rikedaspike Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 NAN HA 1 gir hard mage her så jeg vurderer å bytte, men til hva? Hipp økologisk?
Flaggermusa Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Vi bruker nan. Fordi det var dette han fikk på sykehuset og ble vant med, aldri vært noen plager så vi har bare fortsatt. Du må nesten bare prøve deg frem, alle reagerer forskjellig så det blir vansklig å si hva man skal og ikke skal velge når det kommer til mme.
MammanTilMax Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Mini her gulpet mye av nan, så vi bruker Hipp nå.. Fungerer bra her hvertfall
Jomfruen76 Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Hei. Min sønn er nå 7 mnd. Han har fått mme omtrent siden dag en. Jeg har i løpet av denne tiden gjort meg noen erfaringer ang mme. Det første jeg vil si er at du selv må prøve og feile for å finne ut hvilken mme som passer til din baby. Det første jeg vil anbefale er å gi maltekstrakt i mme for å prøve og løse opp problemet med treg mage. Jeg for min del startet med vanlig Nan, dette førte til at babyen fikk kolikk smerter og forstoppelse i magen. Fikk vite fra helsestasjonen at vanlig nan er en tungt fordøyelig mme for en liten baby da den inneholder mye fettsyrer og melkeproteiner.Ikke alle babyer har godt nok utviklet enzymer i magen til og spalte proteiner og fett i vanlig nan. Prøvde så nan Ha som skal være en beder erstattning med tanke på sammenstning av proteiner og fettsyrer. Babyen blei ikke bedre med tanke på kolikksmerter og tendenser til forstoppelse. Prøvde så collet, denne virket bedre i noen dager, så var det tilbake til samme problemet. Har aldri prøvd Hipp sin mme,så denne har jeg ingen erfaring med. Det som til slutt virket for oss var og gå over til noe som heter Nutramigen. Det blei da slutt på kolikksmerter og avføringsproblemer. Nutramigen er en mme fri for melkeproteiner og fettsyrer som enkelte babyer kan ha problemer med å fordøye. Nutramigen er svært dyr og selges kun på apotek. Vist du finner ut at du vil prøve denne mme, vil jeg anbefale deg og gjøre det i samarbeid med helsestasjonen. Da kostnaden til bruk av denne mme kan dekkes gjennom nav systemet event blåresept dersom det finnes medisinske grunner for dette.
Hortensia85 Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Her ble det myyye gulping av nan, også en del av nan ha1 Småen likte ikke collet, vi prøvde da babysemp av merket semper og det funker veldig bra Småen likte smaken og INGEN gulping heller Fåes på apotek men da mye dyrere enn på coop obs og ica Har også malt i melken som hjelper på treg mage
Lemonia Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 Vi har brukt Hipp til begge barna. Eldstemann gulpet en del av mme, så da prøvde vi forskjellige typer og endte med Hipp som gav minst gulping. Siden vi var så fornøyd med Hipp gikk vi bare rett på det med nr 2.
Håpefull77 Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Om du bruker Nan HA 1 er det kanskje på grunn av allergier? Vi brukte den i noen mnd fordi helsesøster mente at mini ikke tålte melk. Det viste seg ikke å stemme. Gikk derfor tilbake til vanlig nan rett før hun var fire mnd. Vi brukte malt i melka, men klarte aldri å finne riktig dose. Enten for tykk, eller for tynn avføring. Dvs fult skift fra topp til tå. Gjerne seng/vogn/oss også. Nå bruker vi Hipp og mini har ikke noe problemer med avføringen. Men nå er hun 5 mnd og om det har kommet litt lite en dag, gir jeg henne litt svisker i grøten. Men hard mage kan nå heller komme av smaksposjonene/maten. Lykke til.
C.L.H85 Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Vi brukte nan ha 1 først... da vi trodde hun fikk mye luftsmerter av den, så gikk vi over til collet... men var ikke alle butikker som hadde den, så gikk så over til HIPP;) Den gikk fint her ihvertfall;)
Tullsjura Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 bruker Hipp økologisk.. det virket som om han likte den bedre enn nan, åsså ble det ingen gulping
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Mye gulping med NAN. Vi gikk derfor over til Hipp, men bruker også noe Collett. Hun tåler begge deler. Hvis babyen har magesmerter vil jeg anbefale litt malt i melka (mi tulle får 1 flaske i døgnet med malt), og så vil jeg virkelig anbefale flaskene fra Dr. Brown!!
FrkChihiro Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Her startet vi med NAN HA1 pga at vesla slet en del med magen, så gikk vi over til vanlig NAN etterhvert. Prøvde Hipp, men det spytta hun bare ut:P Har brukt en del malt selv, men fikk høre noe skummelt om det:O Siden det er så seigt (også som utblandet i melka) legger det seg som en klump i magen. Hvis babyen gulper kan det danne seg en seig propp som hindrer pusting. Ei barselgruppa som hadde en fryktelig opplevelse, babyen hadde fått litt malt i hver flaske, utpå dagen gulpet han og da kom all malten opp og satte seg fast. Ungen pustet ikke og gikk inn og ut av bevissthet før ambulansen kom etter 20 minutter. Og der hadde all malten vært løst opp i melk. Kasta maltglasset da jeg fikk høre om det:/
Ellois Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Vi bruker Nan, fordi det tilfeldigvis var den pakka mannen røsket med seg fra Kiwi kvelden vi kom hjem fra sykehuset, amminga gikk skeis og Knøttet skrek av sult... He he! Altså veldig tilfeldig. Og så fortsatte vi med Nan av ren vane. Har ikke hatt noen problemer med det, annet enn litt gulping. Men leser at noen anbefaler Babysemp og at de kanskje gulper mindre av den, så skal teste ut den nå. Ellers har vi altså vært veldig fornøyde med Nan, vi! :-)
Jomfruen76 Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Hei. Vil kommentere innleggene under denne tråden igjenn. Er ikke noen ekspert på mme, men morsmelk erstattningen semp- profylac(som den heter) anbefalte ikke helsestasjonen der jeg bor å gi til babyer da den er basert på soyaproteiner. Babyer som ikke har påvist melkeallergi skal ikke bruke denne morsmelk erstattningen da de kan utvikle allergi mot Soyaproteiner. Har fått opplyst at Nutramigen da er en bedre mme og bruke. Semp-profylac koster kr 1-2,- mindre en Nutramigen. Vil også nevne at nutramigen kan fås med tilsatt lipil som er omega 3. Det anbefales jo fra helsest at babyer får tran fra de er 3 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå