Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Er det strengt forbudt på cafe, matbutikk, kjøpesenter og bibliotek? Det enkleste spørsmålet er gjerne hvor man har lov å ta de med? Glad for svar
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Det er ikke lov å ta hunder med inn på offentlige steder, med mindre det er en eller annen forretning som godtar det spesielt. Den generelle regel er at hunder venter utenfor, uansett hvor søte og små de er. Bussen er et untak, så fremst sjofføren og de andre i bussen godtar det, men kommer det en allergiker må dere straks gå av uansett hvor dere er.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 Hunder er helt forbudt på matbutikk, kjøpesenter og cafe ja, det står gjerne på døren også. Hvordan det er med bibliotek vet jeg ikke, men regner nesten med at de er forbudt der også, kan jo være veldig allergiske mennesker, eller de som er redd hunder også vil låne en bok.. Vi hundeeiere må vise hensyn, sånn er det bare! Det er heller ikke lov å binde hunder utenfor f-eks matbutikken lenger.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 Er det ikke lov lenger? Når kom denne loven? og hvorfor overholder ikke hundeeire dette?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Takk for svar. Det var ikke oppløftende. Så når man har vært på tur må man hjem med hunden først om man kun skal kjøpe en avis på lokalbutikken??
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Ja, sånn er det. Noen steder er det oppmerket plass til å binde hunden, men ikke overalt.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 felleskjøpet og dyrebutikk er lov
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Ta med hvit stokk og solbriller, så kan du kjøpe avisen og ha med hunden samtidig:P
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Paragraf 5! Man kan faktisk få opptil 7000 kr i bot for å binde hunden sin utenfor butikken... http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 Hahahaaa blindechihuahua!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #11 Skrevet 25. september 2011 Hvis du bærer hunden hele tiden så er det ok med en tur på lokalbutikken og lignende (her i alle fall).
lindynatt Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 Jeg er glad vi ikke bor i Norge. Greit på bibloteket og matvareforretning tar jeg ikke med hundene våre, men på kjøpesenter, tog, buss og vanlige forretninger (klesforetninger f.eks) tar jeg dem med. Helt vanlig og ingen som reagerer på dette. Vi bor i Tyskland
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #13 Skrevet 25. september 2011 Bikkjer har ingenting på offentlige steder å gjøre, man tar heller ikke med udyrene når man skal på besøk til folk uten å sjekke at det faktisk er greit. Noen er allergiske, og noen er som meg redd hunder enten de er store som fjell eller små rotter.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #14 Skrevet 25. september 2011 Hva i alle dager har en hund inne i klesbutikken å gjøre da? Har hund selv jeg, så jeg er ikke anti-hund på noen måte, men i butikker og på cafe? Pappaen til en klassekamerat av sønnen min er så allergisk mot hunder at når den guttungen har vært på besøk her må han ta av seg klærne i gangen og gå i dusjen før han kan gå i stua pga hundehårene han får på klærne når han er her... Synes utrolig synd på denne mannen som er så allergisk, det setter virkelig en del begrensninger i livet hans, og du mener han skal holde seg hjemme fra cafeer, kjøpesentere og klesbutikker også, for du synes hundene har større rett på å være der?
lindynatt Skrevet 25. september 2011 #15 Skrevet 25. september 2011 Vel de er med meg og jeg har noe i klesforretninger å gjøre. Heldigvis virker det ikke som tyskerne er like allergiske som nordmenn. Nå er hundene mine vant til shopping med meg og synes det er helt greit, men så er de også ganske små i størrelse. Synes det var fælt da vi bodde i norge i et halvt års tid og hunden hele tiden måtte være hjemme/vente i bilen og aldri fikk lov å gå noen steder med oss. Selvfølgelig er hundene også med hvis vi skal ut å spise, mange restauranter har også hundeskåler med vann stende. Tror rett og slett at cafeer, restauranter og butikker her nede vil ha flere kunder. Noen møblesentre er det ikke lov med hund, mens andre er det lov. Da går vi på de som de er lov med hund og allergikerne kan jo gå på de andre. Har kun hørt historier om veldig allergiske mennesker i Norge, aldri her nede og har bodd her i snart 14 år. Annen kultur, annet syn på hunder.. vel i allefall i butikkene og fra offentlige instanser sin side.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #16 Skrevet 25. september 2011 Det er vel stort sett forbudt å ha med hunder på innendørs offentlige steder. Unntak er togstasjon ( de har egne "hundevogner" på toget) buss og dyebutikker. Utekafeer pleier å gå fint. Heller ikke om de er på armen er de lov å ha med, hundehår flyger over alt. Blir det tatt en veskehund i en matbutikk kan i værste fall mattilsynet stenge hele butikken... Grunnen til forbudet mot binding av hunder utenfor butikk var så vidt jeg husker noen stygge saker der barn ble bitt og hunder ble plaget.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2011 #17 Skrevet 25. september 2011 Grunnen til forbudet mot å binde hunder utenfor er at det er et populært sted å stjele ofre for å trene kamphunder. For de finnes i Norge også dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå