Gå til innhold

Null babyutstyr! :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28 uker, og har ikke handlet inn noenting, på grunn av min økonomiske situasjon, som er veldig dårlig fram til slutten av november, da får jeg overgangsstønad.

Engangsstønad mottar jeg ikke, (jeg er student, derfor så dårlig råd..) fordi jeg får foreldrepenger i desember.

Det er meget sannsynlig at jeg ikke får handlet inn noenting før i desember (har termin 19..), vil jeg klare det da..? Dette er mitt første barn, så aner ikke hva man klarer eller ikke.

Per idag er jeg i god form, går 1-2 timer tur hver dag.

Blir litt stresset, fordi det virker som alle har handlet seg ferdig før 3.trimester! Er det bare meg, eller..?

På forhånd takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ingen ting var i minste laget, synes jeg. Det er helt umulig å vite hva du klarer å gjøre i desember. Noen er ute og jogger dagen før termin, mens andre er mer eller mindre invalidisert. Varierer fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap. Dessuten er det ikke slik at termin 19. desember betyr at ungen kommer 19. desember. Det betyr at den, dersom den er innenfor normalen, kommer tre uker før til to uker etter 19. desember, dvs må du forvente at den dukker opp fra slutten av november. På tide å ønske seg litt småtteri fra venner og bekjente og sjekke hva du får tak i gratis/billig på finn! Men du trenger ikke ALT med det samme ungen kommer. Minimum etter min mening er: Hvis du bruker bil - bilstol (ellers kommer du ikke hjem fra sykehuset). Et eller annet å legge ungen i når du kommer hjem, f.eks en grindseng, men får du ikke til det, så sjekk hva du kan gjøre med din egen seng slik at ikke ungen kan trille ut (sett den inntil veggen, monter en sengehest o.l.) Noen få bodyer og en bukse eller to. Lue. Varmt yttertøy (du skal hjem fra sykehuset midtvinters). Får du ikke tak i en vogn, så kan jeg anbefale bæresjal - slik at du har noe å ha ungen i hvis du må ut og handle etter at den er født. Lykke til.

Skrevet

Klart du klarer det!!!!

Du klarer det du vil klare;)

Er egentlig litt usikker på hva du lurer på? Trenger du hjelp til hva du trenger eller trenger du hjelp til å finne rimelige løsninger for å få skaffet alt du trenger?

Om du ikke lurer på noe av dette og rett og slett lurer på om tiden vil strekke til så kan jeg si at JA, det gjør den! Skriv en komplett liste over hva du trenger og handle etter den. Da går det unna;)

Skrevet

Takk for svar.. :)

Da skal jeg iallefall få kjøpt seng.., bilstol og vogn. Vogn føler jeg at jeg må ha.. :) Uff.. Stressende. Håper det ordner seg.

Skrevet

Det var det siste jeg lurte på egentlig :) Om tiden vil strekke til, jeg får jo ikke handlet mesteparten før i slutten av november.. Er redd for at jeg da vil være for dårlig til å dra til byen og handle det jeg må. Men har man ikke penger før da, MÅ man jo bare klare det. :)

Skrevet

Hei :) Er også 28 uker og har heller ikke handlet inn noe som helst.. ikke stress med det, stress er ikke bra :P Med min første så startet jeg med tre skift og handlet etter hun var født fordi jeg ikke ønsket babyklær o.l i hus før fødslen. Folk er forskjellige mtp utstyr og behov :)

Når det nærmer seg midten av november så kan du jo sjekke om du evt kan låne litt penger fra venner/familie frem til du får inn? så du får handlet det mest basic? Husk at babyen først og fremst trenger deg :) Lykke til!

Skrevet

Ja og ikke glem alle gratis pakkene man kan få fra apotek og liberoklubben o.l.. bestill dem så kanskje det føles greiere når du har litt :)

Skrevet

Åh så godt å høre:) Når man leser her inne, får man liksom litt inntrykk av at alle har fått handlet inn det de skal leenge før 3tri..:/

Ja, skal undersøke om låning av penger, men det er med litt bismak.., hater å være skyldig andre penger. Men det blir jo såklart verre å ha null utstyr til baby! Så får gjøre det.

Takk for tips :)

Lykke til du og :))

Skrevet

bare koseli :) kos deg og nyt det som kan nytes i graviditeten :) er så mye man plages med at å stresse "unødvendig" må man unngå :P tenk positivt og kreativt så ordner alt seg :)

Skrevet

Du kan jo begynne å planlegge allerede nå;)

Skriv en liste over de tingene du trenger. Begynn med vindushopping. Skriv ned hvor du får kjøpt tingene, prisen og dersom det er en spesifik ting du vil ha, merke eller farge e.l, så skriv ned dette også. Så tar du butikkrunden når du får penger. Er du dårlig så kan du sende moren din, tanten din eller ei venninne. Alt vil jo stå på listen så de kan lett finne ut hva de må kjøpe.

Alt handler om planlegging! spesielt om man ikke har ressurser til å handle slik at man har alt klart i god tid! Man vet aldri når barnet bestemmer seg for å komme og da er det greit å ha planen klar.

Skrevet

Hei!

Tenk også på at du kan bruke bagen til vogna som seng den første tiden, så har du litt bedre tid til sengehandel.

Skrevet

Takktaakk..:) Helt sant det du skriver, dessuten ordner egentlig ingenting seg om man stresser og kaver..:)

Kos deg i gravditeten du oog :) (Prøv, iallefall..;)

Skrevet

Og et godt tips; følg med på gi bort siden til finn.no, er du kjapp når folk legger ut så kan du spare masse penger! Har sett både stellebord, kommoder, babysenger, babyklær osv som gies bort. Brukte denne siden selv da vi skulle flytte i fjor, da det var en del ting vi ikke ville ha med på lasset, men som andre kunne ha bruk for.

Og spør folk rundt deg om råd rundt hva du trenger, plutselig viser det seg at noen har noe stående de ikke trenger, og vips får du tilbud om å arve. Trodde selv vi måtte kjøpe det meste nytt, men viser seg at vi både får låne og arve en god del.

Skrevet

Vet du, du trenger mye mindre enn du tror. Fikk min første for fem måneder siden. Vi kjøpte "alt" og det var så mange ting man ikke får bruk for og mange ting vi strengt tatt hadde klart oss uten. Mange vil anbefale deg ting de mener du ikke kan klare deg uten - men det er jo ikke sikkert det passer for deg. Jeg har for eksempel aldri brukt ammepute og sønnen vår liker ikke vippestol. Men babygymen vi fikk av en venninne er det beste vi har hatt. Så bare vent til babyen kommer med det meste.

Synes du trenger bilstol hvis du har bil - det er det eneste jeg mener du bør kjøpe nytt og "dyrt". Men det er ofte salg feks på barnas hus. Vogn trenger de aller fleste - kjøp på finn.no og prut! Hvis du ikke skal ha en trendy trehjuling så ligger det masse ute som folk ikke får solgt. Og siden du får vinterbarn trenger du en vognpose. Mange på finn.no.

Babyen kan sove i vognbagen til du finner ut hva du gjør med seng - om baby skal på eget rom osv. Seng er billig på IKEA, det meste egentlig billig på IKEA. Dyne trenger du.

Ellers hadde jeg kjøpt inn litt basisklær, så du slipper å vaske hele tiden. Barneklær er billig på HM, Cubus, Lindex osv. Men kjøp str 56 så kan heller ting henge og slenge litt. De vokser så fort i begynnelsen. Du kommer langt med bodyer (med lang arm, gjerne noen i ull), strømpebukser, en fleecedress, innelue, utelue og votter/vanter.

Alt sånt flasker, NAN, smokk, olje, bleier osv får du tak i på nærmeste Rimi og du får masse slikt i gratispakkene.

Dette ble langt - men ikke gå deg vill i alt det lure alle sier du trenger, er vel poenget mitt.

Lykke til og gled deg!

Skrevet

Angående finn, så er det litt vanskelig, ettersom jeg bor i Finnmark, så alt er jo laangt unna. Men kan jo lønne seg å se anyways :)

Takk for tips, oslo37 :) Ble unektelig litt beroliget.

Gratispakkene er bestilt :)

Ha en fin kveld=)

Skrevet

istedet for å be om å låne penger; noe jeg skjønne kan være vanskelig; hva med å fortelle alle dine nære og kjære at istedet for at de kommer med barselgaver ETTER fødselen, om de kan tenke på å gi deg gavene FØR? Hvis de vet du står litt vanskelig økonomisk, vil det kanskje være lettere å fortelle det fremfor å be om lån? For erfaringsmessig kommer det MAAAANGE barselgaver etter fødselen....

Du kan jo skrive deg en ønskeliste som du f.eks gir til noen i familien eller en god venninne, på hva du føler du trenger nå av klær og andre ting og tang og så kan den som har ønskelisten følge med på hva som er kjøpt slik at det ikke blir så mye dobbelt opp av ting? og på den måten får du kanskje de meste av det du trenger uten at du må slite ut hodet og nervene dine på hva du rekker og klarer å skrape sammen?

