ingunningunn Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Jeg er helt ny her og er litt forvirret over alle forkortselsene dere bruker her inne. PP, IKM, EL osv osv. Noen som kan forklare de vanligste forkortelsene som blir brukt her? Jeg og samboeren min har prøvd i 4 mnd å bli gravid. Jeg har gått lenge på p piller og er litt usikker på når jeg har eggløsning. Går ut i fra at det er 14 dager etter 1. mensturasjonsdag? Tror ikke syklusen min er helt stabil, virker som om mensen blir utdatt et par dagen for hver måned. Vi har denne måneden hatt samleie 3 dager før eggløsning (ut i fra 14 dager etter første mensturasjonsdag) og 3 dager etter. Høres det greit ut? haha, huff.. jeg syens det er litt slitsomt det her å skulle ha samleie så ofte og at det blir et stress og press liksom "Nå MÅ vi" hvordan gjør dere det? Tar det som et kommer eller planlegger os stresser litt?
Roselilly Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Let nedover listen over tråder... finnes en med masse gode tips til de ferske - tror det står noe om "gode råd/tips til nye prøvere" og/eller "prøv å holde denne oppe" i overskriften. EL er eggløsning. PP er prøveperiode (antall menssykluser man har forsøkt å bli gravid). IKM er ikke kommende mens (den dagen man forventer mensen, men håper den ikke kommer). DC er day of cyclus, antall dager etter første mensdag. DPO er days past ovulation, antall dager etter eggløsning. Anbefaler deg å begynne å ta temperaturen hver morgen for å få oversikt over syklusen din. Antall dager fra EL til IKM kan variere fra kvinne til kvinne, men hos den enkelte kvinne er antall dager som regel stabilt. Dvs at det er antall dager etter første mensdag som vil variere (dermed er det ikke sikkert du treffer el hvis du satser på den 14. dagen etter første mens, kommer an på hvor lange sykluser du har). Men en kombinasjon med temping og el-tester er en fin måte å forstå hvordan din kropp fungerer Du kan lese mer om det på pernille.no også. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå