Gå til innhold

Opp mot 85 % av de kvinner som har en vaginal fødsel, vil få en eller annen skade i perineum.

Anbefalte innlegg

Opp mot 85 % av de kvinner som har en vaginal fødsel, vil få en eller annen skade i perineum. 60-70 % av disse kvinnene vil bli suturert på grunn av, denne skaden.

Forekomst av 3. og 4.grads perinealruptur er 0,5-6 % hos de kvinner som føder vaginalt og studier viser at forekomst synes å være økende.

http://www.legeforeningen.no/id/131811.0

Enda mer skremmende at det bare blir flere og flere skader.

Hvorfor skal det være slik???

Er vi for dårlige som fødende og bør gå mer og mer over til keisersnitt??

Eller er det politisk, og skyldes for få ressurser på føden??

Fortsetter under...

Vet du hva perineum er?

--------------

Jepp, jeg har faktisk lest hele artikkelen.

Anatomisk består perineum av området fra symfysen til os coccyges og deles i fremre urogenitale og bakre anale triangel. En fremre perineal skade defineres som skade av labiae, fremre vaginalvegg, urethra og klitoris. En bakre perineal skade defineres som skade av bakre vaginal vegg, muskulatur i perineum eller analsfinktermuskulatur som kan involvere anal/rektumslimhinne

.......av noen også kalt mellomkjøtt eller fettveggan.

Hehe, du kan jo ikke se sånn på det da, alle skader blir jo omtalt i de 85%.

Så jeg som fødte en gutt på 4758g og fikk 1 sting etterpå pga et lite skrubb de var redd ville svi litt når jeg tisset er en av de 85 prosentene. Det var en helt overfladisk skade, ikke mer enn et lite katteklor og ingenting å snakke om, virkelig, jeg kjente aldri noe til det!

Er jo ikke snakk om at 85% får skader som vi sjenere dem i ettertid da, det er det veldig få som får.

Annonse

:(

Jeg er en av de som var veldig uheldig. Hat hatt 4 operasjoner i ettertid:(

Blir aldri helt bra og bør ha ett lite inngrep til.

Men jeg er veldig glad for de to barna jeg har fått og ville ikke vært uten de. Skadene jeg har kom fra første fødsel. Valgte da uansett å få en til.

Jeg og mine to beste venninner fikk alle rifter. Jeg fikk en andre grads rift som lege måtte sy. Han brukte en time på dette, jeg har arr, men ingen komplikasjoner utover det, litt til og jeg hadde blitt temmelig totalskadd nedentil. Begge mine bestevenninner tar store plager og begge har hatt to korrigerende operasjoner i ettertid. operasjoner og skader så store at det ikke e aktuelt å føde flere barn. Ei har hatt ks allerede.

Søstra mi vet ikke hvilke rifter hun tar hatt, men hun sliter med litt lekkasje problemer nå etter fødsel nummer to.

Hvilke plager andre har vet jeg ikke, da det oftes ikke er et tema, og ikke noe man snakker høyt om. Traff tilfeldigvis ei fra gymnaset på senteret, hun er nok unntaket og la ut om totalruptur, keisersnitt, og infeksjoner i operasjonssårt.

Synest det er mange som blir ødelagte, statistikkene or ibkontinens etter fødsler er store, samme med statistikkene for skjedefremfall, sex vondter etc.

jeg ble klippet for ikke å revne og fikk noen sting etterpå. var overhode ikke plaget annet enn litt lett sviing de første dagene, og det kan hverken kjennes eller sees på noen måte. synes det var helt uproblematisk og har ingen problemer med å bli klippet denne gangen også. Jeg er altså en av de 85%, og hadde de ikke klippet, kunne jeg nok revnet mye mer. synes faktisk ikke dette er et stort problem annet enn for de få som får alvorlige skader.

forresten, før du blir hysterisk over statistikk, så kan det kanskje lønne seg å sjekke om det faktisk har vært økning i antall alvorlige skader eller om det er naturlig variasjon over kort tid. Ellers kan en eventuell økning skyldes forebyggende klipping som hindrer større skader, større barn som fødes osv.

Jeg hadde ruptur med grad 3b, og ble operert etter alle kunstens regler etter fødselen. Jeg har ingen pager etter dette og har nok vært veldig heldig. Hadde nok en veldig dyktig lege til å sy også, og med det tror jeg at jeg har unngått mye etterpå.

Kanskje kompetansen til enkelte leger er for dårlig? Ikke vet jeg...

Inkontinens pga svak bekkenbunnsmuskulatur er like vanlig hos de som har forløst ved ks.

Forøvrig regnes ALLE "skader" innunder dette, også vi som kun fikk skrubbsår og som overhodet ikke har plager i ettertid.

Dessuten er det mange som sliter med komplikasjoner etter keisersnitt også. Så denne statistikken din sier egentlig svært lite annet enn at det KAN oppstå ting under en fødsel. Ikke at det er så veldig mye verre enn keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...