Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #1 Del Skrevet 26. september 2011 Hei jenter! Jeg skal ha planlagt KS om ca. 3 uker. Har ikke noe valg, så sånn blir det. Vi flyttet nettopp til et nytt sted. Jeg er for tiden hjemmeværende grunnet mangel på barnehageplass til vår 5-åring. Ikke har vi besteforeldre/familie i nærheten som er villig til å stille opp å hjelpe til i en periode. Hvordan kan jeg forvente at de første ukene etter fødsel blir? Min mann får jo de to ukene perm med lønn, så dermed blir han hjemme med oss ca 9-10 dager. (14 dager minus KS-dag og de dagene jeg er på sykehuset. Han må jo passe 5-åringen.) Vi har ikke råd til å ta ut ulønnet permisjon. Jeg bekymrer meg veldig for om jeg skal klare å ta vare på meg selv, en baby og en 5-åring hele dagene så snart etter operasjonen. Er allerede nå fryktelig sliten og har et tøft svangerskap. Noen med gode råd/erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143617779-hvordan-skal-jeg-klare-dette-da-trenger-gode-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #2 Del Skrevet 27. september 2011 Hei Jeg har hatt mitt andre keisersnitt nå nylig. Jeg har også en datter på 5 år, men hun er i barnehage. Du kan forvente at du vil ha en del fysisk vondt den første tiden etter ks. Det er et stort kirurgisk inngrep. Mitt tips er at du tvinger deg opp av sykesengen så raskt som mulig. Ligger du lenge før du begynner å bevege deg blir det bare værre når du først skal begynne å bevege deg. Jeg var oppe å gikk under 24timer etter operasjonen. Be om nok smertestillende de første dagene på sykehuset så du slipper å ha vondt. Det er helt klart en utfordring å ha en fem åring hjemme samtidig fordi du må IKKE bære for tungt elller bevege deg for mye den første tiden.Bruk tiden din mann er med dere til å slappe litt av og sett ham i sving.Ikke slit deg ut på noen måte, han må ta seg av fem åringen og holde han/henne i aktivitet. Din mann får lage mat og gjøre husarbeid, mens du får ta deg av den nyfødte ed amming etc. Etter 14 dager er jeg ganske bra - og uten smerte. Det har nå gått tre uker etter KS og jeg vurderer å kjøre bil og såret har grodd. Så fortvil ikke. Det vil nok gå bra, men husk... Bruk tiden din mann er hjeme til å la såret få gro og samle krefter. Min sønn får også flaske med morsmelk, sånn at min mann kunne ta et par nattevåker i permisjonen for at jeg skulle bli uthvilt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143617779-hvordan-skal-jeg-klare-dette-da-trenger-gode-r%C3%A5d/#findComment-143618768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå