Gå til innhold

Hvordan er deres toåringer?

Anbefalte innlegg

Vi blir veldig sliten av vår, så lurer på om "alle" toåringer er likedan, og hvordan dere i såfall holder ut dagene?

Han er EKSTREMT trassete, alt er feil, hører aldri etter, har hylt masse i over et halvt år, vi får han ikke til å slutte. Han hyler både når han er glad/engasjert og når noe ikke går som han vil. Han er veldig destruktiv, og skal ødelegge alt han ser. Roter ut alt, rydder jeg, går han etter meg og roter det ut igjen, han skal alltid søle med drikkekoppen sin, kaster maten på gulvet, reiser seg opp på stolen, hopper i sofaen, nekter å sove på dagen, maser etter mat hele tiden, men spiser bare litt av maten når han får, slår mye, tilsnakk bryr han seg ikke om, bare ser bort fra oss og ler. Når vi er ute og leker, løper han alltid ut i veien, så det blir ikke noe kos ut av det, siden han ender opp med skikkelig trossanfall når vi henter han inn til hagen igjen.

Vi må alltid være to om han, og vi gruer oss sånn hver gang vi må ta han med oss på butikker eller andre steder det er masse folk.

Hvordan få den lille rakkeren vår til å høre etter oss, og bli litt roligere?

Går trassen over, eller kommer det alltids en ny trass?

Har ikke hatt en koselig dag siden han var baby :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143611655-hvordan-er-deres-to%C3%A5ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-åringer er ofte både litt hypre, trassige og humørsyke, det er mye som skjer i kropp og sinn i denne alderen og de må få utløp for det på en eller annen måte...

Men din høres ut som en håndfull!

Har selv ei på 2,5 år og jeg kan bli frustrert til tider ja, men det er jo ikke hele tiden. Alt det du beskriver kan vi oppleve her også (eller hun går ikke etter meg og roter ut det jeg har ryddet da), men det er jo bare en del av henne, hun er også blid, snill, kosete og bare god.

2-års alderen er jo også veldig morsom, så nysgjerrig på alt, snakker på inn- og utpust, danser, sykler, løper og klatrer. De er jo verdenmestere og så morsomme i både tankesett og oppførsel, jeg liker denne alderen jeg. Du må ikke glemme å se det positive også.

Går han i barnehage?

Hvordan er han blant andre barn?

Kjenner meg igjen med den rotingen. Det er slitsomt å rydde 10 ganger så mye som man behøver. Ellers er jenta mi veldig rolig i forhold til gutten din. men det er kanskje vanlig at gutter er litt mer aktive.

Har du snakket med feks helsesøster?

Det er sikkert stor variasjon, men synes din 2-åring høres litt ekstrem ut?

Min toåring er som regel rolig og blid, kan være litt sutrete når han er veldig sulten eller trøtt, men ikke ellers. Hører på omtrent halvparten av beskjedene han får, alt etter som han har lyst eller ikke. Men dersom det virkelig gjelder, pleier han å gjøre som han får beskjed om, da skjønner han at det er alvor. Ødelegger omtrent aldri noe.

Har lært seg alle grunnleggende regler, som ikke søle med mat og drikke, holde hånda når vi krysser veien, ingen mat i sofaen, ikke vekke babyen når hun sover osv. Vi har sjelden diskusjoner om dette. Jeg kan godt være alene med toåringen og babyen, funker helt fint.

Så min toåring høres svært annerledes ut enn din. Kanskje du skulle begynne med å ta det opp med barnehagen og få deres vurdering av ham?

Slik er min og minst 6 av 7 dager i uken. Er i tillegg alene med han og studerer med masse lekser. De aller få pappahelgene som er er voldsomt deilige.

Har desverre lite tips å gi deg. Du må bare fortsette å være konsekvent mot han hele veien. Kansje en dag hører han etter. Spesielt det med å springe ut i veien er farlig. Jeg har fått hintet smått om det er en mulighet for at han har ADHD. Om det stemmer vet jeg ikke men HS ville undersøke det nærmere når han blir rundt 3 år gammel ca. Så fremst barnehagen ikke ville ta et tak i det tidligere.

Jeg skjønner hvertfall veldig godt hvordan du har det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...