Gå til innhold

Var på Rema i går og handlet, var en familie der jeg syntes så synd på:(

Anbefalte innlegg

Både ungene og foreldrene var kraftig overvektige, vil tippe jenta som var 5-6 år hadde utviklet bryster pga overvekten. Ungene fikk fylle så mye godis de ville i posen og jeg tok en titt i handlevogna deres da jeg stod like ved, der var det ikke en eneste grønnsak og se:( Masse potetgull, bearnaise saus, biff, fløtegratinerte poteter, ferdigpizza, potetmos, fete pølser og oster. Kunne vel ikke se en eneste sunn ting de handlet.

Synes nesten slike foreldre burde fått kostholdsveiledning evnt bli fratatt barna om de ikke skjønner hvilke konsekvenser dette får for barnas helse med tiden.

Fortsetter under...

Ja, det er trist. Kosthold kan de sikkert mye om selv om de velger å ikke følge det. Er få her i landet som ikke kan om neimat og jamat i alle fall. Det er dessuten ikke veldig uvanlig å fylle korga med "gode" ting på en lørdag. Til og med overvektige familier må få lov til det uten at noe ska mene de skal bli fratatt barna.

Trist...

Har vært overvektig hele mitt voksne liv, og er veldig bevisst at barnet mitt skal ha et mest mulig sunt og variert kosthold. Ønsker IKKE at han skal skal slite som meg..

Heldigvis er han lik sin far med sin slanke kropp. :)

Den jeg syns synd på her er deg HI, som har ett stort behov for å gjennomgå andres handlevogn, og tydeligvis stå og observere andre mennesker på handletur. Hvorfor var DU der forresten? Var du ikke for å handle? I så fall, konsentrer deg om din egen handlevogn.

Og nei, ikke er jeg overvektig og ikke har jeg overvektige barn.

Jeg tror nå alle hadde tenkt nøyaktig det samme om vi hadde gått forbi en slik familie på butikken. Du også 09:21. Så det er nok bare å komme seg ned fra sin høye hest!

Fratatt barna??

Det var da drastisk! Og hvor skal du sette den grensen?

Da må jo også alle som røyker bli fratatt barna, siden det statistisk er stor sjanse for at barna vil begynne å røyke når foreldrene røyker, i tillegg til at de er passive røykere allerede.

Kan sikkert finne ørten slike eksempler på barn som blir utsatt for helseskader eller potensielle helseskader, synes ikke noen har rett til å frata dem barna på et slikt grunnlag!

Annonse

TRIST ja selvfølgelig, men dette har du ikke noe med. Hva vet du om hva de spiser resten av uken? Den handlevognen høres ut som helt vanlig helgehandling. kos i går og kos i dag.

Kanskje de skal ut og grille i skogen i dag?

Slutt og legge dere opp i hva andre folk kjøper.

Det er storforskjell på å bry seg med hva gud og hvermann har i handlevogna og det å bli nysgerrig på hva en overvektig familie med overvektige barn faktisk kjøper. Det er jo kjempetrist at de ikke har bedre kunnskap eller gidder å bry seg om kostholdet, ihvertfall for barna sin del.

Det er faktisk omsorgssvikt.

Å herrefred... Her er vi på DIB til tusand... Omsorgssvikt faktisk! Tenk om de skulle ha bursdag eller annen sammenkomst, familiemiddag?

Dette er så typisk DIB at jeg blir kvalm. Fei for deres egen dør.

Skjønner hva du mener! Absolutt. Synes synd i overvektige barn som ikke kan noe for det, og ihvertfall ikke kan gjøre noe med det. Du får bare håpe at det var helgehandlingen, og at de tar en ny runde på mandag for å handle inn frukt, grønt og sunne middager:)

Slike innlegg får meg til å tenke på hva tenker folk om oss og vår handlekurv?! På fredag og lørdag handler vi kun inn kos, og det vi manglet til middagen. Siden vi manglet bernaise, og ris til middagen. Handlet inn chips og brus + at ungene fylte poser med smågodt! (som vi deler i en stor skål hjemme) Men det seg jo ut som ungene får ubegrenset med smågodt da...

Vi er normalvektige. Men det er jo ikke bra for oss heller. Selvom man er tynn, vil det langt ifra bety at vi er sunn... Tenk litt på det også:)

Nå ble jeg kvalm, tror jeg spyr snart, og det er av DEG hi.

Basert på utseende og en normal lørdagshandlekort så mener du at folk skal bli fratatt barna sine. Det er det mest tragiske jeg noen gang har hørt.

Jeg har selv vært overvektig og fått høre at to gammle ugler at jeg burde blitt fratatt barnet mitt. Og det kun basert på at dem så kroppen min og at jeg trillet en barnevogn. Dem ante ikke noe om hvem jeg er, hva jeg spiser, hvordan dagen min er osv osv.

Forferdelig sårende at man blir dømt ut fra dette.

Mannen min er også overvektig og det til tross for at vi spiser normale middager med grønnsaker og har masse frukt hjemme. Men lørdager skeier vi ut.

vi spiser faktisk mye av det du ramser opp,.. vi er ikke overvektig, vi kjøper grønnsaker, men gjør det som regel tidligerer i uka,

og for at folk spiser dette betyr ikke at du skal stikke nesa de i dems handlekurv.

Jeg svarer kun fordi dette kunne vært meg selv (se nick), selv om jeg ikke har overvektig barn. Ja, vi spiser ferdigpizza en gang innimellom. Vi spiser potetgull som vanlige mennsker spiser det. Det er ikke ofte vi har fløtegratinerte poteter, men det skjer. Alt det andre også.

Jeg skjønner at du stusser, det kan jeg innrømme at jeg selv gjør også når jeg ser mannen eller kvinnen foran meg i kassen har kjøpt bare halvfabrikat og drittmat. Selv om denne personen tilsynelatende er pen og slank. En ting er at vi har spist for mye/for dårlig mat på et tidspunkt men generelt spiser mat laget fra bunnen av (og med grønnsaker til nesten alle måltid), en annen er den som står foran meg i kassen som kanskje ikke kjøper masse potetgull og fete oster men bare ferdigmat. Dårlig formulert, men...

Selvfølgelig så stikker det ganske godt når jeg leser sånt og jeg føler meg jo sånn småtruffen. Ikke fordi at det er sånn, men fordi det føles sånn å gå i en butikk. Det du beskriver bekrefter bare at jeg ikke kan slippe den ekle tanken om at hver gang jeg går i en matbutikk, så blir jeg "beglodd". Ikke det at jeg får det med meg, men alle tenker jo sitt.

Vi lager mat stort sett fra bunnen av og noen ganger er det god mat, som i ikke veldig fettfattig eller kjempesunn. Kunnskapen om mat er der og jeg kan si med ganske stor sikkerhet at middagene som står på bordet her i huset ville enhver vært fornøyd med. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg har en unge som spiser grønnsaker eller frukt, men han er småspist sånn ellers også. Og han er som endel andre barn glade i både sjokolade og potetgull, men det blir også begrenset til en dag i uka med mindre det er noe spesielt.

Det er vanskelig å gå en matbutikk uten å bli fristet, selv etter å ha lært mye om kosthold. Jeg vet hva som må til for min egen del, jeg har bare ikke fått det til helt ennå. Å bli fratatt barnet eller kalle det omsorgssvikt fordi vi (jeg er godt overvektig, min mann har en søt liten kosemage) kunne vært denne familien en gang iblandt... Det kommer selvfølgelig helt an på den reelle situasjonen i hjemmet, men skulle jeg basert dette på meg selv så hadde jeg kanskje flirt litt. Joda, vi gjør våre feil vi også. Sønnen min er aktiv, han blir presentert for ulike matgrupper og har til syvende og sist et godt liv. Dette tar jeg ikke bare fra meg selv, men fra andre også.

Det er litt synd på denne familien fordi de har andre som "snoker" og dømmer uten å vite. Det er leit at de kanskje har prøvd mange ganger uten å lykkes, fordi jeg vet hvor vanskelig det er. Det er ikke bare å over natta gå over til å spise grønt og løpe skogen rundt. Det kan også godt være at de sliter med dårlig samvittighet ovenfor barna og det gjør det kanskje verre. Jeg sier kanskje, for jeg vet jo ikke.

Det er et fritt forum og du har lov til å være anonym, men jeg syns likevel det er feigt. Jeg er ganske sikker på at du (som sikkert mange andre) har en ting eller to som ville rynket på nesen av og sagt at du må gjøre annerledes ellers slik og så. Uten å kjenne deg.

Til sist vil jeg si at jeg skjønner deg, det kan være du har rett. Men tenk litt over hvordan det er først, det kan også være situasjonen er annerledes til vanlig.

Annonse

Mange diametralt ulike innlegg her, vanskeleg å vite kor i tråden eg skal leggje svaret mitt. Eg syns det blir sterke ord når ein snakkar om ta frå folk borna, men samstundes er det utruleg naivt og komme med innvendingar om at "denne familien kjøpte berre inn til helga, elles handlar dei gjerne sunt for det du veit" etc.

Når folk skriv inn her at "dette kunne eg også ete, men eg er normalvektig", så har dei etter mi meining misforstått. Det er lite sannsynleg at dette er sjeldan kost/kun helgekos for denne familien. Når alle medlemmer i husstanden er overvektige, inkludert små barn,- så er det soleklart at det er noko med familiens DAGLEGE kosthald som ikkje stemmer. Eg trur gjerne at HI kunne reagert på deira handlekorg neste gong dei var på REMA, og gongen etter det også.

