Gå til innhold

dine beste sparetips?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi må også leve litt trangt fremover for mesteparten av pengene har gått til siste vi trenger av babyutstyr så igår satte vi opp middagsplan for en uke og skal rulere den i to uker. Handla inn det vi trengte istad og det kosta meg litt over 500 kr. Altså, middag for 2 uker for 500 kr er ikke mye :P

Jeg er ikke så god til å spare selv, setter over en fast sum hver måned, men utover det lever jeg godt. Allikevel er det jo noen typiske ting man kan gjøre, som vil gjøre utgiftene mindre:

* slå alltid av lys når du forlater et rom, og ikke ha unødvendig mye lys på

* handle en gang i uken, og resthandel en gang i uken (da fyller du kun på med nødvendige matvarer, følg handleliste så du ikke handler mer enn du trenger). Aller best er en gang i måned + resthandel en gang i uken. Går mye penger på raske turer for litt melk...

* Følg med på gode tilbud. Kjøp kjøttdeig på tilbud eller varer som snart går ned på dato og frys ned, det holder seg lenge.

* Kjøp billigprodukter der du kan, f.eks. billigost fremfor dyrere oster.

* Hvis dere har bil, la den stå hvis dere absolutt ikke trenger. Bruk bena, sykle osv. Er jo trim også! :)

* Meld deg ut av treningsstudio hvis du har medlemsskap. Det går an å trene på andre måter i en trang økonomisk periode.

* Hvis dere har hustelefon, kvitt dere med den, det er dyrt.

* Har dere dyre mobilabbonement? Vurder å bytte til noe billigere, som f.eks. One Call.

* Ta ut penger til mat hver eneste måned, da er det enklere å holde seg til matbudsjettet!

*Let etter rabattkuponger o.l.

Mitt beste tips:

* Planlegg middagene, skriv handleliste og kjøp bare det som står på handlelista. Jeg klarer aldri å holde meg til handlelista så jeg sender mannen inn i butikken for han er god på det. Hehe

* Kjøp Firstprice ol.

* Hvis det blir trangere i økonomien pga at dere skal ha barn så kjøp ting brukt på f.eks finn.no og spør familie og venner om de har noe til overs.

* Mange har mel og div ingredienser liggende så begynn og bak. Brød, rundtstykker, pizza osv.

Annonse

Blir det for ille så finnes jo alltids Frelsesarmeen. Mange steder får de inn så mye at det går ut på dato før de får gitt det bort. Min svigermormor er frivillig og vi får veldig ofte mat ol fra henne. Det er så mange som ikke benytter seg av tilbudet for de tror at man må bo på gata for å ha "rett" til det så det er mye som blir kastet.

Planlegg middagene sånn at dere spiser opp all maten. Dersom du kjøper en brokkoli, så ha to middager med brokkoli etter hverandre.

Ta vare på rester, frys ned og ha "frysen surprise" til middag en gang i blant, en rest til hver..

Hver gang du handler: vær helt sikker på at du trenger noe nytt før du kjøper det. Gjelder også klær til ungene (eller spesielt klær til ungene;)

Si opp fasttelefon hvis du har det, kutt abonnementer på aviser, ukeblader.

Signerer dette med å planlegge ukesmenyer, og i tillegg:

- erstatt kjøtt med bønner og linser. Kjøtt er dyrt og usunt!

- lag så mye som mulig av maten fra scratch, unngå ferdigsauser, supper etc. Dette er billigere, sunnere (du vet hva du får i deg), og tar ikke lang tid når man kommer inn i vanen å gjøre det.

Lykke til :-)

De fleste bruker mellom 10 og 15% av intekten på mat, snop og dagligvarer. Det er ikke her de store utiftene pleier å ligge. Gå gjennom kontoutskrifter for de siste 3 mnd og se på Sifo sitt standardbudsjett for å få en oversikt over hva dere bruker penger på og hva dere bør kunne klarer dere på. Hvis dere virklig vil spare penger er som regel, bolig, bil, hobby og ferie de postene dere bør angripe.

ukesmenyer er supert!!

men husk at det er ganske mye mer enn bare middager i en husholdning!

noen tips til hvordan man sparer på "resten" også:

-dersom du har tid og ork: bak brød selv. t.o.m ferdig brødmixer er billigere enn ferdigbrød.

- hold utkikk etter 10-kronerssalg eller andre supertilbud. Da kan du kjøpe opp et lite lager av produkter som er aktuelle for deg. Toalettpapir, håndsåpe, div. matvarer som du kan planlegge middagen rundt osv

- har ofte sett 40%rabatt på findusprodukter, her er det mye å spare

- velg firstprice og landlord produkter. mange av disse er fullgode produkter. (eks. en pose pasta penne koster kr 3,50 på rema1000, 500ml håndsåpe fra firstprice koster 7kr)

hold utkikk og les kundeaviser!!!

som oftest er det matbudsjettet som er størst og som har størst sparepotensiale;)

andre tips:

spar på strømmen

smør niste hjemmefra, ikke kjøp mat i kantina

bruk beina og sykkelen

gjenbruk

arv

si opp alle abonnementer dere ikke har behov for. hustlf, avis, blader, bokklubber osv.

selg ting dere ikke trenger på finn og kjøp selv brukt på finn om det er noe dere trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...