Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min vil ikke sove på dagen. Det fører da til trøtt baby som surver i HELE tiden! Kjenner jeg har gråten i halsen og er hel utslitt:( Har prøvd alt. Hva skal jeg gjøre? Desperat etter råd!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så slitsomt... :( Ikke på trilletur heller? Har desverre ikke så mange tips... :/ Men bæresele/sjal da?

Skrevet

På trilletur kan hun duppe av i 30 min, så våkner hun og skriker. Sovner i bæresjal, men da må jeg være i konstant bevegelse. Føler det blir veldig slitsomt hvis jeg må ut å gå flere timer hver dag:P

Skrevet

Sovner babyen i vippestol? Da kan du hvertfall sitte i ro mens babyen sover:) Babybjørn vippestol er kjempelett å vippe og min lille mini sovner hvertfall fort oppi der.

Ellers kan det kanskje være en årsak til at hun ikke sover? Mage eller tenner for eksempel? Kan det være noe du kan gjøre noe med, så hun får sove godt?

Er hun trøtt når du legger henne eller har hun rukket å bli overtrøtt? Jeg må passe på at junior legges med en gang jeg ser antydning til trøtthet. Da sover han lenger og roligere.

Håper det ikke går ut over nattesøvnen da, det er mange som sover uroligere om natta også hvis dagsøvnen er dårlig.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen;) Men nå var min generelt urolig da hun hadde kiss... Det eneste som pleide å hjelpe her var byssing og kroppskontakt... Hun sov alle dag lurene sine i fanget mitt!! SLITSOMT;) Men så brukte jeg sportsdelen på vogna-la den flatt- for da så hun mer av meg og da var det greit å sove i vogn.... Men den måtte rugges;))

Skrevet

Sånn var frøkna mi også på den alderen, hatet vogn, hatet seng, ikke sjal, ingenting. Det absolutt eneste som funka var at jeg lå på ryggen i sofaen, ungen på magen oppå brystet, et teppe tullet over hodet (ikke foran nesa da), mens jeg vugget frem og tilbake.

Usannsynlig slitsomt, men var faktisk babymadrass leeeenge. Da jeg fant ut at nok var nok, var jeg konsekvent på legge frøkna i vogna uansett (som sto i gangen), samme bamser, samme pledd for å prøve å skape noen søvnassosiasjoner. Hadde også godt effekt av reiving. Men har tilbragt maaaange timer i den gangen, med vareierende grad av snørr og tårer (fra både meg og baby). Ungen var og ble en 30 -min dupper uansett.Hvis jeg sto klar og holdt en hånd på henne 10 min før halvtimen var passert og 20 min etter, så kanskje hun sov lenger.

Det har vært noen lange måneder, men nå er frøkna ni måneder og greier å sovne selv i senga si. Det har hun gjort kanskje en måned, før det har hun trengt noe hjelp, men hun har fakstisk sovnet uten større problem. Hun sover hele netter, men lengden på dagduppene varierer.

Fant vel ut at når hun var bitteliten, så hadde hun et enormt behov for nærhet og kroppskontakt, hun satt omtrent limt på kroppen min i fire - fem måneder. Det er slitsomt, men det blir bedre! Lykke til:)

Skrevet

Hun sover nesten hele natta uten mat, så nattesøvnen går veldig bra. Har prøvd å legge henne i vippestol og, men det blir bare hyling. Har gått over til sportsvogn som jeg legger helt ned og det går bedre enn bagvogn, men ho sliter med å finne roen liksom. Har også prøvd å legge henne så fort hun viser tegn til trøtthet, men til ingen nytte. Så fort hun legges ned er det full panikkskriking. hun har vært hos kiropraktor pga kolikksmerter da hun var mindre. Kanskje jeg skal prøve osteopat.... Kanskje det er vondt å ligge....?

Skrevet

Har du vært hos manuellterapeut? Kanskje hun har låsninger som gjør vondt? Det er forøvrig gratis for barn.

Skrevet

Tusen takk fo alle svar forresten.;o) Er godt å få ut litt frustrasjon;P

Skrevet

Kjenner meg også igjen i dette..mine tvillinger var begge to slik..de første mnd sov de bare om de ble holdt på. Det gikk greit så lenge pappaen var hjemme,men så ble jeg alene på dagtid med to,og hadde ikke mulighet til å holde begge hver gang de skulle sove..De likte heller ikke vogna de første mnd..Jeg måtte ty til litt rare løsninger for å få de til å sovne ;) Sette på tørketrommelen og trille vogna der. Satt også en stol på vaskerommet hvor jeg kunne holde de så de sovnet av tørketrommelen. Sitte i vippestoler når jeg dusjet, da sovnet de.. Kjøpte diverse uro,noe som også fungerte en stund

Skrevet

Jeg brukte en huske som heter cradle swing, den går på batteri og gynger. Bruker den fremdeles faktisk selvom han egentlig er for stor for den... Funker veldig bra. Kan jo være en ide...

Skrevet

Har d slik jeg og, han vil kun sove på meg eller i vogna vis vi går på tur! Nytter ikke å kjøre han inne liksom, og våkner nesten alltid vis jeg prøver å legge han fra mg! Så for å komme over halvtimen så må jeg gå leeeenge på tur, eneste som funker! Mn får ikke akkurat hvilt selv da! Mn han sover heldigvis godt på natta da! Har liksom innstilt meg på at slik er det bare så håper jeg d ordner seg etterhvert! Får ikke gjort så mye hjemme, mn mannen vet jo hva d går i så da får vi ta d sammen på kveldene! Du kan jo prøve å lage en rutine på trilletur, er min plan iallefall så håper jeg at etterhvert vil han være trøtt da og være vant til å sove lenger!! Tvitvi!!;)

Skrevet

Jeg har også samme problemet. Vesla her er snart 6 måneder. Når jeg ser at hun er trøtt gir jeg henne pupp og da sovner hun som regel ved puppen. Så løfter jeg henne opp for å legge henne i vogna eller senga og da sover hun fortsatt i armene mine, men så fort jeg legger henne ned så hylskriker hun. Uansett hvor mye triller på vogna og synger så sovner hun ikke. Hun nekter å ta smokken så det hjelper heller ikke. Føler at jeg har prøvd det meste..... Det er sannsynligvis tenner på gang her så det kan jo være forklaringen. Men det er veldig frustrerende når hun sovner hos meg, men ikke når hun legges i vogn eller seng.

Skrevet

Åhhh! Jeg har det akkurat på samme måte!

Ekstremt slitsomt! Hittil har jeg ikke fått hentet de to eldste i bhg en gang fordi jeg må jobbe hele dagen med å få min 6 uker gamle baby til å SOVE! Og vi er avhengig av bil for å kjøre til bhg, og jeg orker ikke hente guttene med en baby som bare hyler i bilstolen fordi han er overtrøtt...

Første dupp bysser jeg han, og hvis jeg er heldig kan han sove en liten stund på brystet mitt mens jeg sitter i sofaen.

Andre dupp tar jeg meg en trilletur, enten med han i vogna eller i bæresjalet.

Tredje dupp tar jeg han i sjalet hjemme mens jeg lager middag til resten av familien.

Fjerde dupp tar pappaen en liten trilletur.

Som oftest sover han rundt 30 min. Og våkner opp med et hyl fordi han ikke er uthvilt.

Føler jeg bruker hele dagen på denne søvnen hans...

Forøvrig var de to andre barna på samme måte. Med forrigemann trillet jeg han over dørstokken hjemme i stua (pga kald vinter) for harde livet mens tårene trillet hos oss begge... Den gang lovet jeg meg selv at vi ikke skulle ha flere barn. Jeg var så frustrert!

Men nå er jeg altså her igjen.

Og av erfaring så VET jeg at ting går over, så jeg teller dager. Gleder meg til han blir litt eldre slik at vi får litt mer orden på ting...

Har dessverre ingen tips, men du skal vite at du ikke er alene!

Men jeg lurer på hvor alle andre som sliter er. Føler at ingen andre rundt meg sliter på samme måten...

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men er det ingenting som funker?? Sover han/hun ikke uansett hva du gjør? Jeg tenker at det viktigste er at babyer sover, så får man heller gjøre det som trengst (bysse, bære etc). En overtrøtt baby er nesten umulig å roe, så forsøk å unngå det! Tror vi alle har kjent på at det eneste vi gjør er å bysse og lalle, men heller det enn hyl og skrik;-)

Når babyen blir større, og lurene færre, kan du øve på vogn, seng o.l.

Skrevet

Ingenting fungere desverre. Så fort jeg prøver å bysse ho søvn begynner hun å hyle. Selv om hun ikke er overtrøtt. Dette gjelder både i vogn som ho hater over alt på jord. Kan ikke legge ho i senga. Sovner litt i sjal, men da må jeg gå hele tida. ho får aldri nok søvn liksom. Ser ho prøver å finne roen, men så gir ho liksom opp og blir sint i stedet. Når ho ikke får sove på dagen så blir også kveldene et h..... Det blir en ond sirkel:(

Skrevet

Ingenting fungere desverre. Så fort jeg prøver å bysse ho søvn begynner hun å hyle. Selv om hun ikke er overtrøtt. Dette gjelder både i vogn som ho hater over alt på jord. Kan ikke legge ho i senga. Sovner litt i sjal, men da må jeg gå hele tida. ho får aldri nok søvn liksom. Ser ho prøver å finne roen, men så gir ho liksom opp og blir sint i stedet. Når ho ikke får sove på dagen så blir også kveldene et h..... Det blir en ond sirkel:(

Skrevet

Men som jeg sa over her, få henne sjekket hos manuellterapeut. Er mange unger som har låsninger.

Eller kan jeg nevne at jeg hadde veldig god effekt av akupunktur. Vesla fikk nåler som hjalp både på fordøyelse, immunforsvar og ikke minst uro. Ungen sov som en stein etter behandlingene.

Men uansett; all medfølelse, har vært der du er og man tror man skal bli gal. Men det blir bedre selvom det kan virke langt dit:/

Skrevet

Hvor ofte legger du babyen? Altså etter hvor lang våketid? Hva er det som funker best?

Enig med det en over her skrev om at i første omgang er det viktig å få babyen til å sove slik at den får sovet seg opp og ikke er overtrøtt og urolig pga det.

Hva med bilen, sover babyen der?

Om babyen sover sover i sjal, hva med å ha h*n der noen timer på dagtid? Mens du rydder og gjør det som skal gjøres? Inne eller ute.

Når du har fått til å få babyen til å sove på den ene eller andre måten, så kan du etter hvert begynne med rutiner :-)

Jeg føler med deg, hadde det sånn selv de første månedene.

Skrevet

Vi står opp rundt sju hver dag. Ho viser klare trøtthetstegn etter en time halvannen så da får ho smokken og koseklut så legger jeg henne i senga. Det funka et par ganger så var det over:P Nå finner ho ikke roen uansett hvor eller når jeg legger henne. Jeg har prøvd alle mulige tidspunkt og plasser i huset. Hvis ho ikke får den første duppen om morran blir resten av dagen bare ball og skriking. Før kunne ho sovne på brystet og sove i to timer! Men nå vil ho ikke det heller. Ho er for tung til at jeg klarer å ha ho i sjalet flere timer om dagen. Får veldig vondt i ryggen:( Hadde håpet at ting skulle bli lettere jo eldre ho ble, men det er vist motsatt foreløpig. Jeg får bøtte ned med kaffe for å holde energien og motet oppe og håpe at ting snur snart. Godt å vite at jeg ikke er helt mislykket og at det er fler iallefall;o)

Skrevet

Følger med rådet om osteopat, min har kiss-syndrom som verken fysioterapaut eller kiropraktor fant.

Men er du sikker på at babyen din ikke plages med litt luft i magen? Prøv å masser magen å bøy bena mot magen for å få ut promp. Min lillejente får ikke sove i det hele tatt dersom hun har en promp eller en rap på lur. Når vi masserer, tøyer og bøyer kan det godt komme ut 20 promper og 5-6 raper. Først når alt er ute, får hun til å sove.

Min hatet også vogna! Årsaken var at hun hadde så mye luft i magen at hun ikke klarte å holde på søvnen når hun lå på rygg. Løsningen ble sideleie, både i senga og i vogna. Nå ligger hun bare på siden (annenhver) oppå et lammeskinn. Vi bygger lammeskinnet rundt kroppen slik at det ligger helt tett (som i magen) rundt henne. Pass på å legge et teppe eller noe forran magen så ikke babyen tipper fremover å blir liggende på mage.

Vet ikke om dette gjelder din baby, men disse tipsene fikk jeg selv av en venninne og tenkte at dette gjelder ikke mitt barn. Men jammen meg tok jeg feil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...