Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner litt sånn press fra familien om at jenta vår snart må få smake litt forskjellig, men har lyst å vente så lenge som mulig. Tulla er 8 mnd og blitt veldig opptatt av hva vi voksne spiser. Når begynnte dere å gi en vaffelbit eller bollebit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lot nurket få smake div. mat allerede da han var 6mnd gammel, alt fra boller og is er fortært her i huset, men det er snakk om små mengder, og SJELDENT gang. Syns det er greit å la han prøve mest mulig før han fyller 1år mtp allergi. Jeg ammer han nemlig for tida :)

Skrevet

Ja, noen synes det er svært underholdende å gi babyer kaker, is etc. Jeg for min del styrer unna så lenge jeg kan. Jeg er ikke nazi, men her får de ikke slike ting før de nærmer seg året. Minsten har to eldre søsken, så det er vanskelig å holde igjen lenger enn det.

Når det gjelder vaffel og bolle, så må du være obs på at dette er mat som lett klumper og kladder seg, og kan klistre seg til gane og svelg. Ta derfor en ekstra titt i munnen før hun blir lagt ned.

Skrevet

Mitt innlegg var forresten ikke rettet til deg, Ane Elise. Har bare et par tanter og onkler som synes det er rasende festlig å gi babyer som knapt har blitt tre måneder både is, brus, kaker og Gud vet hva.....

Skrevet

Sønnen min på 9 mnd har smakt en liten bit vaffel, bolle, en mikroskopisk muffinsbit og tilsammen 3 teskjeer is. Mest fordi jeg synes det er moro å se ansiktsuttrykket hans. Hvis vi er noe sted det serveres kaker får han en kjeks.

Skrevet

Jenta vår på 7 mnd har nettopp fått smake litt fruktis av oss og blir når helt vill hver gang en av oss har pæreis etc. Er ikke store smaken hun får men bare litt på leppene. Ikke latt henne smake dette framfor familien sånn at de tror det er "fritt frem". Kjenner til dette med presset om å la de smake men jeg holder igjen. Fritt frem for frukt og grønnsaker men holder henne unna kaker etc.

Vi har bestemt oss for å være strenge på dette med søtsaker og brus. Men det er jo opp til hver enkelt å bestemme det:)

Skrevet

Vi har satt en regel om at første gang de smaker søtsaker er på 1-årsdagen sin. Da får de et lite kakestykke som de får herje med helt selv, og grise så mye de orker. Har fått bittesmå biter bolle før det hvis vi har vært på kafe eller noe, men da har de vært over 10 mnd. Noe annet har jeg ikke sett noe grunn for at de skal få, og vi har informert alle besteforeldre og andre om dette også slik at de respekterer våre ønsker.

Skrevet

Her var min 5 åring 2 år før han fikk søtsaker. Hvorfor i alle dager skal man gi de ting som vi vet ikke gjør noe godt??? Barn er sosiale og ønsker etterhvert å spise når andre i familien spiser. På lørdager, når storebrødrene fikk sitt lørdagsgodt, fikk mini tørket frukt. Dette var han strålende fornøyd. Han var 2 år før han forstod at han ikke fikk det samme som dem. I selskap ute hadde jeg alltid med noen grove kjeks. Helt toppers. Nå er han som sagt 5 år og ikke så veldig glad i søtsaker. Og jeg er bare glad for det :)

Skrevet

Takk for gode svar! Tror nok jeg holder igjen på godsakene en stund til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...