Frk Ludvig Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Hei! Vi hadde store planer om å reise til Egypt med et vennepar i slutten av november, men nå som jeg er gravid er jeg blitt usikker... Egypt er jo kjent for å være et "mageproblemland", og jeg kjenner også et par som ble smittet av salmonella der Det sies jo at det skal være trygt hvis du er nøye på hva du spiser og på håndhygienen, men man vet jo aldri. Billettene er ikke bestilt så det er enda ikke for sent å snu, men jeg har jo lyst å reise også... vi elsker å snorkle så derfor er ikke kanariøyene noe alternativ akkurat, men mulig vi bør drøye reisen til egypt noen år...? Noen som har noen erfaringer med å være gravid i egypt? Vi har i utgangspunktet tenkt å reise til sharm el sheikh område, og da vil jeg vel være 16 uker på vei... Råd for eller imot å reise tas imot med takk
Mamma til tre gutter Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 det spørs litt hvor dere skal... vi var i egypt i januar, og det på en plass som er laga for turistme,, er på en måte en liten landsby men mangen hoteller på et sted og rundt er det bare ørken og der inne er alt trygt, vi var 8 stk på tur fra 6 måneder til 32 år og ingen blei sjuke eller dårlige og vi spiste alt fra brød, egg, is og varm mat.. så lenge dere reiser på et sånt sted er det trygt men viss dere reiser på større byer der dere går ute på resuranger så er det ikkje trygt.. men på disse stedene eg snakker om, er det meget streng og der tar dei ingen sjangser og sikrer all mat... reis dit og dere får en fantastisk opplevelse.. vi var i hurghada, makadi bay, sarray ett eller annet.. anbefales... så sharm el sheik er ikke et god sted og være gravid.. men dei har gode snorkle områder i hurghada også. god tur
Mamma´n til lillemor Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 Hei. Jeg var i egypt da jeg var 5uker på vei med lillemor. Jeg fant det ut dagen før vi reiste og tok forholdsregler. Mannen min håndterte alt av penger, de er veldig skitne, og han var søt og åpnet dører for meg. Vi har vært i egypt fire ganger og alltid vært forsiktige. Vi har vært i sharm, kairo og luxor. Sharm er et turiststed og du er ikke noe mindre trygg der enn i hurgada. Storbyene går også bra, men da ville jeg vært mer forsiktig med hvilke restsuranter jeg valgte. Egypt lever av turismen og er stort sett flinke til å holde ok standard på turiststedene, jeg har ikke sett like rene mac donalds-restauranter her i norge. Til tross for vår forsiktighet og hyppie runder med håndsprit har vi begge blitt dårlige en gang. Det var da vi tok dykke-lappen og utstyret ble skylt i et felles lite basseng. Alle vi fire som dykker sammen ble litt syke. Så pass på at du har kontrollen selv hele tiden, så går der nok bra. Egypt er et nydelig land å snorkle i, og masse fine steder utenfor sharm. Vi var på båttur til ras mohammad, og jeg kastet opp hele tiden..... Kjedelig. Men anbefaler naama bay. Bo der så kan du gå fra hotellet for å dykke. Ikke så fint på hadaba, der bodde vi sist.
hadassa Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 Hei Jeg dro til egypr da jeg var 5 uker på vei og bodde der, i ørkenen mellom alexandria og cairo i 4 mnd. Jeg var litt urolig, men var nøye på hva jeg spiste og vasket salat ol veldig godt, selv, stolte ikke på at andre hadde gjort det. Jeg hadde også mail- kontakt med en jordmor som gav meg gode råd underveis og svarte på alle mine rare spm-. Også var jeg til kontroll hos legen hver 4. uke, men det er jo ikke nødvendig hvsi du bare skal på ferie. Det gikk helt finr, jeg ble ikke syk, hadde litt diare, men ikke lenge. det motsatte er vel heller problemet når man er gravid. Man må være kjempe nøye med toxoplasmose- faren, derfor valgte jeg å neste bare spise mat jeg hadde tilberedt selv. Handlet på butikken og hadde eget kjøkken på rommet. Drakk aldri vannet der. osv. Det går hvis man tar forhåndsregler...!!!! Hilsen ei med gode minner fra tiden i EGYPT
Peispå! Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Snorkle er en ting, men dykke? Trodde at man skulle holde seg unna det jeg, med tanke på trykket? Ta det jeg sier med en klype salt, men mener å huske at jeg ble frarådet dette.
Mamma´n til lillemor Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Nei, ikke dykke under svangerskapet. Jeg dykket før svangerskapet, men snorklet kun da jeg var gravid.
Frk Ludvig Skrevet 26. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2011 Tusen takk for tips jenter! God ide å la mannen ta seg av penger og dører, blir jo skikkelig ferie da jo Er fortsatt litt i tenkeboksen...hadde jo vært så typisk om jeg hadde blitt smittet med salmonella eller noe...men vil jo tro at det går bra om vi er veldig nøye på mat, hygiene og tar med min egen snorkel. Har egentlig aldri tenkt på at det skal være en smittekilde, men det er jo logisk! Tror ikke akkurat de koker og spriter dem nei... Takk igjen! Fikk jo egentlig enda mer lyst å reise nå jo...
2b&spira Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 Jeg vil anbefale hurghada på makadi bay er utrolig fint der. Verken jeg eller den eldste sønnen min som var der i mai ble syke. De har en masse hoteller og det er veldig viktig for de at turistene har det topp og at alt er i orden. vi spiste mye forskjellig god mat uten tegn til diare eller oppkast. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå