Gå til innhold

hvor er deres 2 1/2 åringer språklig sett? og hvordan var det når det "løsnet"?

Anbefalte innlegg

Min er sent ute, men jeg synes det virker som han har knekket en kode de siste ukene. Han har blitt veldig flink til å herme, og teller f.eks til tolv (dropper endel tall innimellom der da.. he he)... Han lager nå tre-ords-setninger...

Men, alt i alt har han få ord, under 50, og er veldig forsinket språklig...

hvordan er det med deres små i samme alder?

Fortsetter under...

Kanskje litt feil å svare for min 2,5 åring er i andre enden av skalaen, hun var veldig tidlig med å snakke og snakker som en foss.

Men du har helt rett, når de først løsner skjer det mye på kort tid. Jenta mi synger og kan mange tekster (type Lille petter edderkopp, Bæ bæ lille lam osv), kan fargene, prater i lange setninger, forteller lange avhandlinger noen ganger osv.

Har også en som har vært sent ute med språket. Hadde ikke så veldig mange ord på toårskontrollen i mars. Det har løsnet gradvis i løpet av sommeren.(Han var 2 1/2 i juli.). Men akkurat hvor mange ord skal jeg ikke si for sikkert.

I august begynte han i barnehage, og vi har merket stor forbedring bare på de ukene. Mange flere ord, og setter sammen i 3-5 ords setninger. Snakker ikke alltid så rent/tydelig, men jeg skjønner stort sett hva han mener. Det viktigste for meg er at han prøver og viser interesser for ord og språk, det er nemlig det han var så sen med.

Sånn som det ser ut nå regner jeg med han kommer til å ta igjen mye av det "tapte" innen han blir 3.

Vi skulle egentlig på oppfølging på helsestasjonen ang språket nå. Men det bare avlyste jeg. Selv om han ikke snakker perfekt så syns jeg ikke det er grunn til bekymring lenger. Skulle det stagnere(noe jeg tviler sterkt på) så får vi vurdere det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...