Gå til innhold

hadde 5-års barnebursdag i går og....

Anbefalte innlegg

ærlig talt, 5-åringer er da store nok til å tåle at bare den som vinner får premie??? eller??

Lekte stolleken, og jeg hadde kjøpt inn 3 slike digre sjokolade-medaljer, om vi skulle ta 3 omganger tenkte jeg....nå rakk vi bare 1 omgang, og han som vant fikk medalje. Men et par av barna begynte å sutre og furte for at de ikke fikk premie. Dette var de to som jeg vil tenke meg er en smule bortskjemt hjemmefra, samt enebbarn, men alikevel, burde jeg hatt til alle på den alderen??? Jeg mener nei, morsomt å høre hva andre synes.

3-åringer, ja....5 åringer,nei...

Fortsetter under...

SIkkert helt normalt. men nå er de en erfaring rikere! Ikke noe å tenke på. Vi foreldre er til for å klargjøre ungene våre til å bli selvstendige mennesker. Noen ganger er virkeligheten litt brutal. som feks å ikke vinne en sjokolade i en konkuranse.

De er store nok til å skjønne det. Min 5-åring gjør iallefall det.

Men jeg ville nok likevell hatt premie til alle, fordi jeg syns att når det er bursdagsselskap til såpass små barn skal alle få det samme (ville iallefall ventet til de begynte på skolen)...:) Og selv om de fleste 5-åringer syns det er ok att det bare er den som vinner som får, så blir de nok litt triste... De er jo fortsatt ganske små, selv om de er 5 år (noen var vell muligens 4?)...:)

Annonse

Barn langt større enn dette vil også reagere på urettferdighet og regler for leken som plutselig endres. Og at du forsøker å forklare din dårlige ide og sosiale forståelse av reaksjonen ved å skylde på at barna er enebarn er ganske utrolig...!

Her har du litt info om enebarn basert på forskning:

Nylig psykologisk forskning viser at det er de som møter enebarna som ilegger dem egenskaper disse ikke har, når de får vite at disse er enebarn, og alt enebarna senere gjør tolkes i lys av denne statusen som enebarn.

I studiet ble det vist mange filmer som viste situasjoner der en person samhandlet med andre og løste oppgaver og m.m. Halvparten av de som så filmene fikk beskjed om at x, x, og x ( og flere) var enebarn- mens de andre hadde søsken. Den andre gruppen som så filmene fikk beskjed om at helt andre personer på filmen var enebarn. Og nesten alle som så på rapporterte etterpå at de kunne observere trekk som egosentrisme, dårlig evne til å dele og kommunisere, skyhet m.m. hos de de var blitt fortalt var enebarn!!! SÅ DET ER FOLKS FORUTINNTATTHET OM AT ENEBARN ER SLIK OG SLIK SOM GJØR AT MAN ILEGGER FOLK EGENSKAPER DE IKKE HAR..

Forskerne sjekket selv for å se om de fant forskjeller, men fant ingen forskjeller på enebarn og barn med søsken verken når det gjaldt egoisme, kommunikasjonsevner, evne til samspill, skyhet m.m. Men enebarn og førstefødte har i snitt litt høyere intelligens enn senere barn.

Du kan TRO du ser egoisme eller annet, men det du tror du ser er altså et resultat av dine egne fordommer. Med andre ord vil du tolke lik oppførsel fra 2 mennesker ulikt, pga dine egne feiltolkninger. Eks: Når venninne 1 (som har søsken) forsyner seg uinvitert av godeskålen på bordet ditt tenker du at hun er vant til at alle deler på slikt hjemmefra. Men når venninne 2 (som er enebarn) som gjør det samme tolker du det å forsyne seg som å være bortskjemt og vant til å kunne ta hva hun vil uten å få et nei.

5-åringer store nok til å forstå at kun en vinner får premie.

Men allikevel er det helt normalt at de som ikke vinner blir veldig lei seg.

