Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Trenger litt nye idèer til turvennlig mat og drikke for nesten-4-åringen:-)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Sender bare med skive/ knekkebrød eller evt. middagsrester spesielt hvis vi har hatt pizza. Trenger tips jeg og skjønner jeg!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 noen middagsrester gjerne, med oppskårede grønnsaker/frukt til. evt små wraps/lefser olg
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Stort sett brødskiver (da det er lettere å spise ute) med pålegg *oppskjærte appelsiner eller andre frukt. * kjekks * når det gjelder drikker kan det være te, varm kakao, saft, juice etc. Egentlig så kommer det an på hva jeg har i skapet og på lommeboken. Har jeg god råd så kan jeg slå på stortrommen. Hvis ikke så er det det kjedelige....
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Turmatpakken består oftest av brødskiver og gulrotstang / eplebåter. Sender aldri med middagsrester, yoghurt eller slikt som kan søles. Frukt-te er favoritten i termosen. (Ungens favoritt er vel egentlig kakao, men de gir det i blant i barnehagen, så jeg synes det kan bli litt mye sjokoladesniking).
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Hmmmm. Har aldri middagsrester, vi. Jeg er fitnessjente og har god matlyst, så jeg spiser alltid til det er tomt, jeg! ;-) Føler liksom at det blir så kjedelig med bare brødskive, litt frukt, sukkerfrie kjeks og en juice. Skulle gjerne laga noe varmt som er mer fristende, men det blir nok litt tungvint å sitte på stranda eller i skauen med en boks "middag". Har laga matmuffins før, men de ble ikke så godt mottatt. hmpf!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Men varm mat holder seg ikke så lenge da hvis du sender barna til barnehagen kl 0800 og de spiser kanskje rundt kl 1100-1130, så i bunn og grunn så blir det jo kaldt mat uansett? Du kan jo lage omelett kvelden før eller bake grovehorn? Og jeg tror et barn på 4 år ikke bryr seg så mye om maten hvordan de ser ut, så lenger de får med det de liker. Tror egentlig at det er vi foreldre som gjør det vanskelig for oss selv... Jeg er av den samme typen også. Føler at jeg må varierer hele tiden...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Pleier å sende med litt ekstra enn bare brødskiver på turdager. Gutten min var på tur i går med skolen, og da sendte jeg med et par pizzasnurrer, for de kan spises kald også. Ellers sender jeg med frukt, pølser hvis dem skal grille, varm sjokolade på termos på kalde dager og litt kjeks. Ser alltid an hva jeg finner på. Syns det er gøy å pakke niste til turdager.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Hehe, sant det. Man vil jo gjerne være kul mamma og sende med en fantastisk matpakke:-)) Dessuten er jeg "yrkesskada" og MÅ sende med veldig sunn og variert mat, haha. Jeg er så heldig å ha det privilegiet å kunne levere barna mine sent, så kan levere rett før de går på tur, og i en spesialmatboks vil derfor maten holde seg ganske varm, så det er ikke noe problem. Egg er super mat, men de har ei med ekstrem eggeallergi i b.hagen(bestevenninna til jenta mi), så ting med egg utgår desverre glatt ifm barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Datteren min gjør det veldig enkelt for meg. Hun vil KUN ha brødsiver matpakka. Jeg har prøvd å være flinkismamma med fikse og fjonge matpakker, men da blir hun skikkelig misfornøyd og spiser veldig lite.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Her har 4 åringen turdag hver dag. Vanlig matpakke med brødskiver fungerer helt fint. Noen anger varierer vi med andre ting som kjøttkake på pinne, pizzarester, kyllingbiter, fiskepinner eller noe annet fra middagen. Vi pleier også å putte i litt tørket rukt og nøtter og litt oppskåret frisk frukt. Brødet varierer vi med pitabrød, nannbrød, polarbrød, lefser, lomper, knekkebrød ol, men basisen er vanlig grovbrød med pålegg.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Så heldig de er som får gå på tur hver dag! Kjøttkake på pinne var ikke så dumt. Kanskje jeg kan lage egne karbonader eller kjøttboller å tre på spyd med grønnsaker og litt dip ved sida av...? Må ihvertfall finne på noe annet, jeg er lei av brødskiver! Gode forslag!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Ah, jeg elsker å variere matpakkene, og synes turdager der de skal ha med mat er fantastiske;) Her er det jeg kommer på som slår godt ann her: - omelett (lag i langpanne, så har du mye) -wraps (smør majones,tsatziki,eller aioli. Ha på kyllig,kalkun eller annet pålegg + ost agurk og paprika) -Mat/middags muffing (med f.eks chorizo, feta, mozarella, skinke og ost, peperoni, tørket tomat, oliven, pesto, lag din egen og ungenes favoritt) -grove pannekaker -sunne vaffler med brunost/hvitost -grillspyd (lager små kjøttboller av svinekjøtt, eller "greske kjøttboller", eller smårettpølsene til gilde + ost i terninger, paprika, agrurk og det vi har i hus) -Små bokser som passer i matpakken med salat (pastasalat, tunfisksalat, kyllingsalat, ost og skinke salat, husk plastgaffel;) -trykk ut figurer av skiven, da blir den kjedelige hvitostskiven strax bedre! -hardkokt egg som er delt -har små coktailpinner som jeg lager frukt/grønnsaksspyd med -en liten boks med frokostbanding (de liker å spise det tørt som snacks. Fitnes and fruits er den de liker best her f.eks) -yt sine nye yoghurter, eller de små danomino som passer fint i matboksen -bixit fruktbar, eller den nye til wasa (de fikk faktisk en halv slik hver med i dag, så jeg er spent på om den falt i smak) - eggerøre. Gjerne på skive med fisk,salami osv, men også bare eggerøre i en liten boks -Fiskekaker, fiskepinner, kyllingfile skjært i skiver og andre middagsrester Nei, nå må ihvertfall jeg gå å ta meg noe mat. Fikk vann i munnen av meg selv her!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Jeg sender med brødskiver med brunost på, en termos med kakao, et eple eller banan, en flaske med saft. Skal de tenne bål så sender jeg med pølser og brød i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Masse supre forslag her! :-) synd mange av de innehldt egg, det er helt fy-fy i vår barnehage(grunnet alvorlig allergi) Kjenner jeg må handle litt forskjellig ikveld og mekke sammen noe spennende til tur imårn! Takk! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå