #15 Skrevet 29. september 2011 Ammet 23.00, våknet av ham 03.30, tutten virket til 04.00, da ammet jeg igjen, og så til morgenen igjen kl 07.30. Litt kortere tid med sammenhengende søvn i natt, men likevel deilig for det blir jo bare en amming midt på natten:) Krysser fingrene for at babyen din sover lenger i natt, Zassy!
1frafør_1påvei Skrevet 29. september 2011 #16 Skrevet 29. september 2011 Morsomt lesestoff! gutten vår er 10 uker i morgen og har alltid (!!) hatt netter på 3-4t + 1-2t..men utrolig nok! i natt sov han fra 00.00-05.00 i strekk! måtte også sjekke klokka 2 ganger!! håååper trenden fortsetter!
zassy☆ Skrevet 29. september 2011 Forfatter #17 Skrevet 29. september 2011 så bra anastasia1 min teori er at det ble som det ble i natt pga formiddagsluren hennes ble forstyrret i går da vi var på 6ukerskontroll, så da sov hun så og si hele kvelden istedet, og ble da naturlig nok våken til natta. i dag har hun sovet godt på formiddag, trillet tur så håper på bedre natt. Men hun spiser sykt ofte i dag..mååå jo være økedøgn. slitsomt å ha henne på puppen hele tiden, men verdt det hvis hun sover i natt
zassy☆ Skrevet 30. september 2011 Forfatter #18 Skrevet 30. september 2011 Ble visst en oppdateringstråd for meg dette, burde kanskje starte en ny som heter søvndagbok, hehe, men slik ble natten: Fikk mat kl 21 og sovnet etterpå, neste måltid ble 02.30, kjempebra! Men så våknet hun for mat igjen 04.30 og så 08.00. Ikke så ofte som forrige natt da, kanskje det snur igjen nå Hva med dere andre? Fått en rutine på nattesovinga dere nå så mange netter på rad? Virker som det varierer litt til meg..kommer an på sovinga hennes på dagtid, men skal fortsette å fokusere på at hun får sove mest tidlig på dagen og ha litt våkentid på kveld, hvis det går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå