Gå til innhold

Mitt barn "mobber" et annet barn......

Anbefalte innlegg

Min jente på 3 år er ikke spesielt snill mot et atten barn i barnehagen. Hun kan finne på å si stygge ting til dette barnet og holde dette barnet utenfor leken.

På en måte kan jeg forstå at hun ikke er så interessert i å leke med dette barnet. Barnet tar stor plass og er veldig intenst, og jeg tror rett og slett det blir "for mye" for mitt barn. Allikevel er selvfølgelig mitt barns oppførsel helt uakseptabel og vi slår hardt ned på slike handlinger og ord.

JEG har informert barnehagen og bedt de være ekstra påpasselig der slik at mitt barn også i barnehagen får reaksjoner på at hennes oppførsel ikke er akseptable. Men jeg føler at de ikke helt tar det seriøst....

Vi har invitert med oss dette barnet hjem til oss slik at de to kan leke sammen alene. Jeg har også hatt flere samtaler med mamman til dette barnet hvor fokusen fra mitt ståsted har vært at vi bør få de til å leke bedre sammen. Foreldrene der er veldig interessert i at deres barn skal komme på besøk til oss, men tar aldri initiativet andre veien....

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger. Jeg vil IKKE at mitt barn skal bli en mobber framover. Samtidig føler jeg at det begynner å bli vanskelig å få henne til å leke positivt med en hun egentlig ikke går så godt sammen med..... har forsøkt hele 2011 å få de til å bli gode venner, men det fungerer dårlig.

De er begge straks 4 år og går nest siste året i barnehagen.

Må man allerede så tidlig innse at ikke alle går så godt sammen eller bør vi fortsette å pushe på for at de skal bli venner? Jeg føler jo ikke at hvi får så mye "hjelp fra hverken barnehage eller denne jentas foreldre.

Må også legge til at begge barna har gode venner ellers og den andre jenta går aldri alene eller blir totalt utelatt fra lek.

Bør vi egentlig bare forsøke å få slutt på de litt stygge ordene (det går på ting som "jeg vil ikke leke med deg", "jeg liker deg ikke", "du er ikke snill" osv) og ellers ikke gjøre noe for at de skal gå overens?

Trenger gode råd.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143611110-mitt-barn-mobber-et-annet-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er slett ikke alle barn som trives sammen, det har nok med "kjemi" å gjøre slik som med oss voksne...og det tror jeg ikke vi skal prøve å motarbeide så hardt, de liker dem de liker.

MEN- og det er viktig mener jeg: Man skal uansett hvem man velger å bli venn med læres opp til folkeskikk og at man behandler andre slik man selv ønsker å bli møtt.

Jeg hadde nok om jeg hadde vært deg ville snakket med jenta mi, og fortalt at det er noen ting man ikke bør si for da kan andre bli lei seg...selv om alderen tilsier at de ikke har utviklet så sterke empatiske evner så er det viktig å trene, øve, repetere...

Men ellers hadde jeg ikke brydd meg om at de skulle ha omgang utenom barnehagen, det hadde jeg ventet med til den dagen de selv kom med spesifikke ønsker (og det gjør de jo helst fra 4 - 5 årsalderen etter min erfaring).

jeg forstår frustrasjonen din.. men la barnet ditt slippe.. rett og slett..

Vi voksne går ikke overens med alle vi heller.. Tenk om noen hadde plassert noen du misliker i stua di.. med beskjed om at du må være sosial med denne personen i noen timer.. huff.. Jeg hadde blitt rasende..

Og barnet ditt blir ikke mobber pga hun går dårlig overens med et annet barn! =)

Det er som du sier.. nest siste åreti barnehagen.. la ungene heller leke med dem de går overens med.. personalet bør bare være obs på ille munnbruk og evt voldelige handlinger barna i mellom...

De eksemplene du nevner; jeg vil ikke leke med deg osv.. er vanlige ting som blir sagt i en barnehage... Trist ja.. men vanskelig å unngå.. Barn er små mennesker med rett til personlige meninger! =)

Man bør IKKE pushe på vennskap på barn.., det kan heller gå i motsatt retning..

Jeg synes ikke de trenger å "tvinges" til å bli venner. Sånn er det med mennesker, noen finner tonen og noen ikke. Det har kanskje mer for seg å lære dem å oppføre seg anstendig mot mennesker man egentlig ikke er venn med.

Du gjør jo egentlig det du kan for å bedre situasjonen. Ta det opp med barnehagen igjen slik at de blir nødt til å ta det seriøst, men du trenger ikke stadig invitere den andre jenta hjem til dere. Hvis barnet ditt ikke ønsker å leke med henne så blir jo situasjonen bare verre hvis hun blir pådyttet henne på hjemmebane også.

Lær henne heller å være snill og å leke med henne når de er i større grupper, da blir det mindre intenst, tror jeg.

Noen har ikke særlig god kjemi, og sånn er det bare. Jeg tenker at det ikke har noe for seg at du tvinger dem sammen, for da vil jenta di son negative atferd forsterkes.

Slå ned på det hun sier og gjør mot det andre barnet, forklar henne at det ikke er snilt å si og gjøre slik.

Men ikke tving dem sammen. Oppmuntre heller jenta di til å la den andre være i fred, ikke si stygge ting og ikke stenge henne ute.

Men ikke tving dem sammen.

Ja uff, dere har sikkert rett....

Jeg synes bare det er helt utrolig at 3-åringer kan utestenge hverandre på den måte.....

Dette barnet oppsøker gjerne mitt barn og vil gjerne leke, men mitt bart er ufint tilbake og utestenger dette barnet fra leken, gjerne ved å si ting som "jeg/vi vil ikke leke med deg", "ingen her vil leke med deg" osv. Synes barnet mitt har en utrolig ufin stemmebruk.

Annonse

Akkurat dét må du ta tak i da, hun kan ikke få lov til å utestenge på den måten. Det er manipulerende og stygt å si "ingen her vil leke med deg", men det er vel oftest i barnehagen konfliktene oppstår, så du må være tydelig på hva du krever at de gjør med problemet.

Selv må du bare terpe på at slikt bare ikke er lov å si.

Her i huset er det en regel som heter:" En trenger ikke leke med alle, men en skal være snill med alle".

Syns stemmebruken på jenta di på gjøres noe med. I tillegg bør jo bhg komme inn i bildet om det skulle gå for langt. At hun snakker for "alle de andre" og at de heller ikke vil leke med denne jenta bør du snakke med henne om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...