Gå til innhold

Dåp - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Dere som døper barna deres uten at dere selv er religiøse, hvorfor gjør dere det? Hvordan føler dere det når dere står og avlegger et løfte for en prest, om at dere skal oppdra barnet til kristen tro, når dere egentlig vet at dere ikke kommer til å gjøre det? Er det OK å lyve på den måten?

Er det ikke bare en barbarisk skikk egentlig? Selv ville jeg aldri ha døpt mine barn ; jeg finner selve tanken om at så små barn må "renses" direkte motbydelig. Det er jo det dåpen går ut på: Du er født med arvesynd, med skyld for alt galt hele menneskeheten har begått opp gjennom historien. For at Gud skal akseptere deg, må du renses gjennom en renselsesseremoni. Før ble ikke barn som døde før de ble døpt, funnet verdige til å bli begravd i vigslet jord.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143610789-d%C3%A5p-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de gjorde mye rart før i tiden, som å se på barn født med diverse handikap som byttinger. Og de ble satt ut i skogen for at de underjordiske kunne få dem tilbake........ Troooor vi ser litt annerledes på dette i dag.

Og det blir det samme med dåpen, slik den var før. Hastedåp i dag er vel et lite etterslep etter denne tiden(?) Overtro blandet med religion. Og kvinnen var uren de første 40 dagene etter en fødsel, og skulle holde sengen i evigheter i tillegg. Ikke rart det var mange som døde i barsel.

Jeg har(som de fleste i Norge) kristne grunnverdier, selv om jeg ikke går i kirken regelmessig, og heller ikke ber.

Dåpen er en tradisjon, og så kan det være at barnet selv en gang vil konfirmeres i kirken. En tar valg for sine barn samme hva en gjør her. En velger enten å døpe, eller å la det være. Valg er det. Min eldste valgte helt av seg selv å konfirmeres i kirken. Ikke mitt valg, men ungdommens eget helt av seg selv. Da ble dette lettere nettopp fordi dåpen allerede var unnagjort :) Men det hadde vært like lett for tenåringen å velge noe annet.

"Barbarisk"? Vet du hva ordet betyr?

Annonse

Jeg synes det er et valg man bør få ta selv når man blir gammel nok. Og at det blir lettere å konfirmeres når man er døpt som barn er et rart argument å bruke for dåp..det er ikke vanskelig å døpe seg som tenåring, før konfirmasjonen.

Rett og slett fordi barna mine skal ha et valg når de er 15 og skal konfirmere seg. Hvis jeg hadde valgt å ikke døpe dem i kirken, hadde de måtte døpe seg først om de hadde ønsket å konfirmere seg i kirken. Ikke særlig kult når du er 15! Eldstemann her valgte alikevel borgerlig konfirmasjon. Men det er VALGET jeg vil de skal ha, derfor går jeg imot mitt eget ståsted (er atteist) og velger at mine barn skal få ha det valget og prøver å ikke påvirke dem i noen vei.

Men er du 15 år og kristen, men likevel ikke døpt, er jo ikke valget vanskelig! Hvis konfirmasjon i kirken er så viktig for denne 15-åringen, så er det jo ingen sak å la seg døpe! da tar barnet i stedet et aktivt valg selv!

Barna våre kommer ikke til å bli døpt når de er små, men vi vil støtte de valgene de tar når de er i konfirmasjonsalder. Da skal de få sette seg inn i hva det vil si å konfirmeres i kirken, for å stå der og lyve får de ikke lov til. Såpass respekt skal man ha for andres religion. Ser de på seg selv som kristne, greit, da skal ingen stoppe dem fra å gå i kirken.

Forresten. Si meg hvor i bibelen det står at barn må døpes for å komme til gud..? Sier ikke Jesus heller "la ALLE barn komme til meg"?

Livssynsslavalderen i Norge er forresten 15 år...

Annonse

Jeg synes også det var utrolig bra skrevet, HI!

Vi døper heller ikke våre barn, selv om vi er de eneste i hele slekta som ikke har hatt dåp. Synes det er synd at det ses som en selvfølge at barna skal døpes. Og at det med tradisjon skal stå så sterkt. Det er jo ren løgn for de fleste at de står i kirken og lover å oppdra barna i den kristne tro, det er de færreste som faktisk gjør det...

Og vil ikke ungdommen døpe seg når de blir 15, ja da blir det borgelig konfirmasjon, for da vil de det ikke nok!!! Man skal jo faktisk ikke konfirmere seg kristelig heller om man ikke vil være kristen!

Ikke gjøre det bare fordi "alle andre" skal gjøre det! Samma sak!

Vi har valgt å ikke døpe vår for vi vil at hun skal ta det valget når hun er gammel nok. Om hun vil konfirmeres kristelig så får hun døpes da. Kjenner flere jenter som har valgt voksendåp fordi de føler en tilhørighet til kristendommen. Kan egentlig bare skive at jeg er veldig enig med 12.16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...