Masse masse lykke til i alle fall:)

Skrevet

DU HAR KRAV PÅ ENGANGSTØNAD SELV OM DU ER STUDENT!!!!!! Ut i fra det jeg leste har du krav på dette. Jeg jobbet i nav tidligere, og synes du bør undersøke dette nærmere.

Skrevet

Helt enig med ASJ.

Med mine to tenåringsbarn var jeg student på vgs og mottok både engangsstønad og fødselsstipend. Søk nå så får du dem inn ganske snart:)

Skrevet

Jeg har stor forståelse for at du lurer på om du har god nok tid. Du har antageligvis det! Og alt ordner seg på et vis til slutt, men det er selvfølgelig behagelig å føle at ikke alt skal gjøres i siste liten..

På finn.no "gis bort" finner du sprinkelsenger som du kan få gratis..litt avhengig av hvor i landet du befinner deg. Jeg synes brukt er flott..man sparer både penger og miljøet.

Jeg kjøpte barnevogn på loppmarked. Da kostet den nesten ingenting og den ser helt ny ut! Er masse loppemarkeder rundt omkring nå.

De som jobber på loppemarkeder har barn selv og jeg er sikker på at de aller fleste er villige til å gi deg en supergod pris på det meste av barnutstyr hvis du ikke synes det er for ille å forklare dem situasjonen. Møt opp tidlig, så er ikke det beste tatt.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Nå vet jeg ikke om dette er noe for deg, men her om dagen var jeg på barnevognhuset i oslo, der har dem gode og billige start pakker. Da får du på en måte alt i ett :)

Legger med en link jeg fant, vet ikke om du kommer direkte til den siden med startpakker, men hvis ikke er det bare å bla litt :)

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=ttsptd#/page40/

Lykke til :)

(jeg er forresten i uke 38, og er ikke ferdig med shopping enda, du rekker det fint)

Skrevet

hei kiggede lige inn fra 2 tri

venter min 3 så har selv det meste denne gang,men med nr 1 var min økonomi elendig og for meg var finn.no svaret mye gies bort eller selges ekstremt billigt

vi gravide har en tendens til å kjøpe alt muligt både nødvendigt og unødvendigt, med nr 2 kjøpte jeg så og si alt nytt og koste meg med endelig å ha råd, men det er slet ikke nødvendigt, denne gangen kan jeg faktisk ikke finne på noe å kjøpe :-) man kan komme langt med lite babyen er ligeglad med om vognen har kostet 15000 eller et par hundrede på et loppemarked eller finn, jeg har selv jobbet på babyshop for et par år siden og det er utrolig hvor mye merkeklær der blir kjøpt til sånne små noen, det er blitt litt en prestisje ting, men det er altså ting der skal brukes i en liten periode.

Den eneste anbefaling jeg har er kjøp ny bilstol eller fra noen godt kjente så du er sikker på den ikke har vært i noen kollisjon eller er for gammel i forhold til reglerne

Skrevet

Hei =)

Her har du jo fått mange fine forslag.. Som de andre skreiver... du trenger faktisk ikke så mye.. Det viktigeste er noen basisplagg og bleier + varm dress el.l. (febernedsettende og zinksalver er også fint å ha klart) Ellers har vi brukt bagen til vogna de første mnd til begge våre gutter, så hvis du får tak i vogn (gjerne pen brukt...sparer mye penger på det) så har du god tid på sengkjøp. Sengetøy (dyne, pute og sengesett kan være greit (men det er heller ikke så dyrt)

Alt annet tar du etterhvert, og så kan du jo ønske masse til jul (siden det er i de tider også)

Masse lykke til og ikke tenk på alt du må ha, det er bare noe man BØR ha, du er viktigst for babyen =)

Og planlegging er praktisk =) =) =)

Skrevet

Som student har du krav på engangsstønad! :) SØk om dette med en gang !

Skrevet

Jeg leste feil, fikk ikke med meg at du ikke skulle fortsette å studere. Dette går sikkert kjempe bra! Håper du har noen venner/familie rundt deg som kan hjelpe deg med tunge løft for å få ting i hus. Ellers går det ann å bestille mye fra Ikea og få det bært inn (seng osv)

Ikke stress, men bruk tiden på å finne ut hva du vil ha, hvor mye ting koster osv, så går det kjapt å få det i hus! Lykke til :)

Skrevet

Du har uansett krav på engangsstønad som flere av oss har skrevet lenger oppe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...