Gå til innhold

Hvordan gjør dere det når dere begynner på jobb før barnehagen åpner?

Anbefalte innlegg

Både mannen min og jeg begynner kl 07.00. og barnehagen åpner ikke før 0715.

Nå skal hun ikke begynne før til neste høst, men har tenkt på det flere ganger. Hvordan løser dere dette praktisk?

Fortsetter under...

Men det går jo ikke. En av dere må få endret starttidspunkt på jobben, og hvis det ikke går, må en av dere bytte jobb. Eventuelt må dere bytte bhg, men det er vel kanskje ingen som åpner tidligere enn 0700. Vi måtte i flere år kjøre mange mil for å levere i bhg fordi den barnehagen som lå nærmest oss ikke åpnet tidlig nok.

Da må dere enten finne en som kan følge barnet til bhg eller dere må få til en ordning med jobben slik at en av dere leverer, altså at dere begynner litt senere.

Ellers kan man jo alltids ta det opp med bhg. Det skader ikke å spørre.

Vi begynner også 7. Stort sett alle håndtverkere gjør det, så har tenkt mang en gang at det skal visst ikke være meningen at vi skal ha barn :-/ Vi "løste" det med å komme for sent annenhver uke og ta det igjen neste...

mannen kommer for seint på jobb hver dag og jobber det inn på ettermiddagen. helt greit det.

jeg har ikke billappen så jeg får ikke levert. ellers kunne jeg levert.

så fort jeg har billappen så leverer jeg ungene.

Annonse

Her åpner ikke barnehagen før 730. Helt idiotisk når de aller fleste her i området har 30min kjøretur fra barnehagen til jobb.

Jeg begynner 730 når jeg har dagvakt og kan bare levere i barnehagen om jeg MÅ. Min arbeidsdag begynner nemlig med møte og rapport som jeg absolutt bør være med på.

Mannen min begynner også 730, men han har mye større mulighet for å flexe.

Så de dagene jeg har dagvakt må mannen komme for seint på jobb og jobbe inn den tiden. Men da henter jeg i barnehagen siden jeg er tidligst ferdig på jobb.

Heldigvis er arbeidsgiverne vår inneforstått med situasjonen og veldig forståelsesfulle når det kommer til dette med å komme for seint pga barnehagelevering. Det er flere på min jobb som er i samme situasjon og sånn er det bare.

Åpningstidene til barnehagen skal samsvare med behovet til foreldrene. Hør om de kan endre åpningstidene. Hos oss spør vi foreldrene hvert år hvilke åpningstider det er behov for, nå har vi åpent fra 7 - 17 men kan åpne 06.30 hvis det er behov. Sjekk vedtektene eller driftsplan for barnehagen, det burde stå der.

Bhg åpner 06.45, sfo åpner 7.00. Jeg begynner kl.7. Har 5 min fra bhg til sfo og 25 min fra sfo til jobb.

Planen vi har når jeg begynner på jobb igjen (er sykemeldt pga skal operere i hendene), er at mannen leverer 1 dag i uka og jeg resten. Den dagen mannen leverer må jeg begynne tidligere slik at jeg får jobbe inn det lille jeg taper alle de andre dagene.

Har en jobb som ikke akkurat krever at jeg er der kl.7 til 15.30, men jeg må ha mine timer på en uke. Derfor passer jeg bare på hver uke at jeg har mine 37,5 timer + pauser. Jobber også noen lørdager om jeg mangler masse. Det er litt kjipt, men det går greit.

hahaha....

Skulle tatt seg ut om jeg som styrer skulle gå til barnehagesjefen og bedt om ekstrabevilgninger til overtid fordi vi er pålagt å ha åpningstider som til enhver tid passer med de enkelte foreldrenes arbeidstid:)

Vi har heller ikke mulighet eller lov til å pålegge de ansatte overtid fordi vi tilfeldigvis får inn et foreldrepar som begynner på jobb tidligere enn det barnehagen åpner!

Det hun skrev var at de tok det opp hvert år før året starter for å tilpasse etter foreldrenes behov. Antar at det hun mente er hvis flest begynner 7, så kan de f. Eks ha åpningstid 06.45-16.45... Er ikke snakk om ekstra bevilling og overtid da.

Makan til hånlig innlegg!

I "vår" barnehage ga vi beskjed om hvilke dager vi trengte å levere tidlig, så møtte en ansatt opp tidligere enn normalt, og h*n gikk tilsvarende tidligere fra jobb på ettermiddagen. Det var aldri noe problem. Men det var en privat barnehage da, så det kan hende de var litt mer fleksible enn kommunale kan være...

Man lager en avtale med arbeidsgiver om enten redusert arbeidstid eller flexitid. Vet om flere som har slike avtaler mens ungene er små, begynner en halvtime senere og enten blir trukket i lønn eller tar det igjen senere..

Det er selvfølgelig noen jobber dette er helt umulig i, men de fleste kan faktisk tilrettelegge slik uten store problemer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...