I tillegg forandrer du reglene og forutsetningene for leke underveis - ikke rart det blir sutring og furting!

Og spesielt i en bursdag burde du ikke ha leker som ikke gri premier til alle. En bursdag burde være glede og lek for alle - ikke en arena for premiering til kun de "flinkeste" I en bursdag har barn som ikke ønser denne formen for aktiviteter også sjelden mulighet til å "stikke seg unna"

Ja, jeg burde kanskje hatt premie til alle. Men jeg forandret ingenting underveis, var ingen som fikk vite at vi kanskje skulle leke flere ganger, og jeg sa ifra på forhånd at den som vant fikk premie. Det var fisking av godteposer rett etterpå og for de fleste av barna var jo denne premieringen helt greit, så....

En komentar til dette med enebarn, der er jeg heeelt enig med meg selv fortsatt, etter å ha hatt barn i snart 20 år så har jeg kjent en god del enebarn, og jeg vil påstå at mange av de har mindre forutsetninger for å kunne dele,se andre sine behov og er mer egosentriske. Mange, ikke alle:)

Blir nesten litt provosert jeg...jobber med barn og har kjent et hav av enebarn oppgjennom åra.Enebarn er like forskjellige som alle andre barn,noen er superempatiske,omsorgsfulle og har god sosial kompetanse,mens andre har mindre av disse egenskapene..Det samme gjelder barn med søsken.Du kan da ikke stemple enebarn på den måten.

Jeg ville aldri lagt opp til lek hvor bare den som vinner får premie i et bursdagsselskap for barn. Skal ikke dette være en hyggelig ting? Hvorfor går det ikke an å leke denne stolleken UTEN å ha premie, bare klappe for han som vant? Så koser barna seg med noe å spise sammen etterpå?

Synes det var merkelig hele greia!

Annonse

Jeg syns heller dessverre at deres lek var mislykket. Ingen barn er vel vant med at man i barnebursdag får ulike mengder godteri (siden en bursdag jo bare skal være lek og moro) og akkurat i 5-årsalderen er det noen barn som syns det der er kjempeviktig. Ikke noe merkelig med det.

Veldig veldig spesielt å ha premie for den som vinner en selskapslek i en 5-års dag...og ikke til de andre som er med på leken. En barnebursdag skal vel være moro og fest, ikke at noen får mer godter enn andre fordi de vant en lek?

Jeg har 3 barn og 2 bonus barn, alle under 10 år....så det har vært og er maaaaange bursdager i løpet av året. Aldri opplevd at barna som vinner en lek blir premiert og ikke "taperne!"

Jeg syns 4-5 års alderen er den verste alderen i forhold til dette med at ting skal være likt. Da mine barn begynte målte brus i glassene for å se at det var likt osv. Så vil påst at du valgte den verste alderen for å gjøre noe sånt.

Hører dessuten ikke hjemme i et bursdagselskap. Må signere 12:37. Leken deres var mislykket. Å skylde på enebarn er lavmål. Kan tyde på at måten du selv ble oppdratt på var dårlig, du mangler jo både sosiale antenner og empati.

Jeg har også hatt premiering i barneselskap, men da selvfølgelig til alle. F.eks kaste erteposer på blikkbokser etter tur, og alle får en karamell i premie etter kastene sine. Jeg ville aldri kjøpt store sjokolademedaljonger til bare noen av barna, det synes jeg var en særdeles dårlig plan!

Mine barn tåler godt at ting er litt urettferdig, som regel, men i visse aldere, når de er litt slitne osv tåler de det dårligere. Likevel må de lære at verden ikke alltid er rettferdig, og det gjør de, men ikke i et barneselskap vel?

Jeg er heller ikke enig i det du forteller om enebarn, jeg kjenner også en del enebarn, og min erfaring er at de er mest gavmilde av alle. En av grunnene til det er kanskje at de "desperat" ønsker seg venner, siden de er alene når de er hjemme...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...