Gå til innhold

Student med deltidsjobb...snart gravid? hva har jeg rett på??

Anbefalte innlegg

håper noen som har peiling orker å svare.. forklare meg dette. er så forvirret. er jo så mange regler å forholde seg til. og noen mener og seier noe, åsso leser jeg noe annet!..

håper jeg har forstått det noenlunne rett.. men greit å få det bekreftet!! :)

Jeg går siste året på høgskolen, og jobber deltid med varierende inntekt. et gjennomsnitt i måneden ligger på ca 7000,- og dette x 6 blir jo 42000. så dermed tror jeg at jeg kan få foreldrepenger i fra nav? og da får far sine 12 uker?

samtidig så går jeg på skolen, har lån og stipend fra lånekassen. så dermed får jeg vel dette betalt som stipend to semestrer jeg er hjemme med barnet? (jeg melder meg opp til et årsstudium)

det vil si dersom far tar gradert permisjon?? innenfor 3 år?

- og jeg slipper å betale dette tilbake til lånekassen?

- og jeg slipper å gå dette året jeg ikke har tenkt å gå etter endt permisjon?

vet at det beste ville nok vere å starte å jobbe etter endt utdanning. men både jeg og samboer er klar, så ønsker å prøve på barn snart.. tenker at termin i august måtte vere perfekt. da er jeg ikke høygravid på eksamen i mai/juni :) (selv om jeg vet at det sikkert ikke vil klaffe på første pp men) det er lov å håpe.

Fortsetter under...

Hei.

vet ikke om jeg kan svare deg på alt, men var selv student da jeg fikk første(april siste året på bachelor). Jeg fikk fødselsstipend ca to semestre ja, og måtte ikke betale det eller gå på skole. Måtte bare være oppmeldt, men trengte ikke møte til eksamen.

Selv om jeg hadde ekstrajobb fikk ikke pappaen fedrekvote, da jeg jobbet mindre nn 50% (vet ikke hvor mange % den lønnen du refererer til utgjør for deg). Men det som var kjekt var at så lenge jeg hadde jobbet 6 av de 10 siste mnd (altså ca 5 mnd ila svangerskapet) så fikk jeg både fødselsstipend og foreldrepenger fra deltidsjobben jeg hadde. Det utgjorde mer enn fødselsstipend og engagsstønad.

Andre ting jeg erfarte underveis var at jeg ikke fikk sykemelding fra legen da han mente han ikke kunne sykemelde meg fra bare jobb og ikke studier.. det var min egen feil at jeg hadde på meg for mye.. jeg sa opp jobben for å orke studiene, men passet på å ha tjent meg opp til foreldrepenger! En venninne av meg ble imidlertid sykemeldt fra kun deltidsjobben hun hadde i tillegg til studier, og fikk da sykemeldingspenger ut i fra det hun hadde tjent i det siste (hvorpå hun hadde jobbet litt ekstra - så hun fikk mer enn hun vanligvis fikk ila en mnd, og fikk nyte godt av dette da hun fikk foreldrepenger siden de regnes ut i fra siste lønninger selv om det er sykemeldingspenger). Så om du orker og rekker å jobbe 100% rett etter eksamen i juni -frem til 3 uker før kan det vel hende du greier å få gode foreldrepenger i permisjonen. Men er vel mulig du da ikke får fødselsstiped hvis du har tjent over så og så mye.. dette er jeg usikker på.

Håper ikke du ble mer forvirret:)

takk for svar:) hjalp mye.

men en ting jeg lurer på.. det med %. er det ikke noen nye regler på det? at det ikke trenger å vere 50 % lenger, men over 35000 på 6 månder? er litt usikker akkurat der, men mener å ha lest noe om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...