Gå til innhold

Gir dere yoghurt til de små?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

yoghurt skal vel ikke gis før barn er 3 år... men det finnes vel kanskje slik barneyoghurt? står vel på pakka når det er fra evnt.

Skrevet

3 år? Det har jeg ikke hørt før.

Skrevet

Jeg gir yoghurt fra ca 10 mnd - på den alderen hvor de kan begynne å drikke kumelk. Vet de selger glass fra 6 mnd med yougurt, men de har jeg aldri forsøkt.

Skrevet

Kan gi yoghurt fra 10 mnd, det samme med syrnet melk som f e ks biola. Gir de med minst sukker. Kumelk er 1 år, men mulig man kan gi smaksprøver fra 10 mnd, men det har jeg ikke gjort.

Når det kommer til yoghurt så har ikke mine spist det når de har vært så små, mer når de ikke vil spise noe annet. Har ei på tre som har matnekt i perioder, og da er yoghurt en ok løsning. Barnehagen bruker yoghurt eller frukt som mellommåltid.

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Hipp har sånne yoghurtglass fra 6mnd og oppover. Har gitt de innimellom når vi er på farten og de faller i god smak :) Smaker absolutt godt!

Skrevet

Har surfa litt ang denne pære/banan-yoghurten fra Nestlè som det står 5-6 mnd på, og fant noen som hadde fått svar fra Nestlè:

-----------------------------------------------------------------------------------

Hei igjen Silje Kamilla,

Takk for mail. Nestlé har flere produkter som inneholder melkeprodukter i barnematsortimentet sitt. Det er her vanlig kumelk som er benyttet, men produktene i sin helhet er tilpasset spedbarn dvs. riktig proteininnhold, fettinnhold og beriket med jern. Dette er i tråd med ernæringsmyndighetenes anbefalinger. Anbefalingene om å unngå kumelk i barnemat de første 10 måneder og som drikke til spedbarn de første 12 måneder er gitt med bakgrunn i at kumelk inneholder lite jern og kan fortrenge mer jernholdige matvarer fra kostholdet. Alle Nestlé vellinger og barnegrøter er derfor tilsatt jern og er dermed en viktig jernkilde også utover første leveår.

Pære/Banan med yoghurt og Mangopure med yoghurt er fruktpuréer tilsatt frukt og yoghurt naturell (25 %). Produktene er konservert ved varmebehandling, hvilket betyr redusert allergenisitet, og tilsatt vitamin C som motvirker hemmende faktorer på jernabsorpsjon fra annen næring under måltidet. Dette er med andre ord ikke et vanlig yoghurtprodukt, men en fruktpuré med yoghurtkultur tilpasset spedbarn fra 6 og 8 mdr.som er syrnet på en melkesammensetning lik morsmelkerstatning.

Vi følger Statens råd for ernæring sine anbefalinger når vi gir veiledning og når vi lager barnemat og drikke. Dette til informasjon

Håper dette var oppklarende.

Med vennlig hilsen

Forbrukerkontakt

A/S Nestlé Norge

-----------------------------------------------------------------------------

Jeg trudde hovedårsaken til at babyer ikke skal få kumelk var pga at melkeproteinene kan være for harde for tarmene og skape småblødninger og smerter, men i Nestlè brevet står det jo egentlig bare at det er fordi kumelken vil minske opptak av jern.. Ikke lett, dette her...

Skrevet

Trodde det også hadde noe med at kumelk for tidlig kan føre til laktoseintoleranse??

Nei, lett skal det ikke være Madolyn ! :)

Skrevet

Hs vår sier også det er pga stort inntak av kumelkprodukter kan fortrenge her opptak hos de små. Derfor ikke mye før de er nærmere et år. Men, sunn fornuft her også. Litt melk når du lager sausen til middag feks, er ikke farlig. Og biola/ vanlig yoghurt fra ti- elleve måneder går fint.

Skrevet

Helsedirektoratet anbefaler å gi litt melkeprodukter blandet i maten fra 10 mnd. Og kumelk skal ikke drikkes før 1 år. Man kan evt begynne med litt biola, naturell yoghurt og andre syrnede produkter fra 10 mnd alder. Melkeproteiner er veldig krevende for små barns mager! Og kan bidra til snørr, vondt i magen, eksem, hyppige infeksjoner osv hvis det gis for tidlig.

Hvis man leser innholdsfortegnelse på mye barnemat fra butikken, inneholder disse melk allerede fra 4-6 mnd alder. Det er IKKE anbefalt fra høyere hold. Helsesøstre er fortvilet over at industrien tar seg sånn tilrette på denne måten. Jeg leste nylig en artikkel om det, og skal komme med den hvis jeg finner den igjen!

Skrevet

Petrine 71...

Slik jeg forstår Neslè så er jo den melken den samme som morsmelk erstatning?

Å gi et barn morsmelkerstatning er jo ikke farlig... Når der gjelder andre produsenter så vet jeg ikke, men de plikter jo å følge retningslinjene fra staten... Å lage barnemat er ikke bare bare for det er ganske så strenge retningslinjer..

Jeg gir youghurt fra 10 mnd.

Skrevet

Det at man ikke skal gi yoghurt til barn under 3 år er bare tull. Man skal ikke gi kunstig søtningsmiddel (bl a aspartam) til barn under 3 år.

Dvs gi barna yoghurt, men sørg for at det ikke er lettprodukter med aspartam

Jeg synes det er for mye sukker i barneyoghurt, og gir min sønn på 2,5 år mild og lett yoghurt, den har litt mindre sukker og er laget på lettmelk, eller tine yoghurt Ja.

Skrevet

Den linken gjelder ikke neslè som bruker syrnet morsmelkerstatning i sine yoghurt produkter, men greit å være obs!

Jeg er ikke enig med begrepsbruken i denne artikkelen, og stiller meg spørrende til at denne artikkelen har noe hold. Slik jeg forstår det følger alle barnematprdusenter disse retningslinjene, ellers hadde de blitt fjernet fra markedet. Her må det komme mer konkrete bevis for at jeg skal ta dette seriøst.

Men jeg forstår det kan være forvirrende.., men satt på spissen så er det jo melk i grøtprodukter, og det er da virkelig lov! Så er det opp til oss foreldre hvor mye melkeprodukter vi gir våre barn.

Mitt barn får ikke melkeprodukter før 10 mnd, men tror ikke det er skadelig om man gir en gang her og der.

Skrevet

Rettelse: Det får melkeprodukter, men ikke ren kumelk, men produkter som feks grøt, mme, potetmos m/mme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...