Gå til innhold

Tar far fri fra jobb den første tiden hjemme?

Anbefalte innlegg

Evt. hvor lenge? Har han krav på å fri en viss periode? Ubetalt fri tenker jeg da selvfølgelig på. Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått for meg at man trenger endel hjelp den første tiden, til å bære å litt forskjellig?

Fortsetter under...

Han blir hjemme de to velferdspermisjonsukene... etter det får vi se. Jeg klarer ikke levere og hente i barnehage så kort tid etter keisersnittet, og han rekker det ikke fordi han jobber så langt unna. Så enten må han få jobbe litt kortere dager, eller så må vi ta ut omsorgspermisjon, at barnepasser er syk. Har rett på inntil 10 sånne dager per år.

Takk for svar.

Unnskyld at jeg spør, mulig jeg virker dum her, men jeg har virkelig ikke peiling på hva fars rettigheter er, forrige gang jeg fødte var jeg alenemor, og denne gangen har far vært arbeidsøker helt frem til nå. Dette er ganske nytt for meg.

Han begynte å jobbe for en uke siden. Har han krav på en slik velferdspermisjon? Må han ha 100% stilling for å få dette? Hva inneærer denne permisjonen? Mannen har enda ikke fortalt arbeidsgiver om at hans kone er gravid. Han planlegger å fortelle om dette snarlig. Er det noe frist for når denne permisjonen må søkes om? Jeg regner med at det er snakk om ubetalt perm?

Alle fedre har rett på 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel - det er opp til arbeidsgiver om denne er betalt eller ei... Han må ikke søke om den da det er en rettighet han har, men det er lurt å gi beskjed til arbeidsgiver i god tid - det vanlige er 3 mnds varsel.. Denne permisjonen har ingenting med nav å gjøre...

Med mitt første keisersnitt, hadde far fri de "normale" to ukene med svangerskapspermisjon, så rett tilbake i jobb. Men fordi den fødselen var vanskelig og endte i hastekeisersnitt, var 7 dager av permisjonen hans gått da vi kom hjem fra sykehuset. Babyen sov ikke, og etter en uke var far tilbake på jobb, og jeg ikke i stand til å ta vare på meg selv, klarte bare akkurat med nød å neppe å passe på gullungen vår. Var da så heldig at jeg kunne få mamma til å komme og bo hos oss i to uker, så gikk ting mye bedre etter det.

Med andremann hadde jeg planlagt keisersnitt. Fordi vi ikke visste hva slags barn vi ville få denne gangen, om vi ville få en som sov, kolikkbarn eller lignende, bestemte vi at far tok ut seks uker fri, for nå hadde vi jo også 3åringen vår å passe på. I tillegg kom mamma og var på standby, men planlagt keisersnitt var en dans på roser for min del, og vi var så heldige å få en baby uten kolikk, og som sover normalt. Denne gangen var jeg hjemme med baby etter 2 døgn på sykehus. Kunne ikke løfte 3åringen de første 6 ukene, men alt ellers har heldigvis gått veldig smidig. Trengte ikke hjelp fra moren min, og hadde overskudd til å nyte barseltida.

Mitt råd er å prøve å legge til rette slik at du hvert fall har hjelp den første måneden - om det er far som er der, eller noen annen får man heller fire på, men hjelp er det godt å få. Masse lykke til!

Hei. Far har rett til 2 uker velferdspermisjon fra sin jobb for å være hjemme med deg og barnet. Det er opp til arbeidsgiver å bestemme om han får lønn i denne perioden, men rett på fri har han uansett etter arbeidsmiljøloven.

Den første 6 ukene etter ks anbefales det at man ikke løfter/bærer mer en inntil 5 kg.Det anbefales at man forsøker å holde seg i normal aktivitet dvs deltar i letter husarbeid, babystell, lettere matlaging ol.

Dersom det er behov for at far må ha mer perm kan du sykemeldes i noen uker fra din perm og far kan ta over din perm disse ukene.

Vil ellers si at jeg har selv født ved KS og synest de 3 første ukene etter KS var verst. Etter ca 3 uker begynte kroppen og fungere normalt igjenn. Kunne bla gå på butikken og handle og bære 1-2 handleposer eller lignde. Vil også si at man kjenne selv på kroppen hva man etter hvert klarer å gjøre og ei.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...