Gå til innhold

Trenger råd - pumping, forsøk på amming og tette melketilganger (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger råd fra noen om hvordan jeg skal gå frem nå... Jeg har fått mitt andre barn, som er 4 uker nå. Med forrigemann fikk jeg aldri til amming, tross uttallige forsøk (var på poliklinikken på Ullevål mange ganger, men selv der fikk de aldri koblet ham på), og endte med å fullpumpe med ham.

Med jenta vår nå har heller amming ikke fungert, men hun har vært mere sugevillig enn broren. Jeg har derfor pumpet litt enn så lenge, frem til siste time på poliklinikken på Riksen i går, der hun til mitt store sjokk fikk henne på brystet mitt! Vi forsøkte noen ganger til der jeg forsøkte å få henne på selv, og jeg klarte det. Når jeg kom hjem, fikk jeg henne også så vidt på brystet, men det var ikke noe særlig melk igjen, så hun ble frustrert. Hun fikk derfor tillegg på flaske før hun la seg.

Når hun våknet i natt, skulle jeg forsøke å amme igjen, men fikk det ikke til... Med en hylende unge og frustrert mamma endte det med at jeg ga henne tillegg og så pumpet meg etterpå. I dag morges skulle jeg forsøke igjen, men jeg fikk det ikke til nå heller. :( Jeg vet ikke hva jeg gjør galt som jeg gjorde riktig i går, men jeg får henne ikke til å ta brystet. :( Så i stedet fikk hun melk jeg hadde pumpet ut, og jeg pumpet mere etterpå.

I tillegg til dette har jeg fått tette melkeganger etter helgen (fikk ikke pumpet meg ofte nok pga. familiebesøk). Hver gang jeg har pumpet meg og massert og trodd at jeg har fått ut alle klumpene, dukker det opp nye. Så nå sitter jeg og skal forsøke å amme samtidig som jeg burde pumpe ofte for å løse opp i klumpene... Jeg har vært på butikken i dag og kjøpt lecitin, får håpe det hjelper litt.

Jeg ringte helsestasjonen, og venter på at helsesøster skal ringe meg tilbake. I mellomtiden lurer jeg på hva jeg skal gjøre nå? Jeg burde la være å pumpe slik at det er noe melk der hvis hun skal forsøke å die, samtidig som jeg må få ut klumpene... Er det best å prioritere melkegangene først og pumpe så ofte som mulig for å få fikset det problemet og så forsøke mer på amming når det er i orden? Men jeg vil jo forsøke amming også, det blir vel vanskeligere og vanskeligere med tiden å få et barn som ikke har diet til å gjøre det?

For øvrig har jeg avsindig vondt i brystvortene etter ammingen i går, men det er vel vanlig sånn i starten?

Jeg har ganske dårlig "ammeselvtillit" siden jeg aldri fikk det til med forrigemann, og merker at jeg blir ganske fortvilet av å sitte og forsøke å få henne på brystet uten å få det til nå. Samtidig har jeg jo veldig lyst til å få til ammingen...

Dette ble et langt og rotete innlegg, men det er godt å få luftet frustrasjonene sine litt også... :) Jeg håper noen tar seg tid til å lese gjennom det og kanskje komme med noen råd på veien.

Fortsetter under...

Jeg ville faktisk prioritert å få ut klumpene, for tetter det seg helt, kan du ende med en heftig brystbetennelse, og det er IKKE noe å trakte etter.

Kan du få far til å ta babyen en stund, mens du konser på bare å få ut dette her?

Pumpe en og en pupp, mens du masserer med ene hånda så du får fart på det. Varm gjerne opp brystene med varmeflaske først.

Ta også en tur i dusjen, ha ganske varmt vann og masser godt. Bruk gjerne brystolje også.

Veldig viktig at du får ut det vonde, og følger med på at du ikke føler deg dårlig og får feber..

Enig i at du bør prioritere å få bort klumpene nå. Jeg pleier si at det har ALLTID første pri å unngå brystbetennelse, enten det fører til at du må pumpe noen dager ekstra eller om det fører til overproduksjon.

Ellers er det veldig kult at du har fått til å legge henne til :) Jeg tror jeg ville ha prøvd på nytt når ingen av dere er veldig trøtte og slitne, og husk at stress gjør at du skiller ut adrenalin som hindrer utdrivingsrefleksen. Prøv å slappe av!

Kan du si litt mer om hvorfor hun ikke vil suge? Dvs har hun ikke villet ta tak, eller har hun ikke fått tak, eller har hun "ramlet av" etter en stund?