I min familie er eg moderat overvektig, dei resterande familiemedlemmane er normalvektige. Det serveres endeleg fløtegratinerte poteter, chips, kaker etc hos oss også, men den daglege kosten består mest av heimelaga grønnsakssupper, grovt brød, magert kjøtt, fisk ein eller to gongar i veka og andre ingrediensar i eit balansert kosthald. Ikkje perfekt på nokon måte, men stort sett fornuftig.

At eg sjølv er overvektig skuldast at eg et meir enn eg treng til for mange av dagens måltider, og er for mykje inaktiv. Enkelt og greitt.

Eg vil likevel påstå at familiens felles kosthald samla held eit akseptabelt nivå. Hadde barnet mitt på 6 år utvikla bryster grunna for høg vekt; hadde eg vore nøydd til å tenke om att angåande den teorien.

Har også sett lignende syn, man legger faktisk merke til handlevognen når man ser slike folk. Vi er på ingen måte helsefreaker selv, men vi har et balansert kosthold. Vi prøver å velge mest mulig sunne alternativer, men vi unner oss både snop, brus og snacks i helgene, men frukt og grønt er vel det som dominerer handlevognen vår. Kjøper en pose smågodt, litt sjokolade, et par flasker brus og en pose potetgull til helgen, hverken mer eller mindre. Vi er en familie på 5.

Vi voksne har et klart ansvar for våre barn når det kommer til kosthold, det er en form for omsorgssvikt når barn får overvektsproblemer. Regelrett en skam er det at enkelte spiser seg direkte fete og i tillegg lar sine egne barn få de samme problemene. I dag får man så mye og god informasjon både via media, helsestasjon, barnehage og skole om hva som er sunn kost, om aktivitets behov og sunne livsvaner.

Ja, det kan hende at du har rett i dine fordommer, HI...

ELLER så kan det hende at denne familien gjør sånn som jeg og min mann gjør: Vi handler det meste av matvarer vi trenger på den "vanlige" butikken, men stort sett aldri grønnsakene da vi synes kvaliteten på de grønnsakene som de aller fleste kjedebutikker tilbyr ikke er god nok.

Derfor handler vi så godt som alltid grønnsakene våre hos den lokale grønnsaksmannen, som selv står opp om morgenen og henter varene sine på grønnsaksmarkedet. Og er ikke kvaliteten på paprikaen (eller hva som helst annet) god nok den dagen, så blir det ingen paprika i butikken den dagen. SLIKE grønnsaker vil jeg ha til min biff/bearnaise-middag nrå det er helg...

Tenker du kunne gjort deg samme tanker om vår handlekurv enkelte dager, og kanskje spesielt en fredag eller lørdag når vi handler inn litt ekstra kosemat, men det betyr ikke at ikke vi spiser sunn mat.

Get my point? Det er bare for dumt å dømme folk og deres "tilsynelatende" vaner ut fra en enkelt lørdagshandling.

Jeg så også en slik familie i butikken (kiwi kiosk) idag. Mora var alvorlig overvektig, faren hadde godt med mage men barna var normalvektig så det ut som. De handlet også store sjokoladeplater og pringles potetgull... Jeg aner ikke noe om deres matvaner til ellers, men jeg tør nesten å tro at det ikke var forsinket lørdagsgodis akkurat.

Når man får barn bør man også endre sine egne matvaner (om man er usunn) for å ikke overføre de til barna. Trist at det i det hele tatt går an.

Fei for din egen dør.Du skulle ha mistet barna bare for å blande deg inn i andre sine saker som du ikke har noe med.

Hva feil gjør ikke du som andre kan reagere på ?

Jeg synes synd i tykke barn. Helt ærlig sak. Hvorfor? Jo, fordi jeg var tykk som barn selv. Jeg husker hvordan det var, hvordan andre behandlet meg, hvordan det er greit å gi tykke barn økenavn. Tykke barn behandles som "æsj" og fritt vilt, mange voksne ser på tykke barn med vemmelse. Når det serveres mat kan man ikke nekte ett barn mat, men tilby alle de slanke barna. Så jeg synes synd i tykke barn fordi overvekt gjør veien ekstra lang og tung å gå.

Ansvaret for barns kosthold og aktivitet ligger hos de voksne, som skal vite hva som er best for barnet!

Jeg er frøken tykk, mannen min er kraftig - ikke tykk, men tett vil jeg si. Barna våre er slanke. Vi spiser også snop på lørdag, så da handler vi snop på lørdagen. Grønnsaker og frukt kjøper vi vanligvis inn når vi storhandler tidligere i uka, lørdagen kjøper vi bare godis. Det er noe å tenke på når du bedømmer noen utfra ett møte; er denne episoden representativ for hvordan denne familien handler i hverdagen? Så trist at du generaliserer så sterkt at det heter "slike foreldre" - hvordan er "slike foreldre"? Hva gjør at du setter dem i båsen "slike foreldre"? - det faktum at familien var overvektig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...