Gå til innhold

Er dere strenge overfor besteforeldre i forhold til godteri/kjeks til barna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her så ser ungen besteforeldrene ofte - de skjemmer ikke så veldig mye bort i forhold til godteri, de har det stort sett ikke, men gutten vår er like glad for å få flatbrød, kavring eller youghurt. Jeg lar de gi det de ønsker for jeg vet de er ganske fornuftige (de gangene de har is/sjokolade el. og så vet jeg at de synes det er litt stas å skjemme litt bort nå når de er besteforeldre. Hvis vi er der så spør de stort sett om det er greit.

Jeg var veldig streng med mine to eldste (13 og 15 år)....de har ikke blitt glupske overhodet!

De fikk godteri på lørdager, bursdager, besøk etc .... men måtte legge ned helt forbud mot at besteforeldre tok med søtsaker og kjeks for de tok med hver gang... Ingen av mine barn er glupske, har et ganske normalt forhold til søtsaker.

Har latt besteforeldrene styre dette selv. Synes de er ganske fornuftige med hensyn til søtsaker.

De spør faktisk om lov først, og sjekker at barna ikke skal ha middag e.l den nærmeste tiden.

Synes det skal være litt ekstra stas m b.foreldrene.

Annonse

Mine svigerforeldre er fra afrika, og når vi var der på besøk sist hadde søstern til mannen fått baby, da var hun 6 måneder, de ga henne yoghurt til frokost, og lot henne drikke smake på brus flere ganger om dagen. Jeg tok med taco for og lage til familien da de elsker det, og da begynte de og gi henne kjøttdeig med taco krydder, så liten .jeg kjente jeg ble sint men kunne liksom ikke blande meg, så kom en venninne av meg med sin sønn på et år og de prøvde og gi han brus, og hun klikka, og holdt den talen om at selv om de liker det så er det vår jobb og gi de sunne valg da de spiser alt vi gir dem, Søstern til mannen begynte og gråte da hun følte seg som en dårlig mor. men jeg prøvde og roe henne og forklare situasjonen og hva vi mater babyene med her. hun ammer jo også bare så det er sagt.

Jeg og mannen snakket lenge ut om det, da jeg sa at når vi får vårt barn så kan de prøve seg på og gi noe sånt. Kun det vi tar med er greit. Merk at nå er vi ikke på besøk der mer enn en gang i året så blir nok ikke noe problem. Men er viktig at de respekterer de grensene man har.

Nei det er jeg ikke. De får lov å skjemme henne bort litt med is, kjeks og godter. Jeg tror de synes det er veldig koselig å kunne spandere noe godt på henne uten å måte spørre om lov først.

Ingen av dem er sånne som gir henne store mengder og de ser henne dessuten ikke mer enn cirka 1 gang i måneden til vanlig.

De ser dem alt fra 1-4 ganger i uka. Vi bryr oss ikke om hva besteforeldrene gir. Jeg vet det blir mye søtsaker, men det er ikke noe jeg orker å bruke energien på, for jeg vet at mine foreldre hadde hatt store vanskeligheter med å tilpasse seg strengere regler der. Altså hadde det bare blitt en irriterende energispiser der vi hadde fått en slags konflikt.

Har bare sagt fra at hun skal ha skikkelig mat før godteri som hovedregel. Hun sliter med magen.

har ikke hatt noen problemer, for besteforeldrene følger barnet veldig bra opp, har henne på overnatting flere dager i strekk osv. Da er det selvsagt litt ekstra kos, men veldig lite i gotteriveien. Det finnes mange andre måter å skjemme bort et barn på.

vi er ikke strenge på kjeks og godteri, men mengden, de kan komme med en godis pose på 1.5 kg, til 3 åringen.

det er ikke veldig bra. vi har måttet sette ned foten med det. men ikke kjeks. godis får ungene kunn bursdag,jul,lørdag, så utenom det får de ikke godteri. enkelt og greit.

Annonse

Så lenge småen er baby er jeg litt streng, uten at jeg klikker av den grunn. Det som irriterer meg litt er når babyen får ting og det blir bevisst skjult for meg fordi de vet at jeg ikke liker det. Husker et tvillingpar i familien min faktisk ikke likte godteri engang da de var 2 år gamle fordi de overhodet ikke var vant til det, de foretrakk frukt. Syns det er greiere enn å ha en 2-åring som maser etter godteri, når de er så små så skjønner de jo heller ikke konseptet med ukedager/helg helt. Når mini er så stor at hun har fått smake på det meste (det er akkurat dette jeg vil styre selv) så kan besteforeldre og oldeforeldre skjemme henne ut så mye de vil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...