Ofte er det lettere å få tak om brystet er mykt og ikke sprengt. Det kan derfor være lurt å pumpe eller håndmelke en del før amming, mengden må du vurdere selv, men når du har pumpet så vet du jo omtrent hvor mye melk det er der - 20-30 ml gjør kanskje brystet mykere?

Ble tungebåndet til jenta di sjekket? Har hun antydning til hjerteformet tunge (dvs "innhuk" på tungespissen)? Dette kan gi ammeproblemer, men er muligens også noe en del barn vokser av seg etter uker eller måneder. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort

Du har forsåvidt rett i at det kan bli vanskeligere å få barnet til å ta tak dess lengre det går, men jeg har som ammehjelper faktisk hørt om ganske mange barn som spontant har klart å ta riktig tak rundt 3 mnd, helt uten å ha fått det til tidligere. Så det er slettes ikke umulig, og jeg synes ikke du skal bekymre deg over noen dager fra eller til nå. Du har tross alt fått til å amme, og det øker sannsynligvis sjansen for at det skal gå bedre fremover :-)

En ting jeg lurer å om ble nevnt for deg på ammepoliklinikken er hjelpebryst? Se http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

Det er mulig dere kunne hatt god hjelp av det, da vil jenta di bli vant med at melka kommer fra brystet, samtidig som det vil komme melk selv om du har pumpet like før. Du kan selv justere tilførselen med å flytte flaska opp/ned og ved å knekke av slangen.

Å være litt øm i starten er normalt, men det bør ikke vare mange dagene før du meker god bedring, og du må følge godt med så du ikke får sår. Pass på riktig sugetak, prøv gjerne andre stillinger om du mistenker at barnet ikke får riktig tak (pluss pump ut litt så brystet er mykt). Se http://www.ammehjelpen.no/video for videoer av ulike stillinger. OM du får sår så avlast med annen ammestilling, og akkurat som med andre sår så skal du til lege om det ikke blir bedre.

Lykke til! Jeg er ammehjelper, og det er bare å ta kontakt med meg privat (helst epost, se profilen min for adresse).

Takk for svar!

Jeg pumpet og masserte masse i går, og nå virker det som om klumpene er mer eller mindre borte. Så da er kanskje det problemet ute av verden (for nå), i hvert fall. :)

Problemet med suging er vel at hun ikke vil/får tak. I utgangspunktet rett og slett fordi hun var for liten, og brystknoppen min for stor (dette fikk jeg forklart på ammepoliklinikken). Men når jeg var der på mandag, hadde brystknoppen min blitt litt mindre, og hun litt større, så jm der fikk henne på. Men nå får jeg det altså ikke til lenger, og jeg vet ikke helt hva jeg gjør feil... :( Hun får aldri ordentlig tak, så hun får ikke suget i det hele tatt nå. Problemet ligger nok delvis i at hun ikke får den ordentlig inn i munnen, og delvis at når/hvis hun gjør det, tar hun ikke tak. Jeg vet ikke hva jeg gjør annerledes i forhold til hva som ble gjort på mandag da det fungerte. :( Jeg har 3 teorier rundt hva som kan forårsake dette:

* Jeg legger henne til feil, slik at det ikke blir naturlig for henne å ta/holde tak. Akkurat hva jeg gjør feil vet jeg ikke, da :(

* Jeg har så vondt at jeg ubevisst vegrer meg og hun da ikke får tak (når hun er nær puppen min gjør det så vondt at jeg har lyst til å hyle)

* Brystknoppen min har blitt for stor igjen, siden den er kjempevond og øm

Jeg gir nok opp litt for fort i forsøkene mine, siden jeg har alternativet å gi flaske, men samtidig er det vanskelig å motivere seg når det er så vondt som det er og jeg ikke får henne på. Hadde hun tatt tak og sugd litt, hadde jeg prøvd litt mere, nå blir det bare noen forsøk før jeg gir litt mat på flaske, så noen flere forsøk, så litt mat fra flaske osv. Når vi forsøker puppen ender det gjerne med at både hun og jeg hyler, så det er ikke spesielt morsomt akkurat nå... :( Nå er det sånn at jeg blir helt stressa når hun blir sulten, for da må jeg prøve mer, og jeg vet at det vil gjøre så vondt (både fysisk og psykisk, siden jeg ikke får det til).

Men lyspunktet er at nå har helsesøsteren min svart, og jeg skal til henne i morgen. Da kan hun forhåpentligvis klare å få henne på igjen, og hjelpe meg så jeg kan få det til selv også. Selv om jeg er nær å gi opp pga. alle smertene og nederlaget med å ikke få det til selv, har jeg jo veldig lyst til å få til amming også...

