Gå til innhold

nedtrapping av amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er nå 6,5mnd og vi har gitt fast føde i ca 1,5mnd. Han drikker jo så klart merkbart mindre mm nå, men hvor raskt/sakte skal man trappe ned til bare kveld/morgen (evt begge deler)? Nå har han fått bare mm som tørstedrikk etter/mellom måltidene, skulle jeg gitt vann også?

Han får fortsatt mm 3 ganger per natt, skal man bytte ut mm med vann for å venne ham av på dette? i tilfelle når?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig hvor mye barn vil ammes, men det er viktig at de (helst) får regulere selv. Å trappe ned til morgen+kveld bør du nok ikke forvente før han spiser iallfall 4 fulle porsjoner om dagen OG vil ammes såpass sjelden selv. Jenta mi ble ammet 3 ganger om dagen fra hun var ca 10 mnd til hun var rundt 14 mnd, siden da (hun er 18 mnd nå) ammes hun morgen og kveld samt "innimellom" når hun vil ha.

Det er flott å amme som tørstedrikk, det opprettholder produksjonen din, og gir viktig næring. Amm gjerne før måltider med fast føde en stund til, men om han da spiser veldig lite (noen få skjeer) av grøt/mos etterpå så kan du skyve litt på ammingen eller ta den etter måltidet. Ammebarn trenger ikke vann, men det er lurt å gi vann attåt fast føde likevel, det er bra å lære å drikke vann, og det forebygger forstoppelse. Nattamming kan du fortsette med så lenge du vil, man MÅ ikke slutte med det ved noen bestemt alder - enten slutter barnet selv eller så synes mor/far at det er nok, og nattavvenner av den grunn.

Skrevet

Jeg lurer litt på det samme, men har i grunn ikke noe valg. Jeg skal ut i jobb om 4 uker når gutten er 8,5 måneder. Han får ca 4 måltider med fast føde, men han spiser ikke så mye og vil gjerne ha pupp etterpå eller som mellommåltid. Spiser også litt om natta, og er redd dette vil øke når jeg bare ammer morgen, ettermiddag og kveld. Han sluttet å ta flaske ved 3,5 mnd og liker rett og slett ikke mme. Kunne ha pumpet opp et lager men får ut så lite at det tar meg flere dager å spare opp til et lite beger ;-). Introduserte grøt og smaksporsjoner ved 4 mnd med det som mål å avvikle amminga ved 8 mnd. Men ønsker (og må nok belage meg på) å fortsette amme 2-3 ganger for dagen til han er året gammel.

Skrevet

Om han ikke spiser så mye så ville jeg nok tilbudt pumpemelk eller mme på dagtid. Men det kan også hende at han vil spise mer når han ikke lenger får tilbud om pupp da, så jeg ville sett det an et par dager.

Det er viktig at han får nok væske, om han spiser "en porsjon" til måltidene med fast føde så kan han få vann til, men om han bare vil ha et par skjeer mat så bør det nok være noe væske med næring i - melk altså.

Det kan kanskje være at du kan få mere ut med pumpe når du ikke ammer på noen timer, og det kan også hjelpe med en annen pumpe. Samtidig er det snakk om pumping for en kort periode (1-2 mnd), så jeg ville nok ikke investert i ny pumpe selv :) Håndmelking er det også mange som har positiv erfaring med, ofte får man ut mer da.

Har dere prøvd med kopp (tutekopp eller vanlig kopp/glass)? Etter 4-6 mnd alder er det ofte at det går bedre med kopp enn med flaske. Gi gjerne tutekopp med vann (kaldt eller lunka) i badekaret i starten for å trene, det er gøy å leke med.

Men ellers er det neppe noe problem å amme morgen, ettermiddag og kveld med en unge på 8.5 mnd. Det er stor forskjell på 6.5 og 8.5 mnd, det skjer STORE endringer på veldig kort tid. Som du selv sier må du regne med at han kanskje vil ha noe nattmat, så du får vurdere hvorvidt du skal gi han det, hvor lenge og hvor sent på natta. Slike nattmåltider kommer dog ofte uansett matemåte når mor starter i jobb, de har med behovet for kos å gjøre like mye som behovet for mat, iallfall når de er såpass gamle.

Skrevet

Takk for innspill, lillenims! Nå er det en stund siden vi prøvde mme, så skal prøve å tilby det isteden for pupp (evt om får gjør det første dag på jobb). Han drikker vann til måltidene fra imsdalflaske, så væske får han i seg. Har ikke villet forvirre ved å tilby andre drikker (eller melk) på den, men det er jo en mulighet. Han spiser ca 1/3-1/2 middagsglass men kan spise et lite glass frukt på det, så det er vanligvis mere enn bare noen skjeer.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å spise et helt glass eller tilsvarende :) Det varierer veldig hvor mye barn spiser, så om han til alle måltidene spiser omtrent den mengden du angir så er det sannsynligvis helt greit. Du kan prøve med en vanlig kopp eller tutekopp med melk om du ikke vil forvirre med imsdalflaska, jeg var "bekymra" for det samme selv og har alltid bare gitt vanlig vann på drikkeflaskene. Vet ikke om det spiller noen rolle, men :)

Det viktigste er at han ser ut til å trives, og at klærne hans gradvis blir trangere og kortere enn før.

Skrevet

Unnskyld altså, men hvordan ser dere at babyen vil ha pupp på dagtid? Her blir gutten "bare" veldig grinete når han er sulten.. På natta ser jeg det jo, for da nekter han å roe seg før han har fått pupp, men på dagtid kan jeg jo bare gi grøt og vann som tørstedrikk og så er det greit.. ?

Driver selv og innfører mer fast føde nå på gutten som er 5.5 mnd, veier over 9 kg og sover 9 timer per natt med to amminger. Og det er tøft å skulle amme mindre, er jo så kos :( Blir nok noe overforing på gutten, da jeg syns han bør få mm etter fast føde pga tørste/fordøyelsesenzymer/for at jeg ikke skal miste produksjonen.. Ikke lett det her...

Skrevet

Hehe, det er vel bare siste måned han tydelig ber om pupp ved å si "mæmæ, mæmæ" samtidig som han ikke vil ha mere grøt eller hva det måtte være. Løfter jeg ham opp da så "dykker" han ned mot meg og borer ansiktet inn i puppen. Så han er ganske tydelig på det ja ;-) Men kan like gjerne være at han vil ha kos da. Vet jo ikke hvor sulten han er.

Skrevet

Madolyn: det er bare å fortsette å gi pupp etter (eller før) fast føde, han vil som regel ikke spise når han ikke er sulten. Om han ligger lenge og dier så er det ikke sikkert han spiser aktivt hele tida likevel, det kan være kosesuging fordi han trenger kosen (og det kan være aktiv spising, for all del).

Du MÅ ikke gi vann som tørstedrikk, pupp er helt i orden, det. De lærer seg tidsnok å drikke vann, jeg tror ikke vi gav vann før hun var rundt 8 mnd. (Dvs vi gav henne vannkopp, men hun ville ikke ha før 8 mnd.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...