Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Kan man forvente at et barn på 3 år skal kunne lære seg engelsk? Min sønn har tydligvis lært seg å telle til 10 på engelsk og er svært fornøyd Han vil lære mer engelsk sier han, så jeg har lært ham noen få ord som cat, dog, firetruck, milk, mommy, daddy osv. Enkeltord som ejg forklarer via bilder eller objekter. Men vil han forstå at dette er språk på lik linje som katt, hund, brannbil? Eller vil han bare høre det som noen morsomme kallenavn eller noe i den duren? Vil han kunne vidreføre dette og forstå at dette er et annet språk?? Hilsen en mor som ikke har mye peil på småbarnsped
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 akkurat hvordan det virker er jeg ikke sikker på, men han vil nok kjenne igjen ordet og forstå hva det betyr når han hører det i senere sammenhenger.. noe som i og for seg gjør at han forstår en annet språk.. det er selvfølgelig ikke sikkert han ser på det på samme måte som oss, at det er et paralellt system i forhold til norsk, men at han forstår det han hører senere er ganske sikkert
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 oki Takk for svar Men hvor mange ord osv tror du han trenger før han kan forstå en setning osv? Han er jo bare lille gutten min, men han har jo godt uttale på ord som eight osv, så han hører jo alle lydene godt og klarer å uttale dem. Men forståelsen kommer vel ikke på noen år ennå? Vet jo at det finnes mange barn som er 2 eller til og med 3 språklige fra de er babyer, men da har de jo et flerspråklig hjem. Her er vi reinspikka nordmenn begge to, så et nytt språk vil være et helt nytt fenomen, og da vil han vel ikke ha noen særlig forståelse før rundt skolealder? HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Så flott at han viser interesse for språk:-) Mannen min er fra et annet land, han snakker kun sitt morsmål til barnet vårt på 4. Barnet snakker både norsk og dette språket helt "flytende" (som en 4 åring) I tillegg ser hun dvd på engelsk og har plukket opp både lyder og ord derfra. Hun er veldig obs på at dette er forskjellige språk. Barn har enormt potensiale fordi de lærer språket samtidig som språksentrene i hjernen faktisk formes. Så det er bare å kjøre på så lenge gutten din er interessert er med, han vil finne ut av det. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Det er nok som du tenker, at noen faktisk må snakke på engelsk til ham deler av dagen, si "Pick up your teddy now" og slikt... Og det spørs om det vil føles naturlig for en forelder som er fullstendig norsk. Da jeg var ca 23 år, lærte jeg meg å lese like raskt på engelsk som på norsk, det tok ganske lang tid. Så det har streifet meg også å lære mitt barn engelsk fra barnsben av. Men jeg ønsker også å ha mange lesestunder med nynorskbøker, så det spørs om tida strekker til.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 jeg er svært glad i engelsk selv Leser helst litteratur på engelsk, ser mye på engelske programmer (både film og dokumentarer osv) og har vel et helt OK gehør til engelsk uttale og setningsoppbygning. Har alltid hatt gode karakterer i engelsk Så for min del kan jeg snakke engelsk hele dagen jeg Litt verre med gubben, han er litt mer "Solberg" i uttalen XD Jeg synes jo dette er kjempegøy! Og jeg hadde svumlet rimelig med stolthet hvis han hadde fått kontroll på et andrespråk før skolealder Men på den annen side vil ejg ikke lage noe "intelektuell" av ham slik at han er langt foran de andre når han kommer på skolen, for det er jo ikke akkurat noe å hige etter har jeg hørt. Jeg kommer jo til å fortsette å gi ham engelske ord, se på Handy Manny med ham og oversette og leke med språket, men jeg vet ikke om jeg burde presse ham litt ekstra slik at han lærer mer? Usikker altså! Vil jo bare det beste for lille poden min, men er så usikker på om en skal avle så mye oppunder slike ting mtp alle ting jeg hører om barn som sliter fordi de kjeder seg på skolen osv :/ HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Kanskje det tvert imot er en nyttig avledning for evnerike småbarn, å gi dem et fremmedspråk? Men da vil de "få det igjen" når engelsktimene starter etter hvert. Ehm.. jeg vet ikke når engelskundervisningen starter for barna nå? Tror min egen engelskundervisning begynte i fjerde klasse. En "intelligent" løsning kunne være å lære småbarna et fremmedspråk som ikke står på timeplanen i barneskolen. Men hvilken helnorsk mor greier å snakke på spansk, fransk eller kinesisk til barnet sitt, på en naturlig måte? *æææ*