Siden jeg pumper meg jevnlig (må det, siden hun ikke får tak), er brystet mitt sånn noenlunde mykt og skal være greit å ta tak i. Når jeg prøvde natt til i går hadde jeg ikke pumpet meg først, og da merket jeg forskjellen, da var det i hvert fall helt håpløst.

Jeg forsøkte hjelpebryst med forrigemann, men da var det ingen suksess. Denne gangen vet jeg ikke om det er noen vits når problemet mitt er å få henne på puppen?

Tungebåndet hennes ble sjekket på sykehuset, og klippet siden det var kort, så det er allerede tatt hånd om. :)

Når det gjelder smerter, er det ikke bare litt ømt, det ligner egentlig på smertene som er beskrevet for de som har sopp (piggtråd gjennom puppen, som om noen stikker nåler gjennom brystvortene), men jeg tror ikke jeg har sopp, altså. Brystvorten er rød, men det tror jeg bare er fordi den er veldig øm og sår. Jeg ser nå i dag at den er litt sprukket og tynnslitt noen steder også, så det er vel ikke så rart det gjør vondt... Jeg har snakket med andre som også har hatt sånne smerter i starten uten at det er noe spesielt galt, rett og slett fordi brystvorten blir øm og sår i starten fordi den ikke er herdet. Så jeg er vel blant de uheldige som har ulidelige smerter ved amming i starten. :( Men det gjør det som sagt veldig vanskelig å motivere seg for å prøve så lenge jeg ikke får henne ordentlig på engang. Så jeg krysser fingrene for at hs og jeg får det til sammen i morgen!

Ting hadde nok vært endel greiere hvis det ikke hadde vært for alle hormonene også, men sånn er det jo bare i barseltiden... Jeg skal se på de videoene fra ammehjelpen om stillinger, kanskje jeg kan se der hva jeg gjør galt siden jeg ikke får henne på. Kanskje det er noen tips der om hva man gjør når man ikke får tak også.

Igjen takk for svar, det er ganske fortvilende når man sitter helt alene og ikke får det til i det hele tatt, da er det i hvert fall godt å kunne dele tankene sine med noen og få noen gode råd! :)

Har du vært hos hs nå? Fikk du noe hjelp der?

Er smertene fremdeles like ille? Jeg tror jeg ville bedt helsesøster ta en titt og vurdere om det likevel kan være sopp, få henne til å se både på deg og jenta. Det er ikke uvanlig at det er litt vondt i starten, men det er viktig å utelukke andre årsaker enn "bare litt ømt".

Når du også ser at huden er litt tynnslitt er det spesielt viktig å være obs, da sår hud kan gjøre det lettere å få sopp, og det kan også gjøre det lettere å få infeksjoner. Det er lurt å lufttørke brystene så mye som mulig, og unngå bruk av såpe der. Følg med at sår ikke blir verre.

Ellers har jeg svart MammanTilMax i et innlegg om "fra amming til pumping, og nå muligens fra pumping til amming" i Småfolk 0-1 i dag, kanskje du finner noen tips der?

Jeg prøver å lese dette forumet jevnlig, men har ikke alltid tid til det. Ta gjerne kontakt på epost [email protected] om du vil, da får du sannsynligvis raskere svar.

Hei,

jeg har vært hos hs, men de fikk henne ikke til å ta tak i puppen der heller... På en måte var det en lettelse, for da var det i hvert fall ikke bare meg det er noe galt med. ;)

Nå har jeg egentlig mer eller mindre gitt opp ammingen igjen og forsonet meg med det (siden det ikke gikk med forrige barn heller, har jeg i hvert fall vært gjennom dette før), men jeg skal en siste gang på ammepoliklinikken på sykehuset i morgen, så får jeg se da om jm der får henne til å ta tak. Hvis hun får det til, skal jeg finne ut av hva hun gjør forskjellig fra meg som gjør at hun får det til, og niøve hjemme og se om det går da. Hvis ikke kaster jeg inn håndkledet.

Hs sjekket at det ikke var sopp, men det viste seg (det så jeg også selv dagen etter at jeg skrev siste innlegget mitt) at det rett og slett var kommet noen sår på puppen, så det var ikke så rart det var vondt... Etter å ha vært hos hs sluttet jeg å prøve på amming så puppene har fått hvile seg, og fulgte rådene om å skifte ammeinnlegg ofte og lufttørke så mye som mulig. Så nå har sårene grodd, og det virker ikke som om jeg har fått noen infeksjon. :) Dog får jeg stadig tette melketilganger, men det tror jeg kommer av at jeg ikke pumper om natten så det hoper seg litt opp.

Jeg så svarene dine på småtroll 0-1, ja, hvis jeg får til amming likevel skal jeg lese dem på nytt, jeg så det var mange bra tips om hvordan man skal pumpe og amme der. :)

Akkurat nå er jeg skikkelig lei alt som har med amming og pumping å gjøre, men jeg skal stålsette meg og gjøre et siste forsøk på timen i morgen, så får vi se hva som skjer da. :)

Annonse

Bra at sårene har grodd. Synes du lecitin hjelper mot klumpingen? Du bruker riktig dosering? Se http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

Forresten, når du sier hun ikke vil ta brystet i det hele tatt og at hjelpebryst derfor ikke vil hjelpe: har du sjekket (hos manuellterapeut) at det ikke er låsninger i nakke/rykk som gjør at det er smerter når hun ligger/ammes? Se http://ammehjelpen.no/artikkel/94/KISSKIDDs-syndrom for mer info, vær obs på at det ikke alltid er så uttalt C-posisjon som på bildet der. Har du forsøkt andre ammestillinger, feks "tvillingstilling" eller omvendt vugge? Se http://www.ammehjelpen.no/video

Jeg tror også at hjelpebryst (kanskje kombinert med en dråpe melk på tuppen av brystet, for bedre duft) kan hjelpe, men da må du få henne til brystet først da. Imidlertid trenger hun jo bare et sekund der om melka kommer med en gang, så vil hun sannsynligvis suge villig (av hjelpebrystet, og kanksje deretter av brystet).

Har du forresten forsøkt nesespray for å bedre utdrivingen? Om melka kommer først etter et minutt eller så er det ikke sikkert hun vil ligge og suge inntil da. Med nesespray kan den komme straks hun suger, og det er mulig hun blir mer fornøyd da. Fremdeles forutsatt at du får henne TIL brystet da.

Jeg skjønner veldig godt at du er lei nå! Du har gjort en kejmpeinnsats og må uansett være stolt over den morsmelka du har fått gitt henne :) Om du velger å kutte ut nå så bør du iallfall trappe litt sakte ned slik at du unngår klumper i brystet.

Lykke til på ammepoliklinikken :)

Tips: Om dere får det til der (be jm der vise flere ganger, så gjør du det selv etterpå) så kan du spørre om noen der kan filme tilkoblingen med mobilkameraet ditt, så kan du se på det når du kommer hjem.

Hei,

å ta det opp på video med mobilen var et veldig godt råd! Samboeren min skal være med, så jeg skal be ham stå klar med mobilen min så jeg får dokumentert hvordan hun legges til når det funker. :)

Jeg tar full dose lecitin ja, dvs. jeg har glemt det noen dager, da. Men jeg synes ikke det har noen særlig effekt, kanskje jeg rett og slett pumper for sjelden til å bli kvitt klumpene ordentlig?

Jeg tror ikke hun har KISS, da hs og jm har sett litt etter dette, men jeg har ikke vær hos en manuellterapeut og sjekket, da. Vi får være litt obs på symptomene på dette.

Jeg har ikke brukt nesespray, men nå er jeg også veldig "lettmelket" (møøø!), så utdrivning har aldri vært et problem for meg. Men nå begynner jeg å få ganske lite melk (ser ut til at alle klumpene har gjort at melkemengden går ned, eller kanskje det bare er pga. stress/manglende søvn i det siste), så kanskje jeg trenger det hvis jeg nå lærer å få henne på puppen. Hvis jeg først får det til, er det synd om det ikke kommer noe melk, ja. ;)

Det blir spennende å se hvordan det går i morgen. Siden jeg holdt på så lenge med å prøve å få til amming med forrigemann, har jeg liksom ikke ork til å holde ut så lenge denne gangen. Men hvis jeg får henne på puppen med ordentlig tak i morgen skal jeg gi det et siste forsøk! :)

Gjest Tullmusa83

Hvis du pumper og hun vil ha melk rett etter kan du jo pumpe en pupp avgangen og la den andre vente en time vet det blir mye ork av det, men er det jeg gjør her. På den måten kan jeg tømme brystet å bli kvitt klumpene samtidig som jeg har når han vil ha.

Når det gjelder klumper, pumpingen og besøk vil jeg annbefale å bare pumpe kommer man på besøk i et baby hjem må man tåle såpass.

Om du ender med flaske så er det jo like mye antistoffer om du pumper og gir på flaske som om hun får den rett fra pupen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...