Gå til innhold

delamming - plutselig ikke glad i flaska lenger...

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på ni uker som helt siden fødsel har fått mme i tillegg til det jeg har av mm. Hun fikk mme allerede på sykehuset pga at det tok tid før jeg fikk melk pga ks og stort blodtap. Hun var ei stor jente 4700 og 52 cm da hun ble født, og trengte næring før melka mi kom.

Selv om hun fikk flaske allerede fra dag tre, har jeg aldri hatt noe problem med at hun nekter å ta puppen osv. Jeg har i det store og hele ikke hatt noen problem med det rent ammetekniske, har aldri vært sår osv. Jenta har alltid tatt flaske og smokk i tillegg.

Jeg har ikke hatt nok melk (har fått det bekreftet ved jevnlig veiing) og har gitt mme etter at jeg først har ammet. Jeg drikker mye ammete og bruker nesespray for å utdriviningsrefleksen og pumper meg innimellom. Jeg har økt melkeproduksjonen, men føler ikke at jeg har nok.

Så over til det jeg lurer på:

De siste 2-3 dagene har det vært vanskelig å få jenta til å ta flaska. Jeg ammer først, men når hun da etterpå får flaske vil hun ikke ha den, eller hun vil ikke ha mer enn ca 30-50 ml. Hun virker jo blid og fornøyd. Er det jeg som plutselig har fått nok melk til henne? Var på helsestasjonen og veide henne i går. Da var hun 5625 og hadde gått opp 260 g på 14 dager. Hun hadde altså gått opp mindre enn det hun bør som er 150-200 g pr uke.

Hun virker blid og fornøyd. Har sovet gått hver natt siden fødselen. I natt sov hun fra ca 2100-4.30, ammet henne og så sov hun til 0900.

Skal jeg stresse med å få i henne mme eller tenke som så at hun fremdeles regulerer matinntaket selv, og at grunnen er at hun rett og slett er mett?

Fortsetter under...

Jeg ville ikke stresset med å gi mme. Det kan godt hende innsatsen din har gitt frukter og at du har økt produksjonen din nok til henne :) Det kan også hende hun har en periode der hun vil spise mindre enn før, det er også helt normalt.

Du kan fortsette å tilby mme etter ammingen, men om hun ikke vil ha den så kan du kutte ut å tilby den inntil hun evt viser misnøye med mengden mat - altså viser tegn på sult, er sinna, virker sulten, misfornøyd osv.

Men så lenge hun legger forholdsvis lite på seg er det mulig du bør vekke henne slik at hun aldri sover hele natten gjennom, altså at du har MINST ett nattmåltid. Mat i 4:30-tida er greit nok, men det er samtidig litt i minste laget med kun 1 måltid på de 12 timene mellom 21 og 9, når hun legger litt lite på seg. Kanskje du kan amme henne når du selv legger deg, og så sørge for en ny ammerunde igjen i 5-6-tida, og se om det hjelper?

På den annen side, så lenge hun følger sin egen jevne kurve og har 5-8 godt våte bleier i døgnet bør verken du eller helsesøster bekymre dere.

Jeg er ammehjelper.

Hei, takk for svar...tror fortsatt ikke jeg har nok melk til henne, men har kjøpt mam-flasker og de ser det ut til at hun liker. Jeg tilbyr henne mme etter hvert måltid og av og til tar hun. I går drakk hun kun 100 ml mme fordelt på to måltider, mens i dag har hun drukket til sammen 240 ml, og det var også i løpet av to måltider etter at jeg hadde ammet. Så varierer veldig. Har også ammet henne ekstra i 23-tida de siste par dagene. Da har hun ikke fått mme, har kun ammet, før hun har rapt og sovnet igjen.

Skal slappe av så lenge hun virker fornøyd, og heller avvente til neste uke når jeg skal veie henne på helsestasjonen uansett. Syns bare det er så rart at hun plutselig ikke liker flaska lengre. Trodde det var omvendt som var vanlig, at det er brystet de ikke vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...