Anonym bruker Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 hehe, ikke jeg ihvertfall Jeg har hatt 5 år med tysk gjennom ung.skolen og vidregående, og jeg er helt patetisk i tysk XD Skjønner masse når det står skrevet og en god del når jeg hører andre snakke tysk, men å formulerer noe mer enn Hei jeg heter... er helt fjernt for meg Så det må bli engelsk hvis jeg skal lære ham et språk Litt moro at han er så interresert da Engelsk omgir vi oss med hele tiden nå, så det er godt å ha gode grunnkunnskaper fra barnsben av Får de hva jeg får til, det kan jo bare være en grille som går fort over HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Tenkte jeg skulle bare si en ting det heter Ikke fire trick, men FIRE ENGINE.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 min 3 åring snakker også litt engelsk. ett ord her og der som han plukker opp. storesøster ble nettopp 6, og setter sammen lange setninger, dog med norske ord som hun selv lager engelsk uttale på innimellom de engelske orda. hun gjør seg helt greit forstått av engelsktalende. så bare oppmuntre han til å lære=)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 takk for råd og erfaringer Han er ganske på hugget, og eple er herved apple. Hehe, "Mamma, kan jeg få apple?" Jeg svarer "Ja du kan få et eple" for å forsikre meg om at han ikke "glemmer" det norske ordet i det hele, men så tenker jeg at han kanskje føler at jeg "retter på ham" og at han ikke vil si det mer?? Jeg roser ham masse når han sier et engelsk ord og gir ham flere og flere, men hittil er det apple og telling som han bruker aktivt Blir moro å se hvordan dette utvikler seg Mvh HI
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #13 Skrevet 29. september 2011 Her ville jeg heller svart "yes, you can have an apple", for at det ikke skal virke som du retter på ham. Da vil du både utvide ordforrådet, og sette ordet i sammenheng. Generelt, la han leke med språket! både på norsk og engelsk. Bruk engelske ord i hverdagen, men gjør det på barnets premisser. Ikke gjør hverdagen til språkopplæring! Og snakk om hva språk er. Hvem og hvor snakker de engelsk? Tospråklige barn har lettere for å lære flere språk, fordi de lettere ser at språket er abstrakt. Etter hvert skjønner de at et bord ikke er et bord fordi det heter bord, men at det er en ting som kalles enten bord eller table. Men hvor tidlig de ser dette er vanskelig å si, det kan godt hende at sønnen din tror at table er et kallenavn for bord. Da må du passe på å si at table er det engelske ordet for bord. At sønnen din er intressert i språk allerede som treåring er kjempespennende! Fyr oppunder, men ikke press ham. -pedagog
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #14 Skrevet 29. september 2011 3 åringer kan lære seg nesten hva som helst om de bare er nysgjerrige nok og interesserte i å lære. Det har en kombinasjon av klisterhjerner og papegøyetendenser. De kan ape etter hvem som helst og hva som helst om de bare får sjansen. Om de forstår det, det er en annen ting, derfor kan de fort glemme ting de kan også. Når det gjelder språk er små barn veldig lærevillige og suger til seg mye der også. Jeg kjenner mange barn som var både 2- og 3-språklige som treåringer. Og de trenger ikke å være spesielt intelligente for å lære språk heller, det holder med at de er eksponert for det, har behov for det eller er spesielt interesserte. Bare fortsett så lenge han synes det er kjekt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå