Rose -3. troll i 2012 Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Jeg har så lyst til at ungene skal få høre hjertelyden, samtidig som det kan være greit å bli beroliget av og til. Etter å ha lest litt om angelsound og babywatcher vet jeg ikke om det er så veldig kjekt å ha i hus, da jeg er redd ungene kommer til å spørre i tide og utide om de kan få lytte. Leste på en side at tomme doruller kunne benyttes og da begynte jeg å tenke på om det hadde vært en ide å kjøpe et slikt stetoskop som legene bruker til å lytte på lungene med.... -Mye er mulig å kjøpe til en relativt billig penge på ebay.... Tror dere at det hadde vært mulig å høre hjertelyden ved hjelp av et slikt, når en kan høre med dorull? Dorull kan funke for ungene, men jeg får jo ikke hørt noe med dorull...
kleika Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 hei vi har en babywatcher og 2 børn på 8 og 4 i forveien de har ikke spurt i tide eller utide, faktisk er det et par uker siden vi har brukt den da jeg føler liv hver dag nå og den eldste også har merket henne sparke,men babywatcheren hjalp dem med å forstå at der var et levende barn i magen min og hjalp dem til å forstå det litt bedre. min anbefaling er prøv en babywatcher spør de ofte er det jo fordi de er interessert og man kan jo altid si nei.
nyttårsprins Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Støtter meg til innlegget over. Jeg har i forbindelse med jobben også stetoskop hjemme i tillegg til en AngelSound. Kan ikke tenke meg at du får noe ut av stetoskopet. Med AngelSound kan storesøster på 8 år høre hjertelyd, og jeg har også blitt beroliget mange ganger av dette. Den har ikke vært mye i bruk. Husk at den skal benyttes rimelig lenge hver dag for at det i det hele tatt kan snakkes om stråling. Om det er viktig å høre hjertelyd, ville jeg investert i en slik. Lykke til!
Sørlandsmommy Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Vi har Angelsound og bruker det svært sjeldent. Barnet på 9 år spør ikke mye heller. Det er jo uansett du som forelder, som bestemmer hvor mye det skal brukes :- ) JM sa til meg at hvis jeg kjente lite/ingen liv, men fant hjertelyden så måtte jeg ikke skå meg til ro med det. Da skulle jeg ta kontakt asap. Hun sa at det er en litt falsk trygghet med doppler hjemme.
FirstAidKit Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Hei! Titter innom fra 3.trimester. Tenkte jeg bare skulle rette litt på informasjonen din ang stråling. Det er nemlig ikke stråling som kommer ut fra AngelSound, men lydbølger. Og det avhenger av hvor mye lydbølger som sendes ut per kvadratcentimeter hvorvidt det er skadelig for fosteret. Jeg har selv brukt AngelSound i dette svangerskapet, men når jeg har nevnt dette for både han vi var på 3D-ultralyd hos, jordmoren min og legen, så har alle advart oss sterkt i forhold til dette. Spesielt han som tok 3D-ultralyden.Han sa at vi ikke måtte bruke det, spesielt IKKE i i den perioden vi alle sårt "trenger" å høre at det er liv (uke 10-18), for det er i den perioden viktige organer utvikles. Så han anbefalte det på det sterkeste å ikke bruke den. Overhodet. Jeg ble skremt av å høre både 3D-mannen, jordmor og lege si at det ikke bør brukes, og har ikke brukt AngelSound siden, og har heller ikke tenkt til det. Dette gjelder alle disse hjertelydapparatene vi får kjøpt på internett. Beklager hvis jeg var partypooper...
nyttårsprins Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 Håpefull83! Tenkte jeg skulle utdype svaret mitt litt slik at det blir helt riktig. Grunnen til at jeg har nevnt stråling, er fordi det har vært et tema i tidligere tråder her inne. Og det er stråling som er problemstillingen for dem som lurer på om det er trygt å bruke eller ikke. Det er riktig at dopplere som AngelSound sender ut lydbølger for å hente frem hjertelyd, akkurat som et ultralydapparat som sender ut lydbølger og får tilbake informasjon som kan gjengis i et bilde. Alle lydbølger, uansett om de er kraftige eller mindre kraftige, gir en form for stråling. På samme måte gir alle elektriske artikler fra seg en form for stråling, grunnen gir fra seg stråling - og vi får stråling fra atmosfæren når vi er ute og flyr. Det jeg ville få frem med svaret mitt er at det ved fornuftig og begrenset bruk ikke er skadelig å benytte en doppler for å høre hjertelyd når man er gravid. Jeg vil påstå at jeg ville blitt mer nervøs av å sitte med en bærbar PC i fanget noen timer hver dag, enn å benytte en AngelSound. Man finner selvsagt noen som sier at dette ikke bør brukes, - og det er vel helst fordi man ikke har kontroll på hvor mye det da vil bli brukt. Det er også riktig at fosteret er mest omtåelig for strålingspåvirkning tidlig i svangerskapet. Men i og med at disse appratene som selges ikke er spesielt kraftige, vil det i mange tilfeller ikke være mulig å høre hjertelyd så tidlig. Dopplerne som jordmor og lege benytter er av bedre kvalitet, og selv de vegrer seg for å lytte etter hjertelyd før etter uke 14 for å ikke uroe mor. Kanskje enda senere! Jeg vil derfor bare avslutningsvis si at man ikke skal krisemaksimere bruk av dopplere som AngelSound så lenge de benyttes forsvarlig. Jeg vil også påstå at det er feil av enkelte leger eller jordmødre å fortelle at dette er direkte skadelig - for det kan jeg garantere hele utdannelsen min på at det ikke er. Burde kanskje si at jeg er utdannet radiograf? Vil bare ikke at folk skal bli helt hysteriske når det gjelder slike ting. Er så utrolig mye feilinformasjon ute og går om alt man kan bekymre seg for. Da er det greit å kunne avsløre mytene som florerer. Og å lytte til hjertelyd i ny og ne under et svangerskap er ikke farlig!!!!
Tess30 Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Alle sånne ting må brukes med måte, det er det som er viktig! Har selv en babywatcher.. Men om man ikke bruker denne i tide og utide er ikke dette mer skadelig enn at mange får tett tett oppfølging med ultralyd på sykehuset :)Og sånne folk som tjener penger på dette selv, vil selvfølgelig ikke annbefale dette, da di taper penger